L’alcalde de Manresa qualifica de «nefast» el servei de bus a Barcelona

Hi ha en marxa el procediment perquè el 25 de desembre es renovi o es canviï el concessionari

L'alcalde de Manresa, Marc Aloy

L'alcalde de Manresa, Marc Aloy / Arxiu/Eduard Vega

Francesc Galindo

Francesc Galindo

L’alcalde de Manresa, Marc Aloy, va qualificar de «nefast» el servei de bus entre la ciutat i Barcelona que ofereix l’empresa concessionària Monbus.

L’afirmació la va fer en el darrer ple municipal. Segons Aloy, «hem de dir que aquest servei ha estat nefast des que ha estat en mans de Monbus».

A finals d’any farà 8 anys que l’empresa Monbus va assumir el transport públic en autobús entre Manresa i Barcelona.

L’alcalde Marc Aloy va explicar que l’Ajuntament està col·laborant en la definició de la nova concessió del servei, que és previst que entri en funcionament el 25 de desembre d’aquest any.

Aloy va intervenir com a part de la resposta del govern a una pregunta presentada pel grup municipal de Junts sobre el fet que Monbus «acumula múltiples queixes per mal servei i incidències de tota mena».

Junts va demanar les conclusions de la darrera auditoria externa realitzada per la Generalitat sobre el servei.

El regidor de Mobilitat, Carles Garcia, va explicar que l’auditoria del servei constata que «el personal i l’equipament és correcte». Va afegir que caldrien «reforços puntuals en informacions visuals en alguns busos i parades». 

Va afegir que «l’avaluació de l’estat general de les parades és correcta, tanmateix cal reforçar la identificació de les línies exprés en algunes parades i els horaris en línia i, millorar l’atenció telefònica».

Pel que fa al control de compliment dels horaris, «en general s’observa que en les expedicions de sortida des de Manresa són puntuals i arriben fins i tot abans d’hora. Tot i així durant les tardes s’han detectat a les expedicions amb origen Barcelona que assoleixen la capacitat màxima i això provoca que alguns passatgers es quedin a terra». 

Queixes i suggeriments

Segons va explicar el regidor de Mobilitat, el bus estàndard sovint té més retards que les línies exprés, presumptament perquè han de circular per vies convencionals i han de realitzar més parades amb temps extra de càrrega i descàrrega de passatgers 

Segons l’enquesta de satisfacció realitzada entre els usuaris, les principals queixes són sobre la freqüència de pas, els horaris, la informació i que persones es quedin sense seient.

Vuit anys en mans de Monbus

A final de l’any 2016 l’empresa Monbus es va fer càrrec de l’explotació de la línia de transport públic en autobús entre Manresa i Barcelona després que el Tribunal Suprem sentenciés que era meritòria de l’adjudicació, donant la raó a una resolució anterior del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC). El 2017 va ser un any ple d’incidències i queixes dels usuaris que denunciaven contínues irregularitats que van motivar la realització d’una auditoria sobre el servei.

La companyia va substituir la UTE Bages Exprés, formada per les empreses Castellà, Julià i Alsina Graells, obeint una sentència del Tribunal Suprem que considerava que Monbus havia guanyat el concurs i no Bages Exprés, i que va desautoritzar la Generalitat de Catalunya, que havia donat menys punts a Monbus en valorar que l’oferta econòmica que presentava es basava en valors anormals i desproporcionats.