Els productes menstruals reutilitzables són ben rebuts malgrat els tabús

Farmàcies de Manresa i Berga detecten una bona acceptació del material gratuït que ofereix la Generalitat, tot i que no tothom el vol utilitzar

Desirée Ruiz, de la farmàcia Ros de Manresa, ensenya els productes

Desirée Ruiz, de la farmàcia Ros de Manresa, ensenya els productes / Eduard Vega

La campanya de distribució de productes menstruals reutilitzables gratuïts que va posar en marxa la setmana passada la Generalitat a través de les farmàcies ha tingut bona acollida en aquests establiments. Les farmàcies de Manresa i Berga que amb les quals ha parlat Regió7 fan una bona valoració de l’acció «La meva regla, les meves regles», tot i que coincideixen que encara s’ha de lluitar contra mites i tabús sobre la menstruació.

Totes les noies i dones que tenen la regla es poden descarregar un codi QR a través de l’aplicació La Meva Salut i ensenyar-lo a qualsevol farmàcia per obtenir gratuïtament un dels tres productes reutilitzables que s’ofereixen de franc. Es pot triar entre una copa menstrual, unes calces menstruals o un paquet de dues compreses de tela. La campanya «La meva regla, les meves regles» serà vigent fins al 2025, amb una partida pressupostària de 8,5 milions d’euros.

Una clienta s’informa del material menstrual gratuït a la farmàcia Nova del Vall de Berga | ANNA COSTA

Una clienta s’informa del material menstrual gratuït a la farmàcia Nova del Vall de Berga / ANNA COSTA

A la majoria de les vuit farmàcies consultades per aquest diari, el producte estrella de la campanya són les calces, seguit de la copa. En canvi, hi ha més reticència per provar les compreses de tela: «Costa més però també ens en demanen, i està molt bé», assenyala Neus Saz, una de les titulars de la farmàcia Álvarez Saz de Berga. En el seu cas ha lliurat moltes copes menstruals: «Els primers dies han vingut més noies joves i és el producte que té més èxit en aquesta franja d’edat, la qual cosa és molt interessant perquè evita que es posin tampons d’un sol ús, més perjudicials per a la salut». Remarca la importància que es prengui consciència i es parli de la menstruació, que deixi de ser un tema tabú: «Amb aquesta acció de la Generalitat se’n fa ressò i és positiu. A part de les joves, les noies més grans i dones també venen a buscar el producte, i en aquest cas aposten molt més per la calceta».

Neus Saz, de Berga, amb el programa  «La meva regla, les meves regles» | ANNA COSTA

Neus Saz, de Berga, amb el programa «La meva regla, les meves regles» / ANNA COSTA

En l’àmbit logístic i de funcionament, la campanya s’ha desenvolupat fins ara sense gaires complicacions. Excepte en algun cas excepcional, el QR ha funcionat la major part de les vegades i les farmàcies expliquen que l’adaptació al programari no ha estat complicada. Si no tenen estoc a l’establiment, les farmàcies fan la comanda en funció de la demanda per servir les clientes en unes 48 hores. Aquest termini, en alguns casos s’allarga.

Copa menstrual i compresa de tela  | EDUARD VEGA

Copa menstrual i compresa de tela / EDUARD VEGA

Khrystyna Prysyazhnyuk és tècnica de la farmàcia Buxó de Manresa i explica que l’estoc és molt limitat: «Ara per ara, el termini d’espera per rebre els productes és d’una setmana», feia saber dissabte a les clientes. Tot i aquest problema de distribució, pensa que aquesta campanya és molt beneficiosa per a la societat perquè «la menstruació és un tema que s’ha de desmitificar i cal fer molta pedagogia dels productes reutilitzables, ja que encara hi ha molta gent que no en vol saber res».

