Estabilitzen els talussos que havien tingut despreniments entre Manresa i Igualada a l'eix Diagonal

En un, ahir s'hi estava acabant d'instal·lar una xarxa de protecció després de sanejar-lo i en l'altre s'hi han fet dues bancades i un bon desmunt de terra

Treballs en un dels dos talussos que han tenien problemes d'estabilitat

Treballs en un dels dos talussos que han tenien problemes d'estabilitat / Enric Badia

Enric Badia

Enric Badia

L'empresa Eix Diagonal, concessionària de la carretera del mateix nom (la C-37), està duent a terme una intervenció important als talussos que es mostraven inestables en el tram que va des de l'accés de Sant Salvador de Guardiola al de Canyelles, concretament als punts quilomètrics 86 i 88. La intervenció en els talussos ha portat a fer un desviament provisional en alguns dels punts per evitar riscos de despreniment de roques que poguessin afectar el trànsit. Són obres importants que entren al capítol de manteniment de la infraestructura.

La primera de les intervencions ja fa uns mesos que es va dur a terme en un talús en què hi va haver un despreniment de roques que va afectar la calçada i va obligar a restringir el trànsit. Retirades les restes de roques i terra, la carretera es va reobrir, però l'incident va alertar l'empresa que calia intervenir per resoldre el problema de manera més definitiva. I en fer aquesta inspecció es va repassar la resta de parets que es van deixar quan es va obrir la trinxera de la C-37.

En aquest primer talús s'hi ha dut a terme una feina d'estabilització, de fer caure aquelles parts de la paret inclinada que hi havia, tractar-la -també amb el color, que han deixat en un to marronós per reduir l'impacte visual. Ahir s'hi estava acabant d'instal·lar la malla amb la intenció de deixar acabada aquesta part de la intervenció. Els treballadors de l'empresa Inaccés, especialitzats en feines en parets d'aquest tipus, penjats en cordes, estaven duent a terme els darrers treballs a quilòmetre 86 de la carretera. Aquí, si hi havia arbres que es podies desprendre també s'han baixat.

Fonts de l'empresa han explicat que tant aquest talús com el del quilòmetre 88, en el que també estan intervenint, ja estaven fets en carretera antiga, i l'eix actual passa, en aquests quilòmetres, sobre la traça de carretera vella. Aquesta segona intervenció és encara més important que la primera. En aquest cas ha calgut fer els que es coneix com a bancades, és a dir, fer un desmunt important, intervenir amb maquinària pesant, buscar una nova inclinació de la paret i partir-la en tres trams. Un inferior que arriba fins a una terrassa amb una inclinació contrària a la que té la paret, un segon tram entre aquesta terrassa inferior i una segona de superior, i el tram des d'aquesta segona terrassa fins a la part arbrada. També en aquest cas s'ha actuat a la zona amb arbres que podrien ser inestables. En aquest punt s'ha fet un moviment de 30.000 m³ de terra, una obra ja important, segons fonts de la direcció de l'eix Diagonal. En aquesta paret encara s'hi està intervenint, però es troba en la fase final.