'Antomía de una caída' s'imposa als Critics Choice Awards i frustra les opcions de 'La sociedad de la nieve'

La pel·lícula de J. A. Bayona aspirava a les estatuetes com a millor film de parla no anglesa i banda sonora

Una imatge del film 'La sociedad de la nieve'

Una imatge del film 'La sociedad de la nieve' / Quim Vives

ACN

'Anatomía de una caída', de Justine Triet, ha tornat a frustrar les aspiracions de J. A. Bayona de recollir el primer premi de ressò internacional de la temporada per 'La sociedad de la nieve'. Si la setmana passada va ser als Globus d'Or, aquest dilluns a la matinada el director català ha marxat de la gala dels Critics Choice Awards amb les mans buides. Aspirava a dues categories, la de millor pel·lícula de parla no anglesa -on s'ha imposat el film francès, distingit amb la Palma d'Or a Canes- i millor banda sonora, una estatueta que finalment ha recollit Ludwig Göransson per 'Oppenheimer'. Els premis els concedeix l'organització de crítica de cinema més important dels EUA i el Canadà, la Critics Choice Association.

A més d''Anatomía de una caída', el film del director català tenia com a rivals a millor pel·lícula de parla no anglesa la japonesa 'Godzilla: Minus One'; la coproducció entre Alemanya i el Japó 'Perfect Days'; la també francesa 'A fuego lento'; i la coproducció entre el Regne Unit i els EUA 'La zona de interés'.

Precisament amb algunes d'aquestes pel·lícules la proposta de Juan Antonio Bayona hi comparteix candidatura a la 'shortlist' pel l'Oscar a millor pel·lícula internacional, en una cursa cap a Hollywood on 'La sociedad de la nieve' hi camina en pas ferm.

Els nominats definitius es donaran a conèixer el 23 de gener i hi aspiren el film armeni 'Amerikatsi'; el de Bhutan 'The monk and the gun'; el danès 'The promised land'; la finlandesa 'Fallen Leaves'; la francesa 'The Taste of Things; l'alemanya 'The Teachers’ Lounge'; la islandesa 'Godland'; la italiana 'Yo capitán'; la japonesa 'Perfect days'; la mexicana 'Totem'; la marroquina 'The mother of all lies'; la tunisiana 'Four daughters'; la ucraïnesa '20 days in Mariupol' i la britànica 'The zone of interest'.

Bayona tampoc ha tingut sort a l'hora de recollir l'estatueta a la millor banda sonora, que s'ha endut la gran guanyadora de la nit, 'Oppenheimer'. A més de 'La sociedad de la nieve', hi aspiraven 'Pobres criaturas', 'Spider-Man', 'Killers of the flower moon' i 'Barbie'.

Recrear un cas real de ressò internacional

'La sociedad de la nieve' recrea el cas real dels supervivents de l'avió que es va estavellar als Andes els anys 70 i els acompanya durant els 72 dies de lluita per tornar a casa. Un "viatge a la foscor", com el defineix el mateix Bayona, que parla de l'ésser humà "des d'un lloc molt lluminós". "És un relat on els herois no són només els que tornen, sinó també els que van fer possible que els altres ho aconseguissin", explicava en una entrevista amb l'ACN des de Venècia.

Com en la pràctica totalitat de la seva filmografia, J. A. Bayona torna a col·locar els seus protagonistes davant l’abisme de la mort, en una trama que se situa al valle de las Lágrimas, a la frontera entre Xile i Argentina, -que ha recreat entre Terrassa, Sierra Nevada i els Andes reals-, la zona on va quedar prostrat el fusellatge de l’F571 estavellat l’octubre de 1972. Un total de 29 passatgers dels 45 que viatjaven a bord de l'aeronau -la majoria, membres d'un equip de rugbi- van sobreviure a l’impacte i 16 aconsegueixen tornar a casa. Bayona els acompanya en aquesta defensa de la vida enfront d'un món que els ha abandonat del tot.