Els semidirectes del Bages a Barcelona no tornaran, com a mínim, fins al 2025

Fonts del Departament de Territori asseguren que la voluntat és recuperar el servei quan s’acabin les obres que van fer suprimir-los, però que encara tardaran uns dos anys

Arribada del primer tren semidirecte a l'estació de la Renfe de Manresa, el 17 gener del 2014

Arribada del primer tren semidirecte a l'estació de la Renfe de Manresa, el 17 gener del 2014 / ARXIU/S. R.

David Bricollé

David Bricollé

El Bages no tornarà a tenir fins com a mínim el 2025 els trens semidirectes de Rodalies Renfe que va perdre l’abril del 2022, tot i que la Generalitat (que és la gestora del servei, malgrat no n’és l’operadora) assegura que la seva voluntat és la de recuperar-los tan bon punt la situació ho faci viable. Aquesta situació, però, es calcula que no es donarà fins almenys d’aquí uns dos anys, que és quan s’estima que han d’acabar d’executar les obres del projecte del Corredor Mediterrani que, de retruc, van obligar a prescindir, se suposa que temporalment, d’aquella oferta.

Ara fa un any i mig, el Bages es va quedar sense aquest servei a causa de les obres que Adif va iniciar a la primavera del 2022 a diverses línies de Rodalies i que afecten tots els serveis que passen per l’estació de plaça de Catalunya, a Barcelona. Són, com es deia, bàsicament treballs de l’anomenat Corredor Mediterrani, que entre el Vallès i el Baix Llobregat es creuen amb aquestes línies de la xarxa de Rodalies. Aquells semidirectes eren sis combois diaris (tres en cada sentit) que es van posar en servei el 17 de gener del 2014 per oferir una opció de tren més ràpid en franges horàries considerades punta. Sortint de Manresa, aquests només paraven a Sant Vicenç de Castellet, a les estacions centrals de Terrassa i Sabadell i les cinc de Barcelona fins a arribar a la de Sants (i a l’inrevés). En el moment de la posada en marxa, cobrien el trajecte fins a Plaça Catalunya en poc més d’una hora, en un temps d’entre 63 i 64 minuts, al voltant d’uns 10 minuts menys que un servei convencional d’aquell moment. Fins a l'altra principal estació de referència, la de Sants, el temps era d'entre 68 i 72 minuts.

El que la companyia va argumentar l’abril del 2022, quan van desaparèixer aquests semidirectes, va ser que hi havia tantes afectacions que s’havien hagut de reprogramar tots els serveis i horaris de totes les línies que passen per Plaça de Catalunya. De fet, Renfe no deia que s’hagués suprimit el servei, sinó que s’havia reprogramat i que, a nivell general, s’havia prioritzat fer combois més llargs per poder transportar més gent i millorar freqüències. A la pràctica, però, queda clar que aquest era un servei molt concret que des de llavors no existeix i que, per tant, es va suprimir. També en aquell moment es va dir que aquesta situació duraria, almenys, fins al febrer d’aquest any, i passada aquesta data, les mateixes fonts van explicar que les obres que van motivar aquesta modificació continuaven i que, per tant, es mantindria la reestructuració i que de moment no es podia concretar quan es produirà el restabliment de l’oferta.

Passat més de mig any i consultats novament, per part de Renfe la resposta ha estat que la programació de les obres depèn d’Adif i que quan aquestes finalitzin «parlarem amb el Departament de Territori [de la Generalitat] a veure quina reconfiguració vol fer del servei». Per la seva part, i sobre la previsió dels treballs, Adif s’ha limitat a respondre que «totes aquestes obres formen part del corredor Mediterrani. Aquest any s'acaba el tram de Castellbisbal, però els treballs continuen».

Només Territori ha donat una resposta una mica més concreta, tot i que les afectacions que hi ha ara mateix (les obres) no són de la seva competència. Segons fonts d’aquest Departament, l’última data que se’ls havia concretat dels treballs que indirectament tenen incidència en el servei de la línia R4 és que s’acabarien «al llarg del 2025». Segons les mateixes fonts, això vol dir que fins almenys aquell any no es podrà fer una reestructuració del servei, però sí que han assegurat que la voluntat és que quan estiguin enllestits els treballs es puguin recuperar els semidirectes de Manresa a Barcelona.

Subscriu-te per seguir llegint