Un nou tall de la C-55 reclamarà la recuperació dels projectes de desdoblament

La plataforma No Més Morts recordarà l'última víctima mortal i fa una crida a la participació per reivindicar l'autovia

Punt on va tenir lloc l'atropellament i on es covonca la concentració

Punt on va tenir lloc l'atropellament i on es covonca la concentració / ARXIU/L. S.

David Bricollé

David Bricollé

La plataforma ciutadana No Més Morts a la C-55 ha convocat per a aquest dissabte (juntament amb la Federació d’Associacions de Veïns de Manresa) un nou tall de carretera en record de l’última víctima mortal que s’hi ha registrat (el primer dia de l’any), i ho fa reivindicant un canvi en els plans que la Generalitat té per a aquesta via. Canvi que passi per tornar a posar sobre la taula el projecte d’autovia integral en el tram sud, que ara com ara sembla enterrat en un calaix, i no pel que va anunciar ara fa gairebé un any el Departament de Territori, i en el que està treballant, que és el d’afegir un carril en sentit nord des de Sant Vicenç de Castellet fins a Manresa. El que tècnicament es coneix com a 2+1. Un model que la plataforma argumenta que contravé el que diuen els criteris viaris, «perquè aquest està indicat només per a carreteres amb un trànsit de menys de 20.000 vehicles diaris, però no per a la C-55, que en alguns d’aquests trams supera els 42.000», tal i com argumentava recentment la presidenta de l’entitat, Fina Casals.

La plataforma reitera que cal tornar «als tres projectes de desdoblament» que van ser redactats ara fa una dècada, i que dibuixaven una autovia contínua (de nord a sud) des de la connexió amb la carretera de Terrassa (C-58), entre Monistrol i Castellbell, fins a connectar amb la variant de Manresa, amb un tram central de traçat completament nou passant per l’altra banda del riu (des de l’entrada sud de Castellgalí fins poc abans del barri dels Comtals), mentre que a la resta es preveia un desdoblament de l’actual.

Cal recordar que el que proposa ara el Departament de Territori (i s’està treballant en els estudis previs) inclou una petita variant a Castellgalí, molt probablement (s’ha d’acabar de definir) movent el traçat actual uns pocs metres, acostant-lo cap al riu però sense travessar-lo. D’aquesta manera, segons defensava la conselleria quan va presentar la proposta, el tram deixarà de ser urbà i no quedarà limitat als 50 quilòmetres per hora actuals, i considera que així es pal·liaria que sigui un coll d’ampolla que provoca retencions.

La plataforma, però, manté que qualsevol intervenció que no passi per aquell desdoblament total, en una carretera amb els nivells de saturació que té aquest tram, «són més pedaços inútils». En aquesta línia, reclama la participació ciutadana a l’acció convocada per dissabte, per recordar l’última víctima mortal, però alhora per esdevenir un clam reivindicatiu per fer de la C-55 una autovia. La concentració es farà a la gasolinera propera al túnel de Bogunyà, punt on va tenir lloc l'atropellament mortal l'1 de gener passat, a 3/4 de 4 de la tarda, i el tall de carretera s'efectuarà de les 4 a 2/4 de 5. Es tracta d'una acció que la plataforma porta a terme des de fa anys, cada cop que hi ha una víctima mortal en aquesta via.

Tal com va explicar Regió7 recentment, segons dades del 2023, pel corredor viari que formen al sud del Bages la C-55 i l'autopista C-16 i circulen diàriament més de 50.000 vehicles. Però la carretera general en suporta dos terços del total.

Subscriu-te per seguir llegint