El futur canvi de gestió de la línia de Renfe de Lleida portarà un transbordament a Manresa

Presenten els trens que el 2025 faran la línia Manresa-Lleida, amb barreja estètica de Ferrocarrils i Renfe

Imatge virtual dels futurs trens de la línia Manresa-Lleida

Imatge virtual dels futurs trens de la línia Manresa-Lleida / GENCAT

David Bricollé

David Bricollé

El nou servei que operarà Ferrocarrils entre Manresa i Lleida a partir del 2025 portarà transbordaments a la capital del Bages. El canvi d’operador suposarà reconvertir la línia R12 actual (que forma una unitat des de Lleida fins a Barcelona) en una doble línia a nivell de gestió, com seran RL3 (Lleida-Cervera) i l’RL4 (Lleida-Manresa), i integrar-la en l’R4 al tram Manresa-Barcelona, incorporant-hi transbordaments d’entre 5 i 10 minuts. És un dels aspectes que el departament de Territori va detallar ahir, després d’un acte a Lleida en què es van presentar les imatges i característiques dels nous trens que faran aquest servei, que ja estan encarregats i en construcció. L’altre aspecte rellevant, aquest ja conegut, és que s’incrementaran les expedicions entre Cervera i Manresa, de les 3 actuals a les 5 previstes, i es duplicaran en el cas del tram entre Lleida i Cervera, en passar de les 6 actuals per sentit en dia laborable a les 12 previstes. Això també facilitarà millorar la cadència dels trajectes, per tal que estiguin millor distribuïts al llarg del dia i es millorarà l’oferta en hora punta del matí. També hi ha el compromís d’afavorir «una major fiabilitat, puntualitat i qualitat del servei» i de millorar la coordinació i connectivitat a Lleida amb els serveis d’alta velocitat.

Imatge virtual dels futurs trens de la línia Manresa-Lleida

Imatge virtual dels futurs trens de la línia Manresa-Lleida / GENCAT

La consellera de Territori, Ester Capella, el secretari de Mobilitat i Infraestructures, Marc Sanglas, i el president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), Toni Segarra, van presentar ahir aquests quatre nous combois elèctrics que Ferrocarrils estrenarà a la línia de Rodalies que connecta Manresa amb Lleida (R12) passant per Rajadell, Aguilar de Segarra, Sant Pere Sallavinera i Calaf quan passi a ser l’operadora del servei, l’any 2025. Els nous trens, que ja s’han començat a construir, tindran una capacitat de 439 persones. Es calcula que aquesta línia Manresa-Lleida passarà a tenir una capacitat anual d’un milió de viatges.

La construcció dels nous trens, ja en curs, va a càrrec de l’empresa Stadler, amb previsió de lliurament del primer tren l’últim trimestre del 2024 i amb la previsió d’inici del servei a finals del 2025, un cop s’hagin rebut les quatre unitats. El contracte adjudicat a Stadler inclou el manteniment dels quatre trens elèctrics per un període de 15 anys. El subministrament de les noves unitats té un cost de 44 milions d’euros i el manteniment, en 21,2 milions.

Els nous trens, formats per tres cotxes, tindran 6 portes a cada costat (12 en total), 164 seients (140 de fixes i 24 d’abatibles) i una capacitat total de 439 viatgers. A banda dels indicadors sonors d’obertura i tancament de portes, els trens tindran un sistema d’enllumenat verd (obertura) o vermell (tancament) per facilitar la identificació de la maniobra per part de les persones amb discapacitat auditiva. A cada tren hi haurà 15 pantalles panoràmiques d’informació al client (5 a cada cotxe). A més, el sistema d’informació al viatger comptarà amb 16 altaveus a cada cotxe. Per informar els passatgers de les andanes, els trens disposaran de 8 pantalles LED exteriors, 2 de les quals de frontals (ubicades a la part superior de cada cabina) i 6 de laterals.

Imatge virtual dels futurs trens de la línia Manresa-Lleida

Imatge virtual dels futurs trens de la línia Manresa-Lleida / GENCAT

La consellera Ester Capella va posar de relleu que «fruit del compromís del Govern amb el transport públic avui podem presentar ja les imatges i les característiques dels quatre trens elèctrics que Ferrocarrils estrenarà a la línia de Rodalies Lleida a mitjan del 2025, quan passi a ser l’operadora del servei». La consellera hi ha afegit que «el subministrament dels 4 trens, amb un cost de 44 milions d’euros, possibilitarà la millora de l’accessibilitat, la fiabilitat i la velocitat del servei».

Per la seva banda, el president de Ferrocarrils, Toni Segarra, ha detallat que els nous trens «seran elèctrics i accessibles, incorporaran els últims avenços tecnològics i milloraran les condicions de confort i d’accessibilitat de les persones usuàries». Segarra ha ressaltat que amb l’ampliació de les freqüències de pas i la millora de les cadències, «donem resposta a les necessitats de mobilitat interna de l’àrea de Lleida i la connectem millor amb la Catalunya Central i l’àrea de Barcelona».

La consellera Capella en l'acte de presentació dels nous trens

La consellera Capella en l'acte de presentació dels nous trens / GENCAT

Millora de l’accessibilitat del servei

Els trens seran accessibles, sense escales d’accés des de l’andana i amb rampa automàtica a les portes properes a la zona de mobilitat reduïda. El pas interior entre cotxes estarà permès mitjançant passadissos d’intercomunicació, amb una lleugera rampa, sense graons. Cada tren disposarà de dos espais reservats per a persones amb mobilitat reduïda, així com dos espais multifuncionals per bicicletes, cotxets, etc.

La zona reservada per a persones amb mobilitat reduïda estarà ubicada al cotxe intermedi i disposarà d’un polsador per sol·licitar parada. El cotxe intermedi, a més, disposarà d’un sistema d’assistència per als usuaris amb audiòfons per comunicar transmissions de servei i anuncis d’emergència. El lavabo del tren, adaptat a persones amb mobilitat reduïda, tindrà porta d’accionament elèctric.

El nou servei que operarà Ferrocarrils entre Manresa i Lleida suposarà, d’una banda, reconvertir la línia R12 actual (que forma una unitat des de Lleida fins a Barcelona) en una doble línia a nivell de gestió, que seran RL3 (Lleida-Cervera) i l’RL4 (Lleida-Manresa), i integrar-la en l’R4 al tram Manresa-Barcelona, incorporant-hi transbordaments d’entre 5 i 10 minuts. Un altre aspecte molt rellevant és que s’incrementaran les expedicions entre Cervera i Manresa, de les 3 actuals a les 5 previstes, i es duplicaran en el cas del tram entre Lleida i Cervera, en passar de les 6 actuals per sentit en dia laborable a les 12 previstes. Això també facilitarà millorar la cadència dels trajectes, per tal que estiguin millor distribuïts al llarg del dia i es millorarà l’oferta en hora punta del matí. També hi ha el compromís d’afavorir «una major fiabilitat, puntualitat i qualitat del servei» i de millorar la coordinació i connectivitat a Lleida amb els serveis d’alta velocitat.