En general, però, la campanya funciona de manera molt eficient i des de les farmàcies han notat que la població n’està assabentada. Tot i que la majoria de persones tenen coneixement de la iniciativa, hi ha una part de la població que demana assessorament. Tal com comenta Eva Casas, titular de la farmàcia Nova de Vall, de Berga, «moltes noies i dones tenen clar quin producte volen, però n’hi ha d’altres a qui se’ls ha d’explicar i ensenyar el mostrari. La nostra tasca no només consisteix en donar el producte, sinó també informar».

Mireia Cazorla, tècnica de la farmàcia Planas de Manresa, considera que «la feina dels farmacèutics és intentar ajudar la gent, i encara més en aquest tema perquè hi ha moltes dones que tenen dubtes sobre com fer servir els productes menstruals o les talles». Per a les professionals, aquesta campanya ha reafirmat la percepció social que les farmàcies ofereixen un servei que va més enllà de vendre medicaments. Carles Garzón, titular de la farmàcia de la Font de Manresa creu que «des de la pandèmia hi ha una altra visió de les farmàcies, i ara està comprovat que som la forma més directa de connectar amb la ciutadania». Admet, però, que ha detectat algun sector de la població en contra d’aquesta acció: «No veuen bé que es faci propaganda pública de temes que consideren molt íntims i personals».

Per a les farmàcies, la campanya «La meva regla, les meves regles» no els suposa cap cost econòmic però sí de dedicació, tal com corroboren des de la farmàcia Maria Cosp de Berga: «Fem un servei d’acompanyament a la dona important i necessari». Les farmàcies són un bon canal per difondre aquestes accions de salut a joves «que encara tenen poca informació sobre la regla», i a dones «que desconeixien la gamma de productes més enllà dels tampons i les compreses d’un sol ús». És important sensibilitzar sobre els productes reutilitzables de qualitat, i de fet, cada vegada hi ha més consciència tant a nivell de salut com ecològic.

Mostra d'unes calces menstruals a la farmàcia berguedana Maria Cosp

Mostra d'unes calces menstruals a la farmàcia berguedana Maria Cosp / Anna Costa

Aquest és un dels objectius de la campanya, com també ho és lluitar contra la pobresa menstrual i, en l’àmbit mediambiental, reduir els residus que generen les compreses i els tampons. En aquest sentit, Teresa Ocaña, tècnica de la farmàcia Serrarols Galobart, explica que moltes dones li demanen quan podran recollir el següent producte menstrual reutilitzable. «Ha tingut molt bona rebuda perquè dona l’oportunitat d’introduir-se en els productes reutilitzables sense haver de fer cap despesa».

Laura Fernández, farmacèutica a la farmàcia Ros, opina que «moltes dones eren reticents a fer servir productes reutilitzables i ara ho començaran a fer gràcies a aquesta entrega gratuïta i a la pedagogia que s’està fent». La seva companya, Desirée Ruiz, apunta que «les calces són el producte més demanat perquè la copa ja fa anys que circula al mercat i moltes dones ja l’han provat».

Amb la distribució de franc d’aquests productes per a la regla, Catalunya es converteix en el primer país del món en apostar per combatre la pobresa menstrual, que afecta una de cada cinc dones i obliga en molts casos a allargar la vida útil de les compreses i els tampons.

La consellera Tània Verge celebra «l’èxit rotund» de l’acció

La campanya «La meva regla, les meves regles» l’impulsa el Departament d’Igualtat i Feminismes. La consellera Tània Verge ha destacat «l’èxit rotund» d’una acció que «permet cuidar la salut, cuidar el planeta i estalviar», atès que el material que s’entrega és reutilitzable. També possibilita «combatre la pobresa menstrual».

Segons Verge, «estem obrint una conversa social molt temps silenciada, fins i tot estigmatitzada, perquè un procés tan natural com la menstruació ocupi un espai en moltes converses i s’acabin els tabús que encara persisteixen». La consellera també ha destacat l’adhesió a la campanya de la «pràctica totalitat» de les farmàcies del país, que alhora aporten un servei de pedagogia per orientar les persones que van a buscar el material sobre la seva utilització.

Subscriu-te per seguir llegint