L’hotel La Freixera de Solsona busca relleu per poder reobrir

L’establiment, situat al nucli antic, va tancar portes el febrer després de gairebé vint anys de d’activitat, en un moment en què s’havien recuperat les xifres d’ocupació d’abans de pandèmia

L’actual propietari de l’hotel La Freixera, Joan Montraveta, retratat a l’eixida, un dels seus racons preferits de l’establiment

L’actual propietari de l’hotel La Freixera, Joan Montraveta, retratat a l’eixida, un dels seus racons preferits de l’establiment / L.S.

Laura Serrat

Laura Serrat

L’hotel La Freixera de Solsona busca un nou relleu empresarial per poder reobrir portes. Després de gairebé vint anys al capdavant de l’establiment, Joan Montraveta i Remei Aranda, propietaris ja jubilats, es van veure obligats a aturar l’activitat el febrer, en un moment especialment dolç, ja que s’havien recuperat les xifres d’ocupació d’abans de la pandèmia. Per això, confien a poder fer efectiu un traspàs que permeti mantenir obert un allotjament que va néixer amb la idea de revitalitzar el nucli antic

"Ens agradaria que La Freixera iniciés una segona etapa perquè encara té molta corda", apunta Montraveta, que fa referència al fet que l'any 2022 l'hotel va tancar amb una ocupació mitjana anual del 65,9% i una rendibilitat positiva, malgrat l'increment dels preus de les matèries primeres i l'energia. D'aquesta forma, remarca que l'hotel va funcionar a ple rendiment fins al darrer moment i que, per tant, "la nova propietat té la possibilitat de continuar apostant per un mercat turístic que ha crescut a Solsona i arreu de la comarca".

Montraveta, que va ser soci fundador i gerent de Regió7, assenyala que el sector turístic ha experimentat una gran revolució d'ençà de l'obertura de La Freixera, l'any 2006. En aquell moment, explica que la tendència era créixer fora de les muralles i la majoria d'hotels eren de nova construcció. El seu interès, però, era demostrar el potencial del nucli antic de Solsona, per això va decidir adquirir una casa datada del segle XIV, situada al carrer de Santa Llúcia, amb la idea de rehabilitar-la per crear-hi un hotel de petites dimensions "que albergués part de la nostra història".

"El que buscàvem era oferir un allotjament amb un alt valor afegit als visitants", destaca Montraveta, que reconeix que els inicis van ser "força difícils". Dels primers anys, recorda que treballaven amb un equip molt reduït de persones, feien jornades molt llargues i "costava molt que vingués la gent, sobretot entre setmana, tot i que els caps de setmana de seguida es van començar a omplir amb visitants d'arreu del país, fet que ens va donar esperança per continuar endavant".

Un dels moments clau en la història de La Freixera va ser l'any 2015, amb les obres d'ampliació a partir de la compra de l'edifici annex, que van permetre duplicar el nombre d'habitacions de l'hotel, passant de cinc a deu. A partir d'aleshores, Montraveta ressalta que l'establiment va començar a registrar bones xifres d'ocupació, "coincidint en un moment en què la comarca també va començar a créixer a nivell industrial, fet que ens va beneficiar directament amb l'arribada de nous clients".

L'arribada de la pandèmia, però, va estroncar aquesta tendència i va obligar a aturar l'activitat hotelera. No obstant això, Montraveta posa en relleu que d'ençà de la crisi sanitària les comarques interiors i, especialment el Solsonès, han guanyat mercat turístic. "El turisme català ha girat la mirada cap a la Catalunya tranquil·la, sense aglomeracions, rica en espais naturals", destaca, posant en relleu que en els darrers anys la major part dels clients procedien de l'àrea metropolitana, "tot i que el públic europeu també havia guanyat molt pes".

Davant l'interès creixent pel turisme en les àrees més rurals, considera que La Freixera pot continuar la seva activitat hotelera "perquè ja s'ha vist que els números surten i que la demanda existeix". De fet, explica que ja ha detectat interès per part dels professionals del sector davant del traspàs d'un establiment que, després de gairebé dues dècades d'història, "ja ha demostrat que té un impacte molt favorable per als comerços i la restauració de l'entorn i així m'agradaria que continués en un futur".

Subscriu-te per seguir llegint