Entrevista | Elena Gómez Directora comercial i màrqueting de l’empresa cohitech, de balsareny

«Cal apostar per productes saludables, ecològics i sostenibles»

Els 18 anys de trajectòria de l’empresa Cohitech l’avalen com a referent de productes d’higiene femenina 

Elena Gómez, directora comercial de l'empresa Cohitech

Elena Gómez, directora comercial de l'empresa Cohitech / Anna Costa

L’empresa Cohitech, ubicada a la colònia La Rabeia de Balsareny i especialitzada en productes higiènics femenins ecològics, és una de les proveïdores de productes menstruals per a la campanya «La meva regla, les meves regles». Va ser, juntament amb altres empreses, una de les guanyadores del concurs públic que va convocar la Generalitat per adjudicar comandes. De moment, en una primera fase, han sortit de Cohitech 117.090 copes menstruals, 90.570 unitats de compreses de tela reutilitzables i 39.630 calces menstruals. Ara, Cohitech està en procés d’execució d’una segona fase amb les mateixes quantitats.

Cohitech va néixer el 2006 per oferir una alternativa saludable i ecològica als tampons i les compreses d’un sol ús, i a partir d’aquí va anar diversificant l’oferta. Quan es va apostar pel producte reutilitzable?

Fa gairebé deu anys que vam incorporar el producte reutilitzable amb el llançament de la copa menstrual vegana. I des d’aleshores hem anat ampliant aquesta gamma reutilitzable amb les compreses de tela rentables, els protectors diaris, les calces menstruals que absorbeixen com quatre tampons súper i, més recentment, la roba interior reutilitzable per a petites pèrdues d’orina, tant per a dona com per a home. Actualment, la gamma de productes reutilitzables suposa un 15% de la facturació de l’empresa, des d’on exportem a una cinquantena de països.

Cal fer divulgació i crear consciència sobre els productes ecològics i reutilitzables per a la regla?

Sí, tot i que cada vegada hi ha més coneixement encara hi ha molta feina per fer. Per això també hem creat el projecte Menstrual Point, que lidera Mercè Vendrell, i que permet fer formació a alumnes d’escoles i instituts, ensenyant-los tots els productes que tenen al seu abast, siguin reutilitzables o no. Però, en aquest cas, és molt important que siguin de cotó orgànic per evitar picors i irritacions a la zona íntima, tenint en compte que una dona fa servir entre 15.000 i 20.000 productes menstruals al llarg de la seva vida. A les xerrades els fem la comparativa amb altres productes del mercat que porten plàstics i químics, molt perjudicials per a la salut. També fabriquem dispensadors amb compreses i tampons ecològics per a empreses i administracions.

Els productes de Cohitech són ecològics, saludables, sostenibles i també funcionals oi?

Exactament. Apostem pels productes ecològics, saludables i sostenibles, però també invertim en millorar la seva funcionalitat. Per exemple, hem desenvolupat una tecnologia perquè la compresa absorbeixi més i s’evitin fugues laterals. Treballem pensant en la salut de la dona i en el medi ambient

La campanya de la Generalitat busca normalitzar la regla en l’educació sexual, conscienciar i mostrar opcions ecològiques. Com la valora?

Molt positivament. Els productes reutilitzables estan tenint cada cop més bona acceptació i la popularització que ara els dona la campanya serà una via d’entrada per donar-los a conèixer encara més. El primer públic que va apostar pels productes menstruals reutilitzables era més pel tema de consciència ecològica, però ara també hi veuen la part funcional i l’estalvi econòmic. 

D'esquerra a dreta: Mercè Vendrell, Elena Gómez i Sonia Gázquez, de Cohitech

D'esquerra a dreta: Mercè Vendrell, Elena Gómez i Sonia Gázquez, de Cohitech / Anna Costa

Mercè Vendrell (Menstrual Point): "Si als lavabos de la feina hi trobes paper higiènic, per què no compreses i tampons?"

Mar Martí (ACN). Balsareny

"Per què als llocs de treball, a les escoles o en espais públics hi ha paper de vàter o sabó per a les mans però no una compresa o un tampó?". Aquesta és la pregunta que es fa Mercè Vendrell, fundadora de Menstrual Point (una branca de Cohitech), que va néixer fa dos anys per "posar fi a la discriminació que pateixen les dones al seu lloc de treball o d'estudi". "La regla és un fet tan bàsic com anar al lavabo", explica, i, per això, han ideat un dispensador de compreses i tampons ecològics i sostenibles. Creu que, d'una banda, el dispensador "millora el rendiment" de les dones, ja que "no han d'estar preocupades en si els hi baixa la regla d'imprevist i tacaran o no tacaran" i, de l'altra, creen ambients de treball "saludables i sostenibles".

L'Ajuntament de Mataró o el de Sant Just Desvern i les empreses Tous, Laboratoris Almirall o Siemens són algunes de les empreses i institucions que han decidit posar un dispensador de productes menstruals a les seves instal·lacions. De fet, Menstrual Point ja té presència a 150 ajuntaments i a 550 empreses i entitats. La fundadora de Menstrual Point explica que els possibles clients de l'empresa poden ser des d'empreses privades fins a institucions públiques, passant per centres educatius, esportius o sanitaris.

Per a Vendrell, la menstruació és "tan bàsica" com el fet d'anar al lavabo i assegura que el projecte va néixer després de constatar que "els banys no estan adaptats per les persones menstruants". "Ens trobem paper higiènic i sabó per a les mans, però no una compresa o un tampó que podem necessitar si ens ve la regla d'imprevist i no portem a sobre cap producte menstrual", exposa la fundadora de l'empresa. Vendrell creu que si els lavabos de les empreses o els centres d'estudis tenen dispensadors, les dones "rendeixen molt més" perquè "no han d'estar focalitzades o preocupades en si els baixarà la regla i tacaran o no tacaran". "Et treus aquesta preocupació del cap", expressa.

Vendrell explica, que al principi, moltes empreses poden tenir la "inquietud" que les usuàries del dispensador poden fer un "abús" dels productes, però deixa clar que no és així. "Al principi pot haver-hi un pic de demanda, però un cop es veu que és un producte recurrent, la demanda es regula i el consum s'estabilitza", explica.

Tots els productes que subministren els dispensadors de Menstrual Point són "ecològics, saludables i sostenibles". De fet, el proveïdor de Menstrual Point és Cohitec, l'empresa fundada pel pare de la Mercè i que està situada a una antiga colònia tèxtil a Balsareny. Es tracta d'una companyia amb gairebé 20 anys d'història que es dedica a la fabricació de productes d'higiene femenina amb cotó ecològic i materials sostenibles. En concret, es dediquen a la producció de tot tipus de productes com ara les compreses, tampons, calcetes o copes menstruals, i exporten a una cinquantena de països.

Vendrell remarca la importància de fer servir productes lliures de plàstics i productes químics perquè "està demostrat que causen malestar al cos de la dona i infeccions i picors". La fundadora de l'empresa recorda que durant la vida fèrtil d'una dona es fan servir entre 8.000 i 20.000 productes menstruals i afirma que tots aquests productes generen una quantitat de residus molt importants. "A tot el món cada hora es generen 6 tones de residus d'aplicadors de plàstic d'un sol us", afirma.