La compra d'un vehicle és una de les decisions més importants que prenem al llarg de la vida, i generalment adquirir un vehicle nou sol ser garantia d'encert. Amb tot, el mercat de vehicles de segona mà ha anat guanyant molta importància amb el pas dels anys, i aquest tipus d'automòbils són la primera opció de compra al nostre mercat, segons dades de l'Associació Nacional de Venedors de Vehicles a Motor, Reparació i Recanvis (GANVAM).

Davant d'aquesta situació, tot el sector de l'automoció -tant les marques com les diferents empreses de vehicles d'ocasió o fins i tot els tallers- s'ha anat preparant per atendre les necessitats dels clients que opten per aquest tipus de vehicles. Però tot i l'espectacular augment de les vendes, no són pocs els conductors que desconfien dels vehicles d'ocasió, especialment si el venedor és un particular en comptes d'una empresa especialitzada.

En el present article s'exposen cinc consells bàsics amb la intenció de minimitzar els riscos que els compradors han de córrer a l'hora de realitzar aquesta compra, tractant des dels aspectes més fonamentals fins als més concrets.

No hi ha una segona oportunitat per a una primera impressió

Per sobre de tots els criteris que es puguin mencionar, a l'hora de comprar un vehicle -ja sigui nou o de segona mà- l'aspecte més important és que aquest ens ha d'agradar. Però el cas dels vehicles d'ocasió o semi-nous, el cotxe que ens vulguem comprar no només ens ha d'agradar estèticament, sinó que ens ha de convèncer el seu estat.

Per això és primordial que, tant si estem adquirint un vehicle d'ocasió a un concessionari com si ho volem fer a un particular, ens guiem per criteris com la primera impressió que ens dona el vehicle o les sensacions i la confiança que ens doni el venedor. Per a superar aquest darrer punt és important esbrinar per què està a la venda el vehicle, quin és el seu historial o si es té accés fàcilment a les factures de les revisions o d'eventuals reparacions. Un cop superats aquests dos esculls, és l'hora d'analitzar el vehicle en profunditat.

El primer que hem de fer és analitzar l'exterior del vehicle: l'estat dels para-xocs, dels ajustaments dels diversos elements de la carrosseria o dels pneumàtics, els frens i els amortidors ens donen una idea de com ha tractat l'anterior propietari el vehicle en qüestió. Un bon truc per a comprovar si el vehicle ha patit un accident és cercar diferències en l'estat de la pintura i, sobre tot, revisar la presència de folgances o soldadures als punts d'ancoratge del xassís. Si es tenen sospites d'un possible accident mal reparat el millor que es pot fer és fugir d'aquesta unitat en concret.

El motor, el cor del vehicle

Un cop revisat l'exterior del vehicle, caldrà revisar el motor. La seva importància és cabdal, ja que si es troba en mal estat el cost de les reparacions pot acabar ràpidament amb els avantatges econòmics d'un vehicle d'ocasió. Si el propietari arrenca el motor, es pot fer una inspecció ocular de les vibracions del mateix, així com d'eventuals sorolls estranys com ara xiulets o grinyols. També cal revisar l'estat de la corretja de distribució (en els vehicles que no porten cadena de distribució), de les diverses gomes i tubs o de possibles fuites d'oli o altres líquids.

L'habitacle, el punt més clarificador

Si el vehicle presenta un bon estat exterior, no s'aprecia cap indici d'accident i el motor té bon aspecte, és l'hora de passar al lloc de conducció, el punt que delata amb més facilitat l'ús que ha rebut el vehicle. En primer lloc, cal comprovar si l'interior està net o no, ja que pot donar una idea del tracte que va donar l'anterior propietari al vehicle. Per esbrinar si els quilòmetres que indica el tauler de comandaments són reals o no, cal revisar visualment els elements que es troben més exposats al tacte i posar-se en alerta si es percep un desgast excessiu per als quilòmetres que anuncia el venedor.

En aquest sentit, els elements principals a revisar són el volant (que pot estar pelat o amb el cuir desgastat), els seients (bruts o desgastats en excés), els pedals, o els comandaments de la ràdio o dels alçavidres. A més, no només s'ha de revisar el seu estat visualment sinó que s'ha de comprovar el seu funcionament: cal encendre les llums, accionar els alçavidres, la botzina, la ràdio, l'aire condicionat i la calefacció o els eixugaparabrises per assegurar-se que el vehicle es troba en bon estat.

La prova definitiva: la conducció

Arribats en aquest punt, si s'han superat totes les condicions anteriors, és molt freqüent tenir una predisposició molt positiva cap a la compra del vehicle en qüestió. Però abans de decidir-se definitivament, cal que superi la prova més important de totes: la conducció. A l'hora de comprar un vehicle és imprescindible conduir-lo; si el propietari es mostra reticent a realitzar una prova dinàmica, el millor és desconfiar d'aquella unitat.

Els aspectes principals a analitzar durant aquesta prova són els següents: l'estat del canvi de marxes, el so del motor en marxa, l'estat de la direcció, la presència -o no- de fums derivats de l'escapament o fins i tot l'estat d'amortidors i frens.

Documentació al dia

Si el vehicle ens ha convençut en tots els aspectes, generalment sol ser una bona opció de compra. Només quedarà assegurar-se que la documentació estigui al dia, que la ITV es trobi en vigor i que el propietari no tingui cap multa o impost pendent de pagar (es pot comprovar a la pàgina de la DGT). Finalment convé mencionar que, des de l'any passat, el quilometratge del vehicle ha de constar al permís de circulació.