Si pertanys a aquest grup, tingues en compte això en fer la teva declaració de la Renda

Interior d´una oficina de l´Agència Tributària a Madrid.

Interior d´una oficina de l´Agència Tributària a Madrid. / Carlos Luján (EuropaPress)

Lola Gutiérrez

Molts dels dubtes sobre la declaració de la Renda tenen a veure amb la declaració d'una persona morta i sobre qui paga el deute tributari en cas de mort. La persona que mor conserva l'obligació de presentar la renda de l'exercici en què passa el fet. Però com declaren els contribuents morts? Qui ho ha de fer? Ho fan els seus hereus:

Com es pot saber si un familiar mort estava obligat a declarar?

Segons l'Agència Tributària, els contribuents morts estaran obligats a presentar la Declaració de la Renda "sempre que hagin obtingut rendes i superin els límits establerts a l'obligació de declarar".

A més, "els imports que determinen l'existència de l'obligació de declarar, s'aplicaran a les seves quanties íntegres, amb independència del nombre de dies que comprengui el període impositiu del difunt, i sense que sigui procedent la seva elevació a l'any". Per això, per a aquest any, el límit estarà en 22.000 euros si el difunt tenia un sol pagador, o 14.000 euros si en tenia dos (per exemple, persona morta en situació d'ERTE).

Qui s'ha de fer càrrec de presentar la declaració de renda?

Les obligacions tributàries es transmeten als hereus o legataris. Els hereus poden ser nomenats a través del testament o disposició legal. El termini per efectuar la declaració és el corresponent a la declaració de l'exercici en què s'hagi produït la mort.

Com es fan i es presenten les declaracions de les persones mortes?

La presentació sempre haurà de fer mitjançant declaració individual, encara que amb la mort quedaran deshabilitats el certificat i el sistema cl@ve, els hereus hauran d'accedir i presentar l'IRPF mitjançant referència (sistema RENO), és a dir, facilitant el DNI del difunt, la seva data de validesa (o d'expedició si era un DNI permanent) i la casella 505 de la renda de l'any anterior. Si no hagués presentat la declaració, aleshores se sol·licitarà l'IBAN d'un compte bancari de titularitat del difunt. A partir d'aquí, es procedirà a l'emplenament i la presentació com si es tractés de qualsevol contribuent viu.

Es pot concertar cita a nom d'una persona morta a l'Agència Tributària?

Sí. La cita es concertarà a nom de la persona morta. Podran acudir a fer la declaració de la renda només els hereus, i hauran d'acreditar aquesta condició. Així mateix, han d'aportar la documentació necessària per poder declarar la Renda del difunt.

Els deutes tributaris dels morts, es transmeten als seus hereus?

Sí. L'article 39 de la Llei General Tributària estableix que, a la mort dels obligats tributaris, les obligacions tributàries pendents es transmetran als hereus.

Quant a això, l'Agència Tributària indica que "els deutes del mort es transmeten en la mateixa situació en què es trobaven en el moment de la mort de l'obligat al pagament, i així es regula a l'article 177 de la LGT que assenyala que mort qualsevol obligat al pagament del deute tributari, el procediment de recaptació continuarà amb els seus hereus i, si escau, legataris, sense més requisits que la constància de la mort d'aquell i la notificació als successors, amb requisit del pagament del deute tributari i costes pendents del causant".

De la mateixa manera, també si el resultat de la declaració és a tornar, els hereus podran sol·licitar-ho a través del model H-100 (descarregable a la pàgina web de l'AEAT), i cal acompanyar el certificat de defunció, el llibre de família, el certificat d'últimes voluntats i testament o, si no es va fer, la declaració d'hereus, el DNI de tots ells i el certificat de titularitat del compte d'un d'ells on es rebin aquests diners, amb l'oportuna autorització de la resta perquè s'ingressi a aquella. Si la devolució és més gran de 2000 euros, caldrà acreditar a més que s'ha presentat (i pagat) l'impost de successions.