L’Ecorail està pendent d’ajuts per tornar a obrir amb un nou recorregut

La Mancomunitat del Cardener està buscant els recursos necessaris per reactivar el projecte turístic, que està aturat des d’abans de la pandèmia

Usuaris de l’Ecorail del Cardener circulant per les vies del tram entre Callús i el parc de l’Agulla

Usuaris de l’Ecorail del Cardener circulant per les vies del tram entre Callús i el parc de l’Agulla / Arxiu/Mireia Arso

Queralt Casals

Queralt Casals

El projecte turístic de l’Ecorail, amb viatges pel Pla de Bages aprofitant les vies del tren per on es transporta la potassa, es manté aturat i sense data de retorn. La Mancomunitat Intermunicipal del Cardener, que en gestiona el servei, està buscant els recursos necessaris per reactivar el projecte amb la intenció que la iniciativa turística, que es troba aturada des d’abans de la pandèmia, iniciï una nova etapa amb el canvi del ramal de Súria pel de Sallent. De moment, però, el projecte en manté en stand by.

La reobertura de l’Ecorail del Cardener és, per ara, una incertesa. L’any passat es va fer públic que el projecte turístic, que es desplegava al llarg d’uns 7 quilòmetres entre el Parc de l’Agulla i Callús aprofitant les vies per on circulen els trens que porten potassa de les mines de Súria, podria reobrir, però modificant el seu recorregut i canviant el ramal que va cap a Callús i Súria pel que va cap a Sallent. Aquesta és la proposta que té sobre la taula la Mancomunitat Intermunicipal del Cardener, que gestiona l’Ecorail i que planteja el trasllat com a solució a la manca de disponibilitat de la via que ve de Súria per l’increment de trens de mercaderies que hi circulen a conseqüència del Pla Phoenix i el progressiu buidatge dels runams salins.

Fonts de la Mancomunitat, han confirmat que, de moment, el projecte «està aturat» a l’espera de trobar els recursos necessaris per poder tirar-lo endavant tenint en compte els costos tindrà la posada en marxa d’aquesta nova etapa, que suposa fer el trasllat i posar en marxa el nou programa turístic. D’altra banda, l’ens també està pendent de signar un conveni amb FGC per poder circular pel nou ramal.

La proposta amb què s’està treballant donaria més opcions de recorregut que les que s’oferien en l’anterior etapa, amb rutes que podrien ser diàries. De fet, hi hauria un únic itinerari, entre Sallent i el Parc de l’Agulla passant per Sant Iscle i Santpedor (mentre que fins ara ho feia per Sant Joan i Callús, on hi havia el punt de partida i d’arribada), però s’incorporarien unes plataformes giratòries a Santpedor que permetrien salvar el sentit únic i tornar enrere sense haver de completar el recorregut sencer. És a dir, que es podria fer només la meitat de l’itinerari, ja sigui entre Santpedor i el Parc de l’Agulla o entre Santpedor i Sallent, o bé tot el recorregut complet entre Sallent i el Parc de l’Agulla.

El canvi de ramal en aquesta nova etapa també implicarà un nou punt de partida de les rutes amb l’Ecorail, que se situaria a l’edifici del CAT de Sallent, on es preveu arranjar part del terreny que el separa de les vies per salvar el petit desnivell que hi ha i facilitar l’accés als usuaris i també en vehicle per a possibles casos d’emergència.

Pel que fa a la flota de vehicles, es preveu aprofitar la que ja hi havia, tot i que es farà la posada a punt que sigui necessària. Es tracta d’un ciclorail elèctric, que consta de dues bicis elèctriques i una cadireta subjectes a una plataforma que les uneix. També hi ha un petit vagó, el trenpat elèctric, impulsat per un motor; i un ciclorail no elèctric.

El projecte de l’Ecorail es va posar en marxa el 2009, però les dificultats derivades de la manca de capacitat de la via pel ramal de Callús i Súria i l’arribada de la pandèmia, el van aturar a l’espera que es puguin reprendre amb tots els canvis previstos.