Les estacions del Bages i l’Anoia de l’R12 s’integraran al sistema de l’ATM

És un compromís assolit al Parlament per una resolució presentada per la CUP

Un tren aturat a l'estació de Rajadell

Un tren aturat a l'estació de Rajadell / ARXIU/MIREIA ARSO

David Bricollé

David Bricollé

Les estacions del Bages i de l’Anoia de la línia de Renfe entre Manresa i Lleida (R12) s’integraran en un futur pròxim al sistema tarifari de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), situació que ara no es dona. És un dels compromisos que el Parlament de Catalunya ha aprovat aquest dimecres, a la sessió de la Comissió de Territori, recollides en una resolució de la CUP per a la millora del confort i la intermodalitat al tram central d’aquesta línia. La proposta aprovada fa referència a diversos aspectes que la formació considera que el Govern de la Generalitat, com a titular dels serveis de Rodalies i dels serveis de transport per carretera, hauria de poder satisfer a curt termini.

Per una banda, insta el Govern a posar fi al greuge que les estacions de tren del Bages més enllà de Manresa (Rajadell i Aguilar) i les de l’Alta Segarra (Calaf i Sant Pere Sallavinera) tenen en relació amb la resta del sistema tarifari integrat de l’ATM de Barcelona. Aquestes no en formen part, a diferència dels serveis de bus que sí que estan integrats. Així, de cara a la futura operació per part de FGC del tram Lleida-Manresa, la resolució aprovada demana garantir l’establiment d’un sistema tarifari comú al llarg de tot el recorregut actual de l’R12, amb especial atenció a la combinació amb els serveis de l’R4 a Manresa, que no hauria d’implicar un increment de preu ni de temps de viatge.

Per altra banda, la resolució aprovada demana que el Govern garanteixi que els serveis que fan el recorregut sencer entre l’Hospitalet i Lleida, amb un temps aproximat de 3 hores i 20 minuts, es prestin amb les unitats 447 que van ser reformades amb seients més confortables precisament per a aquest tipus de línies regionals, i que, segons la CUP, molt sovint, es troben circulant per altres línies de Rodalies. «No n’hi ha prou que el Govern insti Renfe a posar els trens que toca, cal que la nova Subdirecció General de Transport Ferroviari del Departament de Territori sigui proactiva en solucionar aquest tipus de problemes», destaquen els anticapitalistes.

Per últim, també s’ha acordat ubicar una parada de bus a les estacions del tram central que no en disposen -Aguilar de Segarra, Seguers-Sant Pere Sallavinera i Sant Martí Sesgueioles- per tal que els serveis de bus a la demanda que existeixen a la zona puguin arribar-hi i promoure, així, la intermodalitat tren-bus.

En el debat de la proposta de resolució, la diputada de la CUP Montserrat Vinyets ha denunciat que l’augment de freqüència de 3 a 5 serveis diaris per sentit entre Lleida i Manresa, acordat pel Govern i el Ministeri de Transports, s’hagi ajornat per mitjans d’aquest any i que la duplicació de la freqüència entre Lleida i Cervera, anunciada per a l’1 de gener de 2024, encara no sigui una realitat.