Aprofitar al màxim la llum solar, desendollar els aparells quan no els fem servir, si renovem un electrodomèstic intentar que sigui el més eficient possible... són alguns dels consells que es poden seguir per aconseguir gastar menys electricitat. Trucs que dona la tècnica del servei d'assessorament energètic del Berguedà als tallers que aquesta tardor es porten a terme per tota la comarca amb l'objectiu de fer arribar a la població informació sobre els subministraments bàsics d'aigua, llum i gas i donar alguns consells sobre com reduir la factura sempre que sigui possible.

Isis Cabús, responsable d'aquest servei d'assessorament que estarà disponible fins a final de gener del 2020 (vegeu desglossat), inicia la sessió assegurant que hi ha maneres de poder disminuir el rebut dels serveis de subministrament, tot i que en destaca la dificultat. Més enllà de les mesures bàsiques esmentades que poden ser d'utilitat per no gastar tant, Cabús en destaca d'altres que són menys conegudes per la població general i que, tenint en compte la situació, seran bones per fer baixar la despesa, tot i que alerta que amb algunes s'ha d'anar en compte, com és, per exemple, la reducció de la potència contractada de llum.

Molts usuaris, detalla Cabús, tenen contractada una potència superior a la que realment necessiten per fer funcionar els electrodomèstics en el seu dia a dia. En el cas de la llum, les companyies cobren una taxa fixa segons els barems estipulats. «Hi ha casos en què es paguen quantitats molt elevades de manera innecessària, perquè amb una potència inferior, es viuria igualment», fa ressaltar.

Ara bé, la tècnica avisa que cal tenir en compte que el canvi de potència -tant si és a la baixa com a l'alça- només es pot sol·licitar un cop a l'any. «Per tant, hem d'estar molt segurs que el canvi que fem ens anirà bé, perquè si reduïm la potència per pagar menys i després no podem fer servir la rentadora i el forn a la vegada, per exemple, no podrem augmentar-la fins al cap d'un any, i a més a més, ens cobraran unes taxes extres». És per això que el que recomana als usuaris que creguin que tenen més potència contractada del compte és demanar l'assessorament d'un electricista que els comprovi quina despesa real tenen.

Una altra de les idees que la tècnica desgrana als tallers és l'existència de dues modalitats de servei de llum: la de lliure mercat, on les companyies tenen més llibertat de marcar les tarifes, bonificacions o ofertes; i la de mercat regulat, que es basa segons els impostos que dictamina l'Estat. Cabús no assegura al cent per cent que si el contracte és amb mercat regulat la factura sigui més baixa, però considera que «és més fàcil tenint en compte que els preus sempre els marca l'Estat i rarament hi haurà variables».

Ajudes per pagar factures

Un capítol a part, tant pel que fa al servei de la llum, del gas o de l'aigua és el de la demanda d'ajudes per fer front a les factures. Tal com destaca Cabús, la majoria d'ajudes s'inclouen dins de la llei de pobresa energètica i van molt dirigides a les persones en situació de vulnerabilitat. De totes maneres, hi ha algunes opcions per a ciutadans amb sous mínims o amb algun membre de la família amb discapacitat igual o superior al 33%, de famílies monoparentals o nombroses per poder sol·licitar aquestes ajudes que suposarien per a l'usuari un estalvi d'entre el 25 i el 40% de la factura.