Una exposició amb una esplèndida selecció de 36 fotografies del fotoperiodista Agustí Centelles obre avui al vespre la nova etapa de la seu de la Fundació Caixa Manresa a la Plana de l'Om, una redefinició del projecte resultant del procés de fusió entre l'entitat d'estalvis manresana i les seves homòlogues de Tarragona i Catalunya. La mostra significa, així mateix, l'estrena de Pere Fons com a nou director de l'Obra Social, un càrrec des del qual vetllarà perquè la programació tingui "un segell de qualitat", tal com va explicar ahir al migdia, "aprofitant les col·laboracions amb les fundacions germanes sense oblidar mai que la nostra funcionarà amb plena autonomia i independència".

Pere Fons va explicar que "la Plana acollirà cada any entre quatre i cinc propostes", i va afegir que "no es tractarà de simples exposicions sinó d'expocicles", ja que "es tracta que les mostres vagin acompanyades d'altres activitats". El primer exemple d'aquesta voluntat és el programa d'actes paral·lels que es desenvoluparà a l'auditori de la fundació.

El nom d'Agustí Centelles ha generat els darrers anys admiració per la qualitat del seu treball en la fotografia, tant de la guerra i dels camps de concentració com de la vida quotidiana. Però la venda dels arxius al ministeri de Cultura espanyol per part dels seus fills ha generat els últims mesos una encesa polèmica que ha posat sobre la taula el debat sobre el paper que han de jugar les administracions públiques en la custòdia, conservació i exhibició dels fons fotogràfics rellevants. Per aquest motiu, el 13 d'octubre se celebrarà una taula rodona amb la presència de Ramon Alberch, subdirector general d'Arxius i Gestió documental de la Generalitat de Catalunya; Joan Boadas, arxiver municipal de Girona; i David Balsells, conservador en cap del departament de Fotografia del Museu Nacional d'Art de Catalunya. Prèviament, tindran lloc dues conferències, a càrrec de Teresa Farré, estudiosa de l'obra de Centelles (14 de setembre), i la fotoperiodista Sandra Balsells (28 de setembre). La quarta pota d'aquest programa complementari és la funció de l'espectacle de titelles La maleta de l'Agustí, de la companyia igualadina Farrés Brothers, que es realitzarà el 9 d'octubre al teatre Conservatori.

És difícil que l'obra de Centelles deixi indiferent l'espectador, més enllà de les polèmiques ocasionals. En la selecció que es presenta ara a la Fundació Caixa Manresa -procedent d'una mostra produïda fa uns anys per Caixa Catalunya-, els visitants podran contemplar imatges que s'han convertit en icones de la fotografia de guerra. No en va s'ha comparat Centelles amb tota una llegenda com Robert Capa. A les parets de l'equipament de la Plana ja pengen instantànies emblemàtiques com la d'uns guàrdies d'assalt atrinxerats rere uns cavalls morts al carrer Diputació el 19 de juliol del 1936, quan la sublevació feixista va fracassar als carrers de Barcelona.

Joaquim Aloy, de l'Associació Memòria i Història de Manresa, va qualificar ahir Centelles de "personatge i fotoperiodista extraordinari". Després de ser internat en diversos camps de concentració, va tornar clandestinament a Barcelona l'any 1944. La maleta amb els negatius de les fotografies que havia fet durant el captiveri, però, va quedar a casa d'una família amiga a Carcassona (França) i no va tornar a entrar en territori espanyol fins al 1976, difunta ja la dictadura franquista.

Agustí Centelles, fotoperiodista (1909-1985) marca el punt de partida d'un nou cicle a la fundació que Pere Fons no va voler comparar amb el passat, tot elogiant la feina feta per Marcel Sellas a la sala de la Plana de l'Om. Sense avançar què es podrà veure durant el 2011, el nou director de l'Obra Social va indicar que durant la Fira Mediterrània s'inaugurarà la darrera exposició d'aquest any, dedicada als trenta anys de trajectòria de la companyia de dansa Gelabert-Azzopardi.

La imminent creació d'una fundació de l'entitat resultant de la fusió de les tres caixes no anirà en detriment de la plena independència de la Fundació Caixa Manresa, van apuntar Pere Fons i el president, Manel Rosell. No obstant això, ambdós van manifestar el seu convenciment dels beneficis de col·laborar amb aquestes entitats.