Aquest divendres ha entrat en vigor l'ús obligatori del passaport covid per accedir a la restauració, gimnasos i residències a Catalunya després de rebre l'aval judicial davant l'augment de contagis i publicar-se al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC). Per diferents hostalers de la Catalunya Central, aquesta és la primera jornada d'aprenentatge, abans que es tornés a suspendre la seva aplicació degut al col·lapse de 'La Meva Salut' (web on es pot descarregar el certificat).

Els propietaris de bars i restaurants preguntats per Regió7 coincideixen en el fet que "ens falta informació i ens falten eines" per verificar el certificat. El responsable de Cal Xavi de Manresa, Xavier Pallarès, assegura que "sabem el que hem de fer perquè ens ho han explicat els mitjans de comunicació, però legalment ningú ens ha enviat cap instrucció". Aquesta situació la reitera José González, el propietari del restaurant Els Torrents de Castellgalí.

El procés a seguir pels treballadors de bars i restaurants aquest matí ha estat el de verificar que les persones que accedeixen a l'interior dels locals acreditessin que s'han vacunat contra el virus, que s'han recuperat de la malaltia en els últims sis mesos o que s'han fet un test que ha donat negatiu en les últimes hores. Aquesta tasca els ha generat "molta feina", com puntualitza el responsable de Cal Miliu de Rajadell, Marc Santamaria. "Hem de demanar el passaport cada cop que algú entra al local. Avui és el primer dia, i sabem, que sobretot en les hores puntes, anirem de bòlit", recalca.

'La Meva Salut' els complica la feina

Els diferents hostalers preguntats han assegurat que a primera hora del matí de divendres, alguns clients els han manifestat que l'aplicació de 'La Meva Salut', per on es genera el certificat, no funcionava correctament.De fet, aquest dijous el sistema informàtic d'aquesta aplicació ja va quedar col·lapsat i va causar problemes a tots aquells ciutadans que intentaven descarregar-se el certificat. "Hi ha hagut gent que ens ha comentat que no han pogut sol·licitar el passaport covid perquè l'aplicació no els ha funcionat", explica el responsable de Cal Miliu.

Durant el matí, qui no mostrava el passi, no podia ser atès. "Si algú no té el certificat, els comentem que no els podem servir", apunta Isidre Massana, el responsable del Restaurant Bona Plata de Sant Joan de Vilatorrada. De fet, a Catalunya es van emetre aquest dijous 174.300 certificats digitals covid. La xifra suposa 102.000 certificats més que el dijous anterior, segons ha informat el Departament de Salut. L'allau de peticions està provocant lentitud en l'accés a l'aplicatiu de la Meva Salut, des d'on es pot baixar el passaport, però la conselleria ha assegurat que s'està treballant per donar resposta a totes les sol·licituds d'accés. Salut ha demanat paciència a la ciutadania.

Alguna resposta negativa

"Com aquest matí l'aplicació no funcionava bé i molta gent no ha pogut obtenir el certificat, hem hagut de demanar-los que marxessin. Això, evidentment, no s'ho han pres bé, però no ens queda cap altre remei", explica el propietari d'Els Torrents. Tot i això, els clients han col·laborat per agilitzar el procediment pràcticament en totes les ocasions, segons coincideixen a dir els propietaris de bars i restaurants preguntats.

Un cop demanat el certificat covid, part dels hostalers han procedit a demanar el DNI als seus clients, per verificar que el certificat que els han mostrat és seu. "Els el demanem quan no el coneixem i no sabem si el nom que surt al seu document és el seu", explica Massana. Tot i això, hi ha d'altres que no ho han fet. "No puc demanar el DNI als meus clients", diu per la seva banda José González.

La situació es repeteix en els gimnasos

Els gimnasos també han notat afectacions a Catalunya. “Unes 70 o 80 persones s’han posat en contacte amb nosaltres per sol·licitar el tràmit de baixa arran de la implementació del certificat de vacunació”, lamenta el director del Duet Sports La Plana d'Esplugues de Llobregat, Albert Ortiz. El centre té entre 3.700 i 3.800 abonats i l’entrada en vigor d’aquesta mesura ha suposat un “fre” per a les persones no vacunades.

“Haurem de compensar-los econòmicament, però i qui ens compensarà a nosaltres?”, qüestiona Ortiz. La implementació del nou sistema també ha provocat un cost addicional per a l’empresa, així com cues a l’entrada per validar el codi QR. De moment, el centre reconeix que està "improvisant" i reclama a les administracions diàleg amb el sector.