Les queixes i consultes de manresans al Síndic continuen augmentant

Les peticions d’empara dels ciutadans a la institució han crescut gairebé un 50% durant els darrers dos anys i s’acosten a una al dia

La Síndica de Greuges de Catalunya, Esther Giménez-Salinas  Colomer,  va intervenir al ple

La Síndica de Greuges de Catalunya, Esther Giménez-Salinas Colomer, va intervenir al ple / Francesc Galindo

Francesc Galindo

Francesc Galindo

L’informe de Manresa del Síndic de Greuges del 2022 mostra que les peticions d’empara a la institució no paren d’augmentar i han crescut gairebé un 50% durant els darrers 2 anys.

S’ha passat de les 221 registrades durant el 2020 a les 276 del 2021 i a les 322 de l’any passat.

L’augment es produeix tant pel que fa a les queixes -80 el 2020, 106 el 2021 i 119 el 2022- com a les consultes - 221 el 2020, 276 el 2021 i 322 el 2022.

La majoria de queixes tenien a veure amb polítiques socials (46), l’Administració pública i els tributs (24), el consum (25), les polítiques territorials (20), la seguretat ciutadana i la justícia (3) i la cultura i la llengua (1).

Places per a discapacitats

Un dels temes que destaca l’informe del Síndic és la desaparició de places d’estacionament per a persones amb discapacitat. Demana a l’Ajuntament de Manresa que elabori, aprovi i executi el Pla municipal d’accessibilitat i les revisions corresponents i els plans que escaigui en matèria d’accessibilitat, i que en determini anualment les actuacions i el pressupost. 

Requereix que en l’elaboració d’aquest pla hi han de participar els col·lectius interessats.

El Síndic demana a l’Ajuntament que comprovi si les places reservades a prop dels equipaments i dels serveis municipals són suficients; que exigeixi que els serveis públics que no són de titularitat municipal compleixin la normativa d’accessibilitat en els seus equipaments i que planifiqui una xarxa de transport municipal adaptat que substitueixi els desplaçaments amb vehicles privats per la ciutat.

L’informe recull que l’Ajuntament havia informat que el Pla municipal d’accessibilitat de la via pública està en procés de licitació i que hi han participat els col·lectius interessats; que s’han revisat les places reservades a prop dels equipaments i dels serveis municipals i s’ha elaborat un pla de millora.

Perquè els serveis públics que no són de titularitat municipal compleixin la normativa d’accessibilitat afirma que se’n requereix el compliment per aprovar les llicències d’activitat. I argumenta que el transport públic urbà està totalment adaptat a persones amb discapacitat i arriba a tots els barris.

Crítica a la cita prèvia

Un dels punts que destaca l’informe és que la cita prèvia es va generalitzar amb la pandèmia per evitar aglomeracions en l’atenció presencial. Però, ara que ja no hi ha limitacions de mobilitat, cal replantejar-se’n l’ús obligatori a l’Administració. L’informe afirma que, en el cas de Manresa «l’Oficina d’Atenció a la Ciutadania (OAC) encara regula l’accés presencial mitjançant la cita prèvia».

D’altra banda, deixa constància que «tot i les millores implementades en la notificació de la recepció de documents, cal que s’inclogui també la informació sobre els recursos que es poden interposar».

Davant la negativa de l’Ajuntament a que partits polítics sense representació formin part dels òrgans de participació ciutadana, l’organisme demana a l’Ajuntament «que valori la possibilitat de proposar la modificació del Reglament de participació ciutadana per permetre l’accés dels partits polítics sense representació als òrgans de participació».

La Síndica de Greuges de Catalunya, Esther Giménez-Salinas Colomer, va intervenir al començament del ple municipal per donar compte i fer balanç anual de la seva gestió a la ciutat. 

Subscriu-te per seguir llegint