Ferrocarrils iniciarà al gener l’obra que portarà la línia del Bages i l'Anoia al centre de Barcelona

Passades les festes de Nadal es començarà el túnel que ha de perllongar el servei des de plaça Espanya, on ara acaba, fins a Gràcia i connectar amb la del Vallès

Un tren de Ferrocarrils al seu pas pel tram de Castellgalí sobre el riu Llobregat

Un tren de Ferrocarrils al seu pas pel tram de Castellgalí sobre el riu Llobregat / ARXIU/OSCAR BAYONA

David Bricollé

David Bricollé

La Generalitat engegarà d’aquí a menys d’un mes les obres que han de fer arribar fins al centre de Barcelona la línia de Ferrocarrils que connecta el Bages i l’Anoia amb l’àrea metropolitana. Una perllongació més enllà de l’actual estació final de Plaça Espanya que, segons el termini establert en el projecte serà una realitat el 2028.

Són els terminis ha anunciat el Govern d’un projecte que suposarà una important transformació de les prestacions d’aquesta línia, però que també caldrà veure quina reconfiguració suposa del servei, ja que en un dels plans ferroviaris de la companyia es posava damunt la taula la possibilitat (denunciada en el seu moment pel PSC de Manresa) que, quan es culminés aquest perllongament, els trens que sortissin des de totes dues comarques haguessin de fer un transbordament a Martorell per seguir el trajecte cap a Barcelona.

De moment, el que ha fet ara el Departament de Territori és anunciar que passades les festes de Nadal, a partir del 8 de gener, s’iniciarà l’obra principal per a la connexió de les línies Llobregat-Anoia i del Vallès de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) a Barcelona, que inclou la construcció d’un túnel de quatre quilòmetres i tres noves estacions i reforma de dues d’existents. Aquests treballs compten amb un pressupost de 300 milions d’euros i un termini d’execució de 58 mesos. Sumant-hi la inversió de les tasques de desviament de serveis que ja han finalitzat i la resta de projectes impulsats que hi estan vinculats, aquesta actuació comportarà una inversió global estimada de 412 milions d’euros.

Els treballs que començaran el mes vinent consisteixen en el perllongament de la línia d’FGC Llobregat-Anoia des de l’estació actual de plaça Espanya fins a connectar-la amb la línia del Vallès a l’àmbit de l’estació de Gràcia. Així, es perforarà un nou túnel mitjançant tuneladora -un sol tub que inclourà les dues vies- tret d’un petit tram inicial que s’executarà en mina i que consistirà en dos túnels paral·lels de via única.

Pel que fa a les estacions, n’hi haurà tres de nova construcció, Hospital Clínic, Francesc Macià i Gràcia. Addicionalment, es remodelaran les estacions de Plaça Espanya i l’actual de Gràcia. La de plaça d’Espanya és en aquests moments punt d’inici i final de la línia Llobregat-Anoia. Les obres comportaran la remodelació d’aquesta estació que forma part d’un potent intercanviador del sistema de transport públic, on conflueixen diverses línies d’FGC, i les línies 1 i 3 de Metro. Així, es perllongaran dues de les quatre vies que hi ha actualment a l’estació de Ferrocarrils, se n’ampliarà el vestíbul i es reconfiguraran els accessos i connexions entre els diferents nivells.

Ferrocarrils assegura que la connexió de les línies del Vallès i del Baix Llobregat-Anoia «millorarà el servei ferroviari, estalviant temps de recorregut a les persones usuàries que actualment han de fer transbordament, i obrirà noves possibilitats en la intermodalitat del sistema, ja que les noves estacions facilitaran l’intercanvi amb l’L5, el tramvia i altres línies d’FGC». Tanmateix, caldrà veure quina és la configuració final del servei quan la línia tingui en marxa la nova estructura, i de quina manera concreta afecta els trens que fan el recorregut des de o fins a Manresa i Igualada.

El que va alertar ara fa un any i mig el PSC de Manresa és que una proposta inclosa al Pla d’Actuació dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) 2022-2026 plantejava que de Martorell a Manresa es consideraria un servei ordinari de rodalies. De manera que a Martorell finalitzaria la línia de Manresa, l'R5, i començaria el servei de metro metropolità. El mateix passaria amb la línia d’Igualada, l’R6. La resposta de la companyia va ser que no hi ha cap decisió presa al respecte, que «no és un projecte formal ni s’ha presentat oficialment, sinó que és una aproximació a la reforma de la millora del servei», i que era un dels diversos escenaris plantejats per estudiar-los i avaluar-los.

Subscriu-te per seguir llegint