Catalunya despunta com a destinació internacional en Setmana Santa

Barcelona és la ciutat més buscada pels viatgers procedents de França i Itàlia, i la segona d’alemanys, britànics, neerlandesos i portuguesos

Turistes caminant per Girona en una fotografia d’arxiu

Turistes caminant per Girona en una fotografia d’arxiu / Marc Martí

Paula Clemente

A principis de març, el ministre d’Indústria i Turisme, Jordi Hereu, augurava una Setmana Santa «històrica» per al turisme i, consegüentment, de rècord de despesa d’aquests visitants. En concret, Turespaña espera rebre 14,5 milions de turistes entre març i abril -2 milions més que en el mateix període de l’any passat-, i que aquests gastin 19.000 milions d’euros aquests dos mesos, cosa que suposaria superar en 3.700 milions la despesa de llavors. En definitiva, que el vent segueix bufant a favor després d’una bona temporada de ratxa econòmica deguda en gran mesura al turisme; que tot apunta que el sector superarà amb nota en la primera gran prova de l’any; i que Catalunya s’emportarà la seva part.

El comparador de vols Jetcost apuntava la setmana passada que Barcelona és la ciutat més buscada pels viatgers procedents de França i Itàlia, i la segona d’alemanys, britànics, neerlandesos i portuguesos. Aquesta preferència per la capital catalana no és cap detall menor, tenint en compte que la majoria de turistes que van visitar Espanya l’any passat van venir del Regne Unit, França, Alemanya, Països Baixos i Itàlia. En els cinc casos, així com a Portugal, també s’interessen per Girona, encara que menys que per altres destinacions com Madrid, Alacant o Màlaga.

«Aquesta serà una Setmana Santa de rècord, amb xifres de recerques d’hotels i vols mai abans aconseguides», sosté, en el comunicat en què Jetcost difon aquestes dades, el seu director de Màrqueting, Ignazio Ciarmoli. «Per això, és una gran notícia poder comprovar com l’interès dels turistes per Catalunya es manté una Setmana Santa més i que segueix sent una de les grans destinacions turístiques mundials, en què els bons preus que ofereix, la seva riquesa cultural, els seus costums en aquestes dates, la seva riquíssima gastronomia i els seus bons hotels i infraestructures segueixen seduint un gran nombre de turistes europeus i espanyols», reflexiona.

L’Observatori del Turisme a Barcelona ratifica aquest interès creixent, amb un segon trimestre que ja està per sobre quant a reserves que els mateixos tres mesos de l’any passat.

Vacances un 10% més cares

Com a contrapartida, una de les conseqüències d’aquest atractiu és la pujada del cost de les vacances, també molt afavorit per la situació inflacionista general. «Tradicionalment, en aquestes dates els espanyols opten majoritàriament pel turisme nacional i, en especial, per visitar grans capitals de província, cosa que sumada als viatgers internacionals, fa incrementar de manera considerable els preus», adverteix el director de la plataforma d’allotjaments turístics eBooking, Toni Raurich-Marcet.

Les seves dades concreten aquest encariment en el 9,2%, tenint en compte que el preu mitjà per nit en hotels, apartaments i altres allotjaments turístics se situava, a dues setmanes dels dies festius, en els 140 euros, mentre que fa un any aquest mateix indicador es quedava per sota dels 130 euros.

Catalunya és de les comunitats que eleva la mitjana, amb Salou liderant el llistat de les localitats que més s’encareixen d’un any a un altre segons eBooking (+23%) i Barcelona amb preus que s’acosten als 180 euros per nit de mitjana, un 2,3% més. En conjunt, els preus de l’allotjament han pujat gairebé un 23% respecte l’any passat, i se situen ara per sobre dels 200 euros.

A això cal sumar-hi l’encariment del cost de la vida: a tall d’exemple puntual però gràfic, la professora d’economia i directora acadèmica d’EAE Business School, Sara Herrero, calcula que les «torrijas», el dolç més típic d’aquestes festes, costen un 34% més ara que fa un any i al voltant d’un 70% més que en fa dos.

Hostaleria d’Espanya també preveu una Setmana Santa de rècord, en què hotels i restaurants facturaran al voltant d’un 10% més, segons la referència que aquest 10% va ser el que va créixer el sector l’any passat. En aquest cas, la seva aposta és que repuntaran especialment les destinacions d’esquí i neu (el Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida ja ha dit que preveu una ocupació del 90% en aquestes zones).