Usuaris del bus a Barcelona reclamen a l'Ajuntament de Manresa que actuï per millorar el servei

Una representació d'afectats es van reunir amb l’alcalde, el regidor de Mobilitat i el director dels Serveis Territorials de Territori a la Catalunya Central 

Els van explicar els problemes que arrossega la línia operada per Monbus 

Gent dreta i asseguda al terra d’un bus en el trajecte de Barcelona a Manresa

Gent dreta i asseguda al terra d’un bus en el trajecte de Barcelona a Manresa / Arxiu particular

Gemma Camps

Gemma Camps

Les queixes dels usuaris de la línia de bus que uneix Manresa amb Barcelona es poden comptar per centenars. Fins i tot van crear un grup de WhatsApp el 2014, on ja hi ha 280 persones, per avisar-se els uns als altres dels problemes i incidències diaris. Farts i impotents pel que fa a millores promeses incomplertes i a les deficiències que arrossega el servei de la Generalitat operat per la companyia Monbus, una representació de persones que són habituals de la línia es va reunir recentment amb l’Ajuntament i els serveis territorials de la Generalitat per reclamar la seva intervenció. 

En la reunió, celebrada a l’alcaldia de l’ajuntament, es van trobar amb l’alcalde Marc Aloy; el regidor d’Urbanisme i Mobilitat, Carles Garcia, i amb David Aaron López, director dels Serveis Territorials de Territori a la Catalunya Central i predecessor de Garcia en el càrrec que ocupa aquest en l’actual mandat. Les persones que hi van assistir expliquen que Aloy «es va comprometre a fer gestions per millorar la situació». 

Cal dir que no és la primera vegada que els usuaris de la línia es posen en contacte amb l’Ajuntament per fer-li saber els problemes que caracteritzen el servei amb la idea que hi faci quelcom. 

Drets i plantats a la parada

En la reunió, van traslladar a l’alcalde, al regidor i al representant de la Generalitat el fet que, tot i les seves reiterades queixes, «hi continua havent gent que viatja dreta o que es queda a la parada en hores punta, i que amb certa freqüència no passen autobusos que consten a l’horari» i «altres que haurien de ser directes hi ha vegades que paren a Olesa». També van parlar del «mal estat d’alguns vehicles, amb avaries amb certa freqüència a mig trajecte». 

Zero en informació

A nivell d’informació, remarquen que «seguim sense tenir cap sistema de geolocalització dels busos ni cap telèfon d’atenció a l’usuari específic d’aquesta línia», a pesar que són unes millores a les quals es va comprometre el Departament de Territori l’abril passat, tal com va recollir aquest diari. Segons això, a partir del 15 de maig, a banda d’incrementar amb quatre expedicions directes els viatges d’anada i els de tornada, els usuaris podrien tenir informació a temps real de les expedicions mitjançant una aplicació que els havia de permetre saber quinze minuts abans de l’inici del viatge en quina situació es troba. Si va a l’hora o si va amb retard, i si va ple per no haver d’esperar en va. 

També es preveia la incorporació de forma progressiva de punts d’informació dinàmica dels horaris dels autobusos als usuaris a les parades Estació d’Autobusos i plaça Valldaura de Manresa, Olesa de Montserrat, i Gran Via, Còrsega 167, Maria Cristina, Palau Reial i Zona Universitària de Barcelona. 

A més a més, l’empresa operadora Hispano-Igualadina (a través de la qual opera Monbus) havia d’habilitar un telèfon de contacte exclusiu, de 5 a 23 h, d’incidències i d’atenció al client per a les línies de Manresa i d’Olesa.

El tema de la informació no és anecdòtic. Una usuària que va assistir a la trobada amb Aloy, Garcia i López posa com a exemple que «es va anul·lar la parada de Còrsega per Urgell per unes obres, però que ha estat un no parar diari que si s’atura a Còrsega, que si s’atura a Urgell i, a sobre, posava un cartell de ‘parada anul·lada’ en el lloc on parava’; un altre caos».

Senyalització de la  parada anul·lada on tan aviat para el bus com no para

Senyalització de la parada anul·lada on tan aviat para el bus com no para / Arxiu particular

Pàrquing de l’estació de busos

En la trobada també van treure el tema del pàrquing de l’estació d’autobusos, tancat des del setembre passat i que, quan torni a funcionar, previsiblement de cara al mes vinent, ho farà reduït a 32 places de les 120 que hi havia fins ara perquè un bon tros de l’espai l’ha recuperat la immobiliària Metrovacesa, a qui pertany, que l’havia cedit a la Generalitat fins que li fes falta per fer la promoció de pisos Nova Alcoholera.

En aquest cas, van demanar que «es mantingui la tarifa plana i que els usuaris de bus i ferrocarrils en puguin fer un ús preferent».

Aquesta tarifa de què parlen va començar a funcionar el setembre del 2019, d’entrada, només per als usuaris de Ferrocarrils, que podien aparcar per 2 euros i mig al dia i, si arriben abans de l’inici del servei del bus urbà (6 del matí), de franc. Els usuaris del bus van reclamar poder gaudir de la mateixa rebaixa. Tot i que no se’n van sortir, el juny del 2022, Castellà, que té la concessió de l’estació, va començar a oferir una nova tarifa plana per a tots els usuaris amb què els conductors que, el mateix dia, aparquen a partir de 9 hores seguides (des del minut 541) fins a un màxim de 14 (fins al minut 840), paguen 2 euros i mig.

[object Object]

La línia de bus Manresa-Barcelona no és l’única operada per Monbus que genera queixes. Paral·lelament a la reunió mantinguda per usuaris del servei amb l’Ajuntament i els serveis territorials de la Generalitat per parlar-ne, a Olesa de Montserrat, tal com va recollir aquest diari, se’n va celebrar una a l’ajuntament en què usuaris afectats per la mateixa línia al seu pas per la localitat del Baix Llobregat Nord van poder fer arribar les seves demandes directament a la Generalitat. Una de les que li van transmetre és que hi ha hagut un augment de la demanda del servei i l’oferta no s’ha tocat. La Generalitat va iniciar el 27 de novembre passat una auditoria presencial en els busos per anotar les incidències que afecten les persones usuàries i prendre mesures. 

El 2018 ja es va fer una auditoria de la línia Manresa-Barcelona. La va dur a terme l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) per encàrrec de la Generalitat en dues etapes diferents. L’informe ratificava la baixa satisfacció dels clients amb la «informació en cas d’incidències» i, en general, uns dèficits en la informació a disposició del públic que contribuïen a agreujar la percepció d’incompliment d’horaris i deficiències quant a la puntualitat i sobre les expedicions previstes. Del que deia en fa quatre anys, però, si fa o no fa, és del mateix que es queixen actualment els usuaris.

Subscriu-te per seguir llegint