Comprensió lectora i comprensió social

Enric Badia

Enric Badia

Espanya obté la pitjor nota en pobresa infantil de la Unió Europea. Més d’1 de cada 5 nens i nenes viuen en situació de pobresa a 40 dels països més rics del món, segons un nou informe d’Unicef. Alguns dels països més rics del món van experimentar forts augments de la pobresa infantil entre el 2014 i el 2021. Espanya té una taxa del 28%, i es troba, en aquest rànquing, en el lloc 36 de 39 estats (tan sols per sobre de Regne Unit, Turquia i Colòmbia). Gustavo Suárez Partierra, president d’Unicef, deia fa uns dies amb aquestes dades a la mà que «una taxa de pobresa infantil així a Espanya és inacceptable, i no podem girar la mirada a una altra banda davant la situació de qualsevol nen, nena o adolescent al nostre país que no gaudeixi d’unes condicions de vida dignes». A Catalunya no estem millor. «Darrere d’aquestes xifres hi ha nens, nenes i adolescents que no es poden permetre menjar carn, pollastre o peix almenys un cop cada dos dies ni fruita i verdura diàriament, que viuen en cases sense una temperatura adequada, que no compten amb roba, calçat o llibres adequats, o que no poden participar en activitats de lleure o anar-se’n de vacances un cop l’any. Això té conseqüències a curt, mitjà i llarg termini, i impedeix el compliment de molts dels seus drets», hi afegia.

La situació ja era preocupant per ella mateixa, però és que des de fa una setmana, Catalunya té damunt la taula d’estudi els nefastos resultats de les proves PISA, especialment en dues temàtiques clau per a l’aprenentatge, la comprensió lectora i les matemàtiques. I tothom hi ha dit la seva, fins i tot amb afirmacions que fan suposats entesos que poden arribar a ser radicalment falses. Ja ho fem en aquest país que donem la veu a opinadors que tan parlen de les virtuts del Girona líder, com de la influència de les pantalles digitals a les aules (que un es planteja quin mal hi fan en l’ensenyament i quina mancança seria no tenir-ne. Perquè si els nostres fills es distreuen, no poden estar atents a l’aula i són incapaços de llegir dos paràgrafs seguits d’un llibre -i entendre’ls- segur que el problema no és la pantalla de l’aula. Alguna altra pantalla hi ha).

PISA ens diu algunes coses, i, entre moltes altres que cal atendre, una que està estretament relacionada amb la primera part de l’article. Les pitjors notes són les dels nens de famílies amb menys recursos. Aquells que segurament tenen mòbil i no troben un plat a taula per a cada àpat. En l’agudització de la pobresa també hi ha una explicació per entendre aquests resultats. I en la seva solució, un remei. Això és comprensió social i matemàtica bàsica.