Només el 25% dels alumnes que estudien carreres tècniques o de ciències pures (com física o matemàtiques) són noies. La poca presència femenina en l´àmbit científic és una tendència que s´arrossega des de fa anys. Es desconeixen quins són els motius que propicien aquesta situació, però els experts asseguren que no és un problema de capacitat de les dones, sinó d´identitat. Sovint moltes noies no se senten identificades amb els estudis tècnics i prefereixen decantar-se per altres vocacions, a vegades també relacionades amb la ciència però no en el camp de la investigació.

Revertir aquesta situació i aconseguir més vocacions científiques de gènere femení, i intentar diag-nosticar per què les noies abandonen prematurament l´opció de dedicar-se a la ciència i a la tecnologia són els principals objectius del projecte europeu Erasmus+ ScienceGirls, que al Berguedà arriba per mitjà de l´Exploratori dels Recursos de la Natura-UPC. El Berguedà és l´única comarca de l´estat espanyol que participa en la iniciativa. Concretament, en formaran part onze alumnes de l´IES Guillem de Berguedà de Berga i una seixantena de joves més d´Anglaterra, Lituània, Itàlia, Romania, Eslovènia, Grècia i Turquia. Des d´aquest mes i fins al març del 2018 les joves treballaran de manera coordinada per extreure conclusions sobre la dedicació de les dones en l´àmbit científic i quins mecanismes es poden desenvolupar per fer-ne créixer la presència.

D´aquesta manera ho han explicat Dolors Grau i Josep Font, els codirectors de l´Exploratori dels Recursos de la Natura, que fa anys que treballen a la comarca per acostar la universitat fora de les grans ciutats del país. Les joves participants, de tercer i quart d´ESO de l´institut de la capital berguedana, ja han començat a treballar en el projecte. La primera de les fases servirà per conèixer quina visió tenen aquestes noies de la ciència en clau femenina. «Faran entrevistes, buscaran exemples de dones en el món de la ciència i la tecnologia i participaran en activitats científiques», ha detallat Grau. En una segona part, la més llarga, hauran d´interactuar amb els agents locals per trobar casos i experiències reals de dones implicades en l´àmbit científic. Finalment, n´hauran d´extreure conclusions «per explicar realment quin és el paper que té la dona en el món de la ciència i què creuen que es pot fer perquè més dones trobin la ciència atractiva i necessària».

Una de les característiques del projecte és que aquesta feina no la faran en solitari, «sinó que serà un treball compartit amb la resta d´estudiants que participen en la iniciativa. Les joves hauran de compartir, col·laborar i crear conjuntament al llarg d´aquests dos anys», han remarcat. A banda d´utilitzar les xarxes per compartir la feina i experiències, en els propers mesos es realitzaran trobades als països implicats amb la presència d´una representació de cada centre.

Una oportunitat

ScienceGirls és una prova pilot en què participen set instituts i dues universitats. El director de l´IES Guillem de Berguedà, Ferran Camprubí, s´ha mostrat molt satisfet de poder-ne formar part. Assegura que «sempre és una oportunitat treballar projectes amb el suport de la universitat i que permetin el contacte dels nostres estudiants amb altres joves d´arreu d´Europa», a banda «de potenciar la igualtat», en aquest cas en l´àmbit científic. Alba Ballarà, Laura Baraut, Blanca Corominas, Núria Cunill, Judit Devers, Júlia Fígols, Judit Gonfaus, Marta Minoves, Júlia Solé, Tània Troya i Núria Vancell són les alumnes participants. A banda de Camprubí, també hi estan implicats els professors Miquel Sabata i Maribel Jódar.

«No desanimar a les noies»

«No es tracta d´animar les noies a fer ciència, sinó de no desanimar les que en vulguin fer», va assegurar Dolors Grau, codirectora de l´Exploratori dels Recursos de la Natura durant la presentació del projecte ScienceGirls aquesta setmana. «Cal trencar estereotips des dels entorns acadèmics i familiars, incentivar noves vocacions científiques entre les noies», va afegir.

Grau va assegurar que els motius pels quals hi ha menys dones científiques no estan identificats, «però a vegades tenim la imatge equivocada que la ciència no va amb les dones, perquè són professions dures i sacrificades, amb una conciliació familiar complicada, i a vegades això influeix negativament en les noies a l´hora d´escollir una carrera o una altra», va relatar. Els responsables de l´Exploratori volen fugir d´aquests estereotips i d´altres tabús i van demanar als representants de les entitats, col·lectius i empreses que van assistir a la jornada de presentació «tenir més sensibilitat per aquest tema i promoure les vocacions científiques en general, però especialment entre les dones».

De fet, els agents socials de la comarca també participaran, si s´hi impliquen, en el projecte. Josep Font i Dolors Grau van explicar als assistents que, a banda de fer difusió del projecte, podran ser-ne partícips, «tant del procés d´investigació i recerca de les alumnes que hi participen com de la jornada final de l´ScienceGirls». I és que la capital del Berguedà acollirà, durant uns dies, totes les participants el març del 2018. Berga ha estat escollida per ser la seu on es debatran i s´explicaran les conclusions extretes en els mesos que hauran treballat conjuntament. Més endavant es concretarà quin ha de ser aquest suport, «però ens agradaria fer pinya», van anunciar.