La Generalitat treu a concurs la construcció del tercer carril entre Sant Vicenç i Castellgalí

És la primera de les intervencions promeses per fer de doble carril tot el tram en sentit nord fins a Manresa

Vial d'incorporació des de Sant Vicenç a la C-55 en sentit nord que es perllongarà com a tercer carril

Vial d'incorporació des de Sant Vicenç a la C-55 en sentit nord que es perllongarà com a tercer carril / ARXIU/OSCAR BAYONA

David Bricollé

David Bricollé

El Departament de Territori ha tret a licitació les obres per a la construcció d’un tercer carril a la C-55 entre Sant Vicenç de Castellet i Castellgalí. Un projecte que té un pressupost de 2,2 milions d’euros, que el Govern considera que contribuirà a millorar la fluïdesa del trànsit en aquest punt i que suposa la primera de les intervencions previstes al llarg d’aquest tram per acabar creant un doble carril continu en sentit nord fins a Manresa. Territori considera aquest, segons els seus registres, com el punt més crític d’un traçat globalment congestionat. Tram en el que té detectats retencions gairebé diàries a primera hora del matí, com a conseqüència de la incorporació de vehicles que surten de Sant Vicenç a una carretera que ja de per si va molt carregada.

Aquest pla pretén millorar la funcionalitat de la C-55 en aquest entorn, on la carretera té un carril per sentit, amb la construcció d’un segon carril en sentit nord entre Sant Vicenç de Castellet i la ronda de Manresa i d’una variant de caràcter urbà per a reduir el trànsit de pas per l’actual travessera de Castellgalí.

Es preveu iniciar les obres el primer trimestre del 2024 i que durin cinc mesos

La primera peça d’aquesta intervenció que es licita és la construcció d’aquest segon carril en sentit nord mitjançant el perllongament de la incorporació de Sant Vicenç de Castellet, amb l’objectiu d’afavorir la funcionalitat i la fluïdesa del trànsit. Les obres abasten una longitud d’1,2 quilòmetres, des de l’enllaç de Sant Vicenç fins a l’entrada de la travessera de Castellgalí. Es preveu que els treballs comencin el primer trimestre de l’any vinent i tinguin una durada de cinc mesos.

Per implantar el nou carril, s’ampliarà la plataforma de la carretera en sentit Manresa. Aquesta actuació comportarà la construcció d’una escullera per a protegir el terraplè de la carretera de possibles erosions i l’adequació de diversos elements de drenatge. A més, es complementarà amb la instal·lació de barreres de seguretat, senyalització i abalisament. Així mateix, inclourà la millora del ferm a Castellgalí, en el tram entre la rotonda que dona servei al polígon industrial Pla del Riu I i la rotonda d’encreuament de la C-55 i la BV-1229.

Fonts de Territori en destaquen que «en l’àmbit entre Castellbell i el Vilar i Manresa de la C-55, es produeixen episodis de congestió que es concentren principalment en el sentit nord de la carretera, entre la incorporació de la C-16 i l’inici de la travessera de Castellgalí, incloent l’accés des de Sant Vicenç de Castellet». Segons els seus registres, l’hora punta correspon als matins laborables a partir de les 7:45h i es pot allargar fins a les 9 del matí. Els divendres a la tarda també s’observen retencions entre les 5 i les 7 de la tarda. Segons el mateix departament, en sentit sud, «les retencions són ocasionals i es produeixen a l’entrada de la travessera de Castellgalí».

Tenint en compte aquests factors, l’opció tècnica «considerada més adient» és la configuració a la C-55 d’un segon carril en sentit nord, continu, des de Sant Vicenç de Castellet fins a Manresa i d’una variant a Castellgalí. Tota aquesta actuació comportarà a la llarga una inversió de prop de 50 milions d’euos. En paral·lel a les obres ara impulsades, el Departament de Territori ha concretat que ja treballa en els estudis de la variant de Castellgalí i del tercer carril fins a la ronda de Manresa.