Els pagesos reactiven les protestes i tallen els principals passos fronterers amb França

Els tractors es concentren a la Seu d'Urgell, Puigcerdà, la Jonquera, el Coll d'Ares i Bossòst

ACN/MIQUEL SPA

Els pagesos han reactivat aquest dilluns les protestes amb l'objectiu de fer sentir la seva veu a Europa en plena campanya electoral. Diversos tractors bloquegen des de les deu del matí els principals passos fronterers amb França. Els agricultors tallen l'AP-7 a la Jonquera, la C-38 al coll d'Ares (Ripollès), l'N-152 a Puigcerdà, l'N-145 a la Seu d'Urgell i l'N-230 a Bossòst (Vall d'Aran). Convocada per Revolta Pagesa, la protesta està previst que s'allargui durant 24 hores i té el suport de diverses associacions agràries d'arreu de l'Estat i també dels agricultors francesos. Els pagesos reclamen més seguretat alimentària sobre els productes importats, prioritzar els locals i menys pressió fiscal en les energies.

Els pagesos reactiven les protestes

ACN

Cap a les vuit del matí els tractors ja han sortit des de diversos punts per dirigir-se cap a les fronteres. El tall més matiner ha estat en el tall a la Jonquera. Una quarantena de tractors han pujat des de Figueres i cap a quarts de deu ja han tallat l'AP-7 en sentit nord, provocant desviaments cap a l'N-II i l'A-2. En aquest punt també hi donen suport agricultors francesos que han fet nit a Perpinyà.

El Servei Català de Trànsit també ha informat que al Coll d'Ares s'ha tallat la circulació cap a les 9.45h del matí. A la Seu d'Urgell des de les 9.30h aproximadament els tractors han provocat circulació amb congestió a l'alçada de la Ribera d'Urgellet.

Des de les deu del matí una quinzena de tractors tallen la frontera de Puigcerdà amb l'Alta Cerdanya amb ramaders locals d'altres vinguts del Berguedà, Osona i el Bages. Els vehicles han tallat l'accés a la frontera estatal amb la Guingueta d'Ix i la carretera de connexió amb Llívia, per on arriben els camions procedents de l'eix europeu E-9. Durant les primeres hores del tall no s'han obervat vehicles pesants en trànsit. No obstant això, l'Ajuntament de Puigcerdà ha habilitat un espai al polígon industrial de l'Estació pels camions que es trobin el tall procedents del sud. Igualment les autoritats franceses han habilitat una zona a Ur pels vehicles pesants procedents del nord. Els membres de Revolta Pagesa han instal·lat carpes i graelles per tal de passar tot el dia i la nit a la frontera cerdana.

Els pagesos reclamen més seguretat alimentària sobre els productes importats, prioritzar els locals i menys pressió fiscal en les energies. El sector ha tornat a les carreteres després de les protestes del mes de febrer, que van col·lapsar les principals vies de comunicació durant diversos dies. Aquesta vegada, però, Unió de Pagesos, que té representació majoritària a Catalunya, no hi dona suport perquè no veu "legítim" mobilitzar-se en plena campanya electoral per les eleccions europees.

Els transportistes afirmen que els talls dels pagesos causen un "greuge evident" al sector i reclamen "solucions"

Els transportistes afirmen que els talls de carreteres convocats pels pagesos causen un "greuge evident" al sector i reclamen a l'administració "solucions" per garantir el pas dels vehicles. En un comunicat, la Confederació Empresarial de Transport per Carretera de Catalunya (CETCAT) i la Coordinadora d'Organitzacions de Transportistes (COT), subratllen que les protestes dels agricultors "per pressionar les autoritats de la Unió Europea de cara a les eleccions" de diumenge les acaben "pagant" els transportistes. Assenyalen que tothom té dret a manifestar-se i exposar les seves queixes "quan ho consideri oportú" però lamenten que les conseqüències dels bloquejos de la pagesia afecti el seu sector, que no pot treballar amb normalitat.

"Subratllem que no poder circular lliurement per la carretera perjudica de manera clara i directa al nostre sector perquè els transportistes, precisament, necessitem les carreteres per poder treballar. Si aquestes estan tallades i la seva circulació interrompuda, deixem de fer viatges i no podem facturar, amb tot el que això comporta a nivell logístic i econòmic", afegeixen.

Al comunicat, assenyalen que la responsabilitat de garantir la lliure circulació és de l'administració i demanen solucions: "El que hem vist fins ara és que, a l'hora de la veritat, el que fa és tallar-nos el pas i no oferir-nos cap alternativa".