El Renault Mégane RS és la versió més radical mai creada del compacte francès, signada pel prestigiós departament Renault Sport. El cor d'aquest model, i la seva principal raó de ser, és un nou motor de benzina turbo que, amb 1,8 litres, ofereix una potència de 280 cavalls i un parell màxim de 390 nm entre 2.400 i 4.800 revolucions. Pot anar lligat al canvi automàtic de doble embragatge i sis velocitats EDC amb unes magnífiques lleves al volant o a un canvi manual també de sis velocitats, però que encara no està disponible i es preveu la seva arribada abans de l'estiu.

Un xassís excel·lent

Les prestacions del motor es complementen amb un xassís excepcional que integra tecnologies de darrera generació per optimitzar al màxim el dinamisme del vehicle. Entre aquestes tecnologies, destaca el sistema direccional de les rodes de l'eix posterior denominat 4Control. Aquesta tecnologia permet que les rodes posteriors girin fins a 2,7 graus en sentit oposat a les davanteres quan es circula a velocitats inferiors als 60 km/h i fins a un grau en la mateixa direcció de les davanteres quan se supera aquesta velocitat. Així es redueix que a ritmes baixos es potenciï l'angle de gir amb menys recorregut del volant i s'augmenti l'adherència del vehicle en revolts a altes velocitats.

Doble personalitat

El Mégane RS està disponible amb dues carrosseries: l'estàndar, denominada Sport, i una altra de més extrema, anomenada Cup. Pensada per a aquells que vulguin gaudir del vehicle en un circuit, aquesta darrera carrosseria hi suma elements més esportius, com un autoblocant Torsen a l'eix davanter (només en les versions amb canvi manual), una suspensió el 10% més dura i topalls de compressió hidràulics als amortidors.

Aquest xassís s'inclourà de sèrie a la versió Trophy que arribarà a final d'any, amb una potència de 300 cavalls i 400 nm de parell motor, llantes de 19 polzades i discs de fre en un material compost d'acer i alumini.

Detalls d'autèntic esportiu

El Mégane RS no només és un esportiu, sinó que a més ho sembla. El seu aspecte és molt més extrem fins i tot que la versió GT, partint d'una amplada 45 mm superior a la part posterior i 60 a la part frontal. Tot plegat, juntament amb la reducció de mig centímetre d'altura, fa que aquesta variant sembli literalment enganxada a l'asfalt.

Altres detalls que eleven el seu aspecte racing són el gran difusor posterior, la sortida d'escapament central de grans dimensions o els extractors d'aire muntats als passos de roda davanters. A l'interior s'estén aquest aspecte esportiu amb uns seients de tipus backet signats per Recaro, un volant que combina cuir i alcàntara, i els vistosos logotips RS a diverses parts de l'interior. El conjunt de materials emprats a l'habitacle són de molt bona qualitat i gaudeixen d'uns ajustaments excel·lents.

Comportament excel·lent

Però anem al més important: com es comporta el Mégane RS. A la presentació, primer el vam poder provar per carretera oberta, on va mostrar un nivell de confort sorprenent per tractar-se d'una versió tan esportiva. La suspensió filtrava bé les irregularitats, la direcció era permisiva i el so del motor, contingut.

Però en arribar al port de muntanya de Grazalema fem servir el sistema Multisense per passar del mode Confort a l'Sport, reservant el més extrem -anomenat Race-, que desconnecta les ajudes electròniques, per a la següent jornada. Amb el mode Sport, es potencia la resposta del motor, s'aguditza la direcció, i el so del motor es torna més notable, ronc i evocador. Això sí, ajudat pel sistema de so de l'habitacle.

El que més ens va sorprendre va ser com el sistema electrònic que feia de diferencial gestionava la tracció per gaudir d'unes enèrgiques acceleracions, a més de l'agilitat del cotxe durant el canvi de pesos i en revolts tancats. En aquest darrer aspecte hi tenia molt a veure el flamant sistema 4Control. També mereix menció especial la potència de frenada, que permetia apurar al màxim cada metre de la carretera, i l'immillorable treball de la caixa de canvis automàtica EDC amb la seva impecable gestió de les marxes.

Prova al circuit de Jerez

Però el millor del Mégane RS ens esperava en la següent jornada de proves, celebrada al circuit de Jerez i amb la carrosseria Cup. Al mític traçat, vam sotmetre el model de Renault Sport a un pilotatge extrem, al qual va respondre amb una facilitat sorprenent.

La intervenció de l'autoblocant, la màgia del 4Control i la fermesa dels frens permetien pilotar el Mégane RS sense cap mena de problema.

El comportament d'aquest model va ser molt neutre en tot moment. Sense els incòmodes subviratges que s'esperen d'un tracció davantera amb tanta potència i, fins i tot, davant la possibilitat de perdre la part posterior a les frenades més enèrgiques i de provocar un sobreviratge. Portar el Mégane RS al límit va ser una feina tan senzilla com divertida, fet pel qual resulta un vehicle molt recomanable per als conductors amb tota mena d'experiència en circuits.

Preus competitius

L'accessibilitat del model també es reflexa en el seu preu, ja que el Mégane RS està disponible des de 29.900 euros en la versió Sport amb canvi manual de sis velocitats.

Si seleccionem aquesta versió amb canvi automàtic el preu ascendeix fins als 31.900 euros, mentre que per a les versions més radicals anomenades Cup els preus parteixen dels 31.600 euros per a la versió manual i arriba als 33.600 euros si equipem el canvi automàtic EDC, preu amb el qual es posiciona com l'opció més cara de la gamma RS.