Un nou tercer carril a la C-55 a Castellbell compensarà el que es va 'perdre' a Monistrol

El nou vial es va projectar després que el s'havia d'obrir fa tres anys al tram de la Colònia Gomis es descartés en plena execució per la inestabilitat del terreny

Tram on ara es projecta fer el nou carril d'avançament en sentit sud, a Castellbell

Tram on ara es projecta fer el nou carril d'avançament en sentit sud, a Castellbell / MIREIA ARSO

David Bricollé

David Bricollé

El Departament de Territori construirà un nou carril d’avançament al col·lapsat tram sud de la C-55, al seu pas pel terme de Castellbell i el Vilar. La Generalitat ha licitat ara les obres d’un projecte que inclou algunes actuacions més a Monistrol de Montserrat, que preveu començar a materialitzar la tardor vinent i que té un termini d’execució de 14 mesos. La inversió prevista és de 5,7 milions d’euros.

El cas és que aquesta intervenció vol compensar una pèrdua que es va produir cinc anys enrere quatre quilòmetres més avall, quan es va executar (entre el 2018 i el 2020) el projecte de millora del traçat que hi ha entre el nucli urbà de Monistrol i l’antiga Colònia Gomis (pocs abans de l’aeri). El fet és que en aquest tram ja realitzat el projecte que el 2017 es va aprovar i adjudicar preveia, a banda d’una millora integral, una ampliació de la calçada per guanyar l'espai necessari per fer-hi un carril d'avançament en sentit sud, d'un quilòmetre de longitud, a més d'instal·lar-hi també una mitjana de separació entre tots dos sentits. Després d'estar l'obra aturada durant prop d'un any (un cop ja s'havia fet una part de l'eixamplament), finalment es va enllestir a final del 2020, però la sorpresa va ser veure que el que havia de ser un segon carril cap a Barcelona havia quedat igualment en un de sol. A banda de l’ampliació global només hi va aparèixer de nou la mitjana de formigó.

L’octubre del 2020, a petició d’aquest diari, el llavors director d'Infraestructures de Mobilitat, Xavier Flores, ja va avançar la voluntat de fer el nou carril entre l'accés a Castellbell i el Vilar i el túnel de Bogunyà, que inicialment no estava previst (és un tram que ja es va remodelar fa una dècada) per compensar aquella pèrdua. Flores va explicar llavors que, efectivament, tal com es va fer públic l'octubre del 2017, quan es va anunciar projecte, la intenció del departament era crear un tram de 2+1 abans de la colònia Gomis (una zona complicada, situada entre un balç i el curs del Llobregat) i que el que s'havia previst era guanyar l'amplada necessària de calçada fent un voladís per damunt del pas del riu. Però, segons va precisar, a l'hora de materialitzar el projecte l'empresa adjudicatària va topar «amb un subsòl molt inestable, que va obligar a descartar aquest voladís» i no va permetre crear l'amplada suficient, motiu pel qual també es va haver de deixar de banda el carril d'avançament que s'hi plantejava.

El departament, però, no volia renunciar a guanyar un nou tram de 2+1 que considera necessari en aquest sector entre Castellbell i l'aeri en sentit Barcelona, motiu pel qual ja a final del 2020 va iniciar el procediment per fer una obra annexa a la que s'ha fet i habilitar-lo uns quatre quilòmetres més al nord. És el projecte del que ara la Generalitat n’ha anunciat la licitació, que amb els terminis exposats ha d’estar llest a final del 2024.

L’eix central d’aquest nou projecte és la creació d’un nou carril d’avançament en un tram d’1,5 quilòmetres, el que hi ha situat entre el pont de la riera de Marganell (després de l’entrada nord de Castellbell) i el túnel de Bogunyà. Actualment compta amb dos carrils en sentit Manresa i només un en sentit Barcelona. Els treballs inclouen actuacions per afavorir l’accessibilitat i la seguretat a Monistrol de Montserrat

El que es farà, doncs, és construir un nou carril per facilitar els avançaments en sentit Barcelona, de manera que en una part d’aquest recorregut hi haurà un doble vial per sentit. Això fa que el projecte prevegi instal·lar una barrera de formigó de separació entre els dos sentits de la circulació per evitar xocs frontals, que s’afegirà als quilòmetres de recorregut d’aquest tram sud que ja tenen aquesta característica. Actualment, la separació està marcada només amb una franja doble i zebrada de pintura.

El projecte inclou altres actuacions enfocades a la seguretat viària i la millora de l’accessibilitat en el tram que es pot considerar urbà al seu pas per Monistrol de Montserrat. D’una banda, la creació d’un vial per a vianants pavimentat en formigó, que es farà al costat de la carretera en sentit Manresa. Tindrà uns 500 metres de longitud i anirà des del pas inferior de vianants existent al costat del pont de Monistrol fins passat el centre escolar existent. Estarà separat de la carretera per una barrera de seguretat. D’altra banda, es preveu fer una reordenació de l’encreuament de la C-55 amb l’avinguda Germans la Salle de la travessera de Monistrol, amb el tancament de l’entrada des de la C-55 i la creació d’una sortida amb cunya d’acceleració i una illeta pavimentada per ordenar els moviments.

Subscriu-te per seguir llegint