El tancament del pàrquing de l’estació indigna usuaris i empreses de l’entorn

Persones que feien servir l’aparcament per anar al metge, al gimnàs o agafar el bus lamenten que no hi hagi cap alternativa

L’aparcament, buit, ahir al matí, amb  cintes; al fons, les tanques amb què el van envoltar

L’aparcament, buit, ahir al matí, amb cintes; al fons, les tanques amb què el van envoltar / Mireia Arso

Gemma Camps

Gemma Camps

El tancament durant quatre mesos, comptant des d’ahir, de l’aparcament de l’estació d’autobusos de Manresa per fer obres d’urbanització de la promoció de pisos que aixecaran al costat ha indignat persones que hi aparcaven regularment per agafar el bus (o el tren) a Barcelona i per anar al metge als consultoris que hi ha a prop, i al gimnàs. També s’han queixat negocis de l’entorn.

Ahir, l’aparcament va quedar buit i van posar cintes al voltant abans d’instal·lar les tanques definitives que hi impediran l’entrada. Un cop col·locades, els vianants que vulguin anar a trobar les escales des de l’estació d’autobusos per baixar al carrer de Sant Antoni Maria Claret ho hauran de fer pel pas habilitat pel perímetre de l’edifici de l’estació, va explicar un operari a Regió7

Sergi Roig, manager del club esportiu Dir Gimbe, va remarcar que quedar-se sense les 120 places de l’aparcament veí «és un pal». «Tenim molt client que ens ve de fora de Manresa i la quota que teníem amb l’empresa que gestiona l’aparcament», Castellà, que en té la concessió de la Generalitat, propietària de les instal·lacions, «sortia molt econòmica». Tot i no disposar, encara, de la dada tancada, assegurava que «ja hem tingut un grapat de baixes» i que «estem movent fils per donar una solució alternativa» als socis. 

Crítiques a com s’ha fet

Per a Roig, el fet de «no saber fins la setmana passada» que tancava l’aparcament els ha anat totalment a la contra a l’hora de buscar solucions. «S’hauria d’haver planificat d’una altra manera. Ens haurien d’haver donat moltíssim més marge de temps». Retreu que «l’administració no ens hagi donat cap alternativa» i, en concret, assenyala l’Ajuntament. 

Del DiR Gimbe utilitzaven el pàrquing entre trenta i quaranta persones cada dia, que arribaven al mig centenar comptant els treballadors. Personal de la casa com ell, que viu al centre de Barcelona i es desplaça cada dia a la capital del Bages per treballar al gimnàs.

El malestar per com s’han fet les coses i pel seu efecte en el negoci no treu que Roig opini que, un cop estiguin les obres fetes, «el sector guanyarà moltíssim».

Local de l’adjudicatària

La promoció de la Nova Alcoholera, que agafa el solar entre el Sant Antoni Maria Claret, l’estació d’autobusos i la carretera de Santpedor, inclourà dos blocs de pisos i s’urbanitzaran 3.500 m2. L’empresa constructora adjudicatària de les obres, Garcia Riera, s’ha instal·lat al local del carrer de Sant Antoni Maria Claret que fa cantonada amb el carrer del Pare Clotet. La previsió, si tot va com ha d’anar pel que fa als permisos, és que l’obra de la promotora Metrovacesa estigui acabada a final del 2025

L’aparcament es tanca perquè una part el tenia cedit la Generalitat mentre no es feia res on hi havia l’antiga fàbrica de l'Alcoholera. Ara que ja ha començat aquesta obra, la promotora el recuperarà com a part de la zona que s’urbanitzarà. Això implicarà que, quan torni a obrir l’aparcament de l’estació, sigui bastant més petit i disposi de la meitat de places, 60.

 Una de les usuàries de Dir Gimbe, Àngels Grau, explicava, ahir, que va anar a Barcelona i «vaig haver d’agafar un taxi per arribar a l’estació perquè amb el cotxe vaig donar voltes i vaig acabar tornant a casa. A l’hora de fer el tancament, lamentava, «no han respectat ni els metges, ni l’estació de tren ni d’autobusos, ni el gimnàs. Haurien d’haver dit: tancarem, però tindreu això». 

Com a usuària del gimnàs, Grau admetia que no descarta desapuntar-se perquè, a partir d’ara, si vol aparcar, «no trobaré lloc o serà tot zona blava». Com Roig, també pensa que l’Ajuntament hauria d’haver intervingut. «No ha pensat, si no hi ha l’aparcament, oferir una altra cosa?».

«No han posat cap cartell»

Marina Grau, que resideix a Fals, treballa dos dies a la setmana a Barcelona. Fins ara, sortia amb cotxe de casa a 2/4 de 7 per ser a l’estació de Manresa a l’hora per agafar el bus. «Tenir el pàrquing allà anava molt bé perquè el podia deixar fins que no torno, a 2/4 de 7 de la tarda. Quan aparcava ja hi havia cotxes i a la tarda, també», fa notar. Sense el pàrquing, es queixa, «hauré d’arribar molt abans per veure si tinc sort per trobar algun lloc i, si el trobo, serà en una zona que no estarà tan vigilada com el pàrquing». 

Grau també és clienta del gimnàs Dir Gimbe, que és a través del qual es va assabentar del tancament, i «després ho vaig buscar al Regió7». Criticava que els responsables de les obres «no han posat cap cartell» a les instal·lacions per avisar que tancaven, i insistia que, «en l'àmbit del transport públic, tenir aparcament és un tema rellevant, si no ets de Manresa». 

Per deixar el cotxe al pàrquing de l’estació pagava dos euros i mig al dia. «Quan ho van fer, vaig pensar: que bé que posin facilitats per agafar el transport públic». Ara, pensa just el contrari: «Em va emprenyar molt perquè em trastoca per la feina i per l’oci». 

Maria Josep Iriarte, treballadora del Centre de Diagnosi per la Imatge del Bages (Cedib), al carrer de la Maternitat d’Elna, i de la Policlínica Manresa, al carrer de Sant Antoni Maria Claret, comentava ahir que els va molta gent de fora i que a la informació dels centres hi ha el pàrquing de l’estació d’autobusos i el gratuït al costat del Pont de Ferro com a referència. 

Sense lloc, tampoc, a l’estació per a les motos, moltes s’han traslladat a les places que hi ha al carrer de Sant Antoni Maria Claret.

Subscriu-te per seguir llegint