La B-40, que connectarà Olesa amb Viladecavalls, entrarà en servei el 16 de febrer

El ministre de Transports, Oscar Puente, ha confirmat l'obertura de la carretera amb una piulada a X, on ha recordat que serà clau per "connectar els principals motors econòmics" de Catalunya

La nova carretera, de 6,2 quilòmetres, obre la connexió entre les carretera del Vallès i les del Baix Llobregat que porten a la zona de la Diagonal de Barcelona i a l'Aeroport

Un dels trams de la B-40, ja acabat

Un dels trams de la B-40, ja acabat / Ministeri de Transports

Andrea Izquierdo

Andrea Izquierdo

LA B-40 ja té data d'obertura. El ministre de Transports i Mobilitat sostenible del Govern central, Oscar Puente, ha anunciat en una piulada a X (abans Twitter), que la carretera que connectarà Olesa de Montserrat amb Viladecavalls es posarà en marxa el 16 de febrer. La carretera ha acumulat un retard de més de 10 anys. És una connexió entre dues zones industrials potents (el Baix Llobregat Nord i els Vallès) i entre dos eixos de carreteres que enllacen el centre del país amb Barcelona a través del Vallès (des d'on s'accedeix a la ciutat comtal per la banda del nus de Trinitat o per pels Túnels de Vallvidrera i Via Augusta, carreteres C-58 i C-16) i a través del Baix Llobegat (per la C-55 i a l'A-2, que són les vies preferents per entrar a Barcelona per la Diagonal o per accedir a instal·lacions com el Port i l'Aeroport).

Les obres van encarar la recta final l'octubre de l'any passat, quan fins i tot l'alcalde de Terrassa, Jordi Ballart, va posar una data d'obertura al calendari que no va arribar a produir-se, el 30 de novembre. Fonts del ministeri de Transports evitaven llavors fixar una data definitiva, que no ha arribat fins aquest dimarts. Satisfent finalment la reivindicació històrica del Baix Llobregat i el Vallès Occidental, la carretera estarà operativa a partir del 16 de febrer. El ministeri de Transports i Mobilitat no va poder complir la data perquè s'estava pendent de completar temes de senyalització i seguretat del túnel que hi ha.

La B-40 connectarà dos dels motors industrials principals de Catalunya. Així ho ha recordat Puente a la piulada, on també ha assegurat que serà una infrastructura "clau per a la mobilitat" d'ambdues comarques.

El tram d'Olesa de Montserrat a Viladecavalls (Can Trias), és el que ara es posa en marxa. És un tram de 6,2 km, amb un túnel de 1.264 metres, a la part més propera a Olesa. La primera previsió era acabar les obres el 2013, però hi va haver diferents problemes i van quedar aturades. Es van reprendre el 27 d'abril de 2015 i calia fer la perforció del túnel que travessa la serra de Ribes. Aquesta part es va acabar el 20 de juny del 2017. Segons la CECOT s'havía executat el 75% de l'obra, però no estava acabada. La part més endarrerida era la del Vallès.

Aquesta via s'ha anomenat el Quart Cinturó perquè, si es completa, faria una quarta anella a l'entorn de Barcelona, entre Sant Sadurní i Granollers, però hi ha diferents problemes i opisicions i fins ara no està en execució. Serà una alternativa a l'AP7/B30 (a la zona de Castellbisbal). La previsió de trànsit és de 60.000 vehicles al dia.

L'obra s'inaugurarà però quedaran pendents accessos definitius tant a la connexió amb la C-16 com en la relació entre aquesta via i el nus d'Abrera i Esparreguera amb la C-58 i l'A2.

Es tracta de 6,2 quilòmetres que tenen un cost de 173,5 milions, i tindrà característiques d'autovia.