El magnetisme de l'obra i la popularitat d'Agustí Centelles es va començar a sentir ahir a la tarda a la Fundació Caixa Manresa, on es va inaugurar l'exposició amb trenta-sis imatges que va prendre el reputat fotoperiodista al llarg de la seva vida. Instantànies de vida quotidiana, d'esdeveniments cabdals de la política catalana dels anys previs a la guerra i de la conflagració que va devastar Espanya entre el 1936 i el 1939 exhibeixen tota la seva intensitat creativa i documental en una mostra que serà oberta fins al dia 24 d'octubre, acompanyada d'un interessant programa d'activitats complementàries amb xerrades i una funció de l'obra de titelles La maleta de l'Agustí, dels igualadins Farrés Brothers.

Mig centenar de persones va escoltar com Pere Fons, el nou director de l'Obra Social de l'entitat d'estalvis manresana, declarava oberta una nova etapa al capdavant de la sala cultural de la Plana de l'Om. "No l'hem de contraposar a l'anterior", va afirmar amb la voluntat de tallar d'arrel comparacions amb èpoques precedents. "Els projectes es basaran en tres línies: les arts, l'alimentació i la innovació", va afegir, confirmant que anualment hi haurà entre quatre i cinc exposicions amb el seu propi programa d'actes paral·lels.

El punt de partida d'aquest cicle és Agustí Centelles, fotoperiodista (1909-1985), un tast de l'extensa obra d'un dels noms cabdals de la història de la fotografia catalana. La polèmica que va generar la venda dels seus arxius al ministeri de Cultura espanyol per part dels seus fills està fresca en la memòria de la ciutadania, però els nombrosos manresans que ahir van passar per la fundació van poder admirar unes imatges que se situen molt per sobre del conflicte. Una de les persones que van visitar l'exposició expressava la consternació que li produïa la visió de la fotografia que va atrapar el moment que una dona plorava desconsoladament la mort del seu home, estès a terra sense vida després d'un bombardeig a Lleida. La capacitat de Centelles per significar-se com un fotògraf modern s'escriu en cadascuna de les imatges, un recull del trànsit històric d'un país que va patir una guerra que va obligar gent com el mateix Centelles a patir les cruentes urpades del feixisme.