Anuari 2023: C-55, del desdoblament al projecte del carril i mig

La Generalitat ha compromès per als propers anys un projecte per fer doble vial en sentit nord de Sant Vicenç a Manresa

A Castellgalí es preveu treure la carretera amb una variant, però sense creuar el riu

A Castellgalí es preveu treure la carretera amb una variant, però sense creuar el riu / ARXIU/OSCAR BAYONA

David Bricollé

David Bricollé

Definitivament, encara que no dit amb claredat, el projecte de desdoblament del tram sud de la C-55 fet fa una dècada ha quedat enterrat en un calaix. No hi ha hagut pronunciament oficial per part de la Generalitat, però els fets hi remeten de forma directa. Aquella projecció d’autovia completa des de la ronda de Manresa fins al túnel de Bogunyà que va quedar formalment redactada entre el 2011 i el 2013 se substituirà ara per una suma d’intervencions de la que en resultarà, quan s’acabi tot el que ara hi ha compromès, una mitja autovia d’un mig traçat. Resumint, una C-55 a mig camí de tot.

El que tindrà aquesta saturada carretera serà un doble carril ininterromput en sentit nord des de la sortida de Sant Vicenç de Castellet fins al nus del Guix (Manresa), comptant que la variant de la capital del Bages ja és actualment desdoblada. Un desdoblament parcial que, entre les obres més destacades per la seva envergadura i visibilitat, tindrà la nova variant de Castellgalí i un segon viaducte abans de l’accés sud de Manresa (Sant Pau) en paral·lel a l’actual per salvar el riu Cardener i guanyar aquesta capacitat que el que hi ha ara per si sol no permet.

Serà el resultat final del paquet de tres projectes previstos per a aquest tram, un dels quals es començarà a executar a començament de l’any vinent, mentre que els altres dos, que són els de més envergadura, es preveu adjudicar-ne l’obra el 2025. Projectes que qui en aquell moment era el conseller de Territori, Juli Fernàndez, va fer públics el mes de febrer després de presentar-los als alcaldes i alcaldesses del Bages, al Consorci Viari de la Catalunya Central i als representants del teixit econòmic.

Aquest segon carril (sempre en sentit nord) començarà amb el perllongament fins a Castellgalí del que actualment és el vial d’incorporació a la C-55 dels conductors que surten de Sant Vicenç cap a Manresa. Per tant, tindrà la doble funció de connexió i alhora de carril afegit. Aquest perllongament, que abasta tota la recta que separa Sant Vicenç de Castellgalí (aproximadament un quilòmetre, entre el 20,5 i el 21,5) la Generalitat el preveu començar a principi d’aquest 2024.

A partir del punt on acabi aquesta primera actuació, se li haurà de donar continuïtat amb el traçat nou, el de la variant de Castellgalí, que igualment es construirà amb un doble carril en sentit nord, i carril únic cap al sud. No se n’ha concretat encara el seu traçat, però implícitament es va admetre que el que es planteja és fer-la passar entre el traçat actual (per darrere de les cases que hi ha a tocar) i el traçat del Cardener. Perquè el que sí que va quedar clar és que en cap cas s’anirà cap a l’altra banda de riu, alhora que s’expressava que el territori, per la seva estructura, no ofereix gaires opcions.

La tercera peça (tot i que pel que fa a projecte i execució anirà junt amb la variant) és convertir tot el traçat des de Castellgalí fins arribar a l’inici de la variant de Manresa (pujada de la Balconada) en un doble carril en aquest sentit nord. Aquest tram és ara majoritàriament d’un sol carril, tret del que hi ha d’avançament, d’aproximadament un quilòmetre, des de l’alçada del Golf la Roqueta fins a la gasolinera Sant Jordi i accés als Comtals. És aquesta part del projecte que haurà d’incloure el nou viaducte a Sant Pau per oferir una segona plataforma de circulació, ja que el que hi ha ara no permet disposar de l’espai suficient per guanyar aquest tercer carril global.

En aquest cas, la previsió és redactar l’estudi informatiu (de la variant de Castellgalí més l’ampliació del que s’anomena 2+1 fins a Manresa) l’any i el vinent; el projecte constructiu entre el 2024 i el 2025, i licitar les obres per adjudicar-les el 2025. Més enllà, els representants del departament no es van aventurar a donar un termini d’obres i, per tant, de finalització, que vindrà determinat per aquests estudis. El conjunt de les tres actuacions abastarà uns 7 quilòmetres (del 20 al 27) i suposarà una inversió global de 50 milions d’euros.

El conseller Fernàndez va argumentar que la proposta presentada, amb un carril doble entre Sant Vicenç de Castellet i Manresa «respon a les dades, que indiquen la franja horària i on cal actuar» per a reduir congestions. Segons els tècnics del departament, les dades enregistrades apunten que «es produeixen episodis de congestió que es concentren principalment en el sentit nord de la carretera, entre la incorporació de la C-16 i l’inici de la travessera de Castellgalí, incloent-hi l’accés des de Sant Vicenç de Castellet», i que això passa de manera reiterada en una hora punta que «correspon als matins laborables a partir de les 7:45 i es pot allargar fins a les 9. Els divendres a la tarda també s’observen retencions entre les 5 i les 7 de la tarda». Però que en sentit sud «les retencions són ocasionals i es produeixen a l’entrada de la travessera de Castellgalí». 

La línia de Ferrocarrils també tindrà el seu estudi de desdoblament

Amb el desdoblament de la carretera C-55 deixat en l’oblit, ara la Generalitat es planteja un possible desdoblament dels traçats de la línia de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya al Bages i a l’Anoia. El departament de Territori ha adjudicat a final d’aquest 2023 un estudi que analitzarà si és viable fer aquest increment de vies, si més no en diferents trams, i dotar-se de les infraestructures necessàries perquè aquest desdoblament pugui anar acompanyat d’una potenciació del servei. Trams que actualment són en via única tret d’estacions on n’hi ha com a mínim dues per facilitar els encreuaments. Fer aquest desdoblament agilitaria el servei i fins i podria incidir en una reducció del temps de trajecte, ja que en aquests moments els combois que viatgen en sentits contraris utilitzen les estacions per fer aquest encreuament.

En concret, el Govern, a través de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), ha licitat la redacció de l’anàlisi sobre la factibilitat del desdoblament de les línies R6 (Manresa) i R5 (Igualada) «amb l’objectiu de millorar la fiabilitat, la resiliència i els temps de viatge». El document inclourà diferents propostes de desdoblament, total o parcial. L’anàlisi inclourà la caracterització de les dades de mobilitat, de la rendibilitat socioeconòmica, el cost d’inversió necessari i el càlcul de la demanda.

Subscriu-te per seguir llegint