Els trams remodelats de l’Eix Diagonal a l’Anoia es preveu tenir-los acabats a la tardor

Aquesta setmana ha entrat en servei el carril addicional de la variant de Vilafranca del Penedès

Carril addicional a la variant de Vilafranca

Carril addicional a la variant de Vilafranca / DEPARTAMENT DE TERRITORI

David Bricollé

David Bricollé

Els trams anoiencs de l’Eix Diagonal que des de fa mesos s’estan remodelant es troben en un estat d’execució que oscil·la entre el 90% i el 60% i s’aniran obrint al trànsit a mesura que es vagin completant, fins a la tardor vinent. Aquesta és la previsió anunciada pel Departament de Territori de la Generalitat per a un pla de prop de 80 milions d’euros en execució, i del qual aquesta setmana se n’ha completat una nova peça que ja s’ha posat en servei, la del tram ampliat amb un carril addicional (un 2+1) de la variant de Vilafranca del Penedès, el primer que entra en funcionament en el marc de les obres en marxa per a millorar la funcionalitat i la seguretat viària d’aquesta C-15 entre les capitals de l’Anoia i del Penedès. Aquesta obra és la més important que actualment s’està executant a la xarxa viària de la Generalitat i comportarà una inversió global de 79 milions d’euros.

Aquesta intervenció a l’Eix Diagonal, que es divideix per trams, inclou la construcció d’un tercer carril, la instal·lació d’un separador central i el desdoblament d’un tram com a principals millores, per facilitar els avançaments i la fluïdesa de la circulació i reduir el risc d’accidents frontals. La configuració d’un tram de 2+1 s’insereix en el pla del govern per a transformar carreteres convencionals a aquest sistema per a reduir els accidents frontals. El nou tram de la variant de Vilafranca del Penedès, té una longitud de 5,3 km, i discorre entre els termes municipals d’Olèrdola i la Granada.

Carril addicional a la variant de Vilafranca

Carril addicional a la variant de Vilafranca / DEPARTAMENT DE TERRITORI

L’Eix Diagonal està format per les carreteres C-15 i C-37 i uneix Vilanova i la Geltrú amb Manresa, tot connectant el Bages, l’Anoia, l’Alt Penedès i el Garraf. La seva posada en servei des de fa més de 10 anys, ha potenciat les comunicacions intercomarcals i les de més llarg recorregut i ha esdevingut artèria de la xarxa viària. A més, ha contribuït a potenciar l’activitat econòmica al seu entorn i ha obert noves possibilitats d’intercanvi.

En conseqüència, segons fonts del Departament de Territori, ha experimentat un creixement continuat de trànsit, un 35% acumulat, amb un elevat percentatge de trànsit pesant, que pot arribar a superar el 12% en algun tram.

Per adaptar la infraestructura a la funcionalitat que té i afavorir la seguretat viària, la Generalitat ha programat un conjunt d’actuacions, en funció del trànsit i les característiques de cada tram.

En el tram de 31 quilòmetres entre Vilafranca del Penedès i Igualada, amb intensitats de trànsit que oscil·len entre 13.500 i els 23.000 vehicles/dia, la Generalitat té en marxa, des de la tardor de 2021, un pla de millora.

Entre Cabrera d’Anoia i Vilafranca, un tram de 21,6 quilòmetres de longitud, s’implanta un tercer carril, de manera que quedi una secció 2+1. Els dos sentits de la circulació estaran separats per una barrera física, de manera que s’evita el risc de patir un xoc frontal o frontolateral, que pot tenir conseqüències molt greus. Les zones d’avançament es van distribuint alternadament amb intervals regulars i equilibradament per sentit. En alguns dels enllaços on no és possible ampliar el nombre de carrils, es mantindrà un carril per sentit i s’instal·larà un separador central físic.

Entre Cabrera i la Torre de Claramunt, tram de 5 quilòmetres de longitud, en una primera fase es manté la secció d’un carril per sentit, atesa la complexitat de l’orografia i els condicionants tècnics per la línia d’FGC que discorre en aquest àmbit. Ara, es reforça la separació entre els sentits de la circulació mitjançant la senyalització d’una franja central vermella i dues línies blanques amb marca vial sonora i ulls de gat i amb fites. També es milloren els sistemes de contenció existents.

Entre la Torre de Claramunt i l’enllaç d’Igualadam de 4,5 quilòmetres, i amb més de 20.000 vehicles diaris per millorar-ne la funcionalitat i la seguretat, la solució que s’adopta és la del desdoblament per assolir dos carrils per sentit de la circulació (secció 2+2) a partir de la carretera actual.

Altres actuacions

En paral·lel a les obres en marxa, el Departament té en redacció l’estudi informatiu del tram situat entre el túnel de Cabrera i l’enllaç de la Torre Claramunt per impulsar i programar les actuacions de millora general corresponents. Finalment, s’està redactant el projecte constructiu per a la millora de la mobilitat dels tractors i la maquinària agrícola entre Olèrdola i Vilafranca, i Vilafranca i Sant Pere de Riudebitlles, així com la de ciclistes, vianants i vehicles de mobilitat activa, en coordinació amb el Consell Comarcal de l’Alt Penedès.

Subscriu-te per seguir llegint