La B-40 fins Abrera encara la recta final de les obres; Terrassa assegura que entrarà en servei el 30 de novembre

Fonts del ministeri de Transports confirmen l'estat “molt avançat” dels treballs, però eviten fixar una data

Treballs a la B-40 o Quart Cinturó a l'alçada de Viladecavalls, el maig passat

Treballs a la B-40 o Quart Cinturó a l'alçada de Viladecavalls, el maig passat / ACN/Albert Segura

Gemma Sánchez (ACN)

Les obres per enllestir la B-40 entre Viladecavalls (Vallès Occidental) i Abrera (Baix Llobregat) han enfilat la recta final i el Ministeri de Transports treballa per fixar la data d’inauguració. L’alcalde de Terrassa, Jordi Ballart, ha assegurat aquest dimarts que l’estat espanyol li ha notificat que l’autovia entrarà en servei el 30 de novembre. Amb tot, fonts del mateix ministeri consultades per l’ACN precisen que “no consta” una data concreta de posada en servei, per bé que els treballs estan “molt avançats”. Coincidint amb la propera fi de la B-40 cap al Baix Llobregat, Ballart ha aprofitat per reclamar “màxima agilitat” a l’Estat i la Generalitat per perfilar com ha de ser el perllongament de la via entre Terrassa i Sabadell.

Ballart ha assenyalat la fi de les obres de la B-40 fins Abrera com una “reivindicació” de ciutat, i ha assegurat que el Ministeri de Transports i Mobilitat (MITMA) ha notificat al consistori que aquest tram estarà enllestit el 30 de novembre. “Per fi”, ha celebrat l’alcalde egarenc, que ha citat la data en boca del Ministeri en dues ocasions.

Des del MITMA, però, han puntualitzat a l’ACN que “no és possible confirmar cap data perquè no està encara fixada”. Les mateixes fonts han assegurat que les obres estan “molt avançades” i que la intenció és poder concretar la inauguració quan ho permeti l’evolució dels treballs.

Ballart s’ha referit al tram de la B-40 fins Abrera durant la presentació del pla de govern de Terrassa, que han escenificat TxT, ERC i Junts en un acte al Parc Sant Jordi. En el marc dels objectius de mandat en l’àmbit de les infraestructures, ha assenyalat l’impuls del tram pendent fins a Sabadell com una de les prioritats dels propers quatre anys.

En aquest sentit, ha demanat “no tardar 30 anys” a començar a concretar i executar el projecte que ha d’unir les dues capitals vallesanes. Després que aquest estiu se signés l’acord entre la Generalitat i l’estat espanyol, Ballart ha insistit de nou en poder iniciar les obres aquest mandat i ha reclamat que el territori pugui dir-hi la seva a l’hora de concretar el recorregut.

L’alcalde ha recordat que tant Terrassa com Sabadell han encarregat estudis per veure la viabilitat de soterrar bona part del traçat o bé construir-lo en format trinxera, “amb l’objectiu consensuat de què la B-40 tingui el mínim impacte possible sobre el paisatge i els veïns directament afectats”.

La tinent d’alcalde i portaveu d’ERC, Ona Martínez, ha recalcat que la ciutat “no vol una AP-7 al nord de la ciutat”, motiu pel qual ha demanat que s’estudiï detingudament el traçat i format de la via “per a què sigui respectuosa amb el territori i el màxim coherent possible amb el nou concepte de mobilitat”.

Al seu torn, la tinent d’alcalde i portaveu de Junts, Meritxell Lluís, ha defensat que la B-40 fins a Sabadell tingui un format de 2+2 “amb diverses rotondes que relliguin el territori, sense ser una via d’agitació i trànsit com ja és la B-30”. “Volem una via que connecti i impulsi l’economia productiva, però amb el menor impacte possible i el màxim servei possible”, ha afegit.

Millora de l’espai públic i preservar la igualtat de drets

Durant la presentació del pla de mandat, Ballart ha anunciat un pla de xoc “ambiciós” per millorar l’asfaltat de nombrosos carrers, amb previsió de destinar-hi més de 120 milions d’euros en un període encara per concretar però que s’allargarà més enllà d’aquesta legislatura. “Tenim una ciutat que ha patit molts anys el mal dels polítics que es dedicaven a inaugurar però no a fer manteniment”, ha etzibat la republicana Ona Martínez.

En aquest sentit, l’executiu s’ha compromès a fer diverses actuacions també als equipaments públics i al conjunt de parcs i jardins. Al mateix temps, el pla de govern recull el compromís de millorar els serveis de neteja i recollida de residus, i desplegar diverses accions per “renaturalitzar” la ciutat.

En l’àmbit de la sostenibilitat, està previst que aquest mes es debati al ple municipal el primer tràmit per definir la implantació de la Zona de Baixes Emissions. El pla de mandat també planteja la construcció d’un miler de places d’aparcament disuasiu, alhora que assenyala novament la reivindicació de la fi del peatge de Les Fonts i la revisió del sistema tarifari del transport públic.

D’altra banda, l’executiu s’ha compromès a impulsar la construcció de 5.000 habitatges públics durant la propera dècada, i ha ressaltat l’aposta per garantir la igualtat d’oportunitats entre tota la ciutadania. En aquesta línia, han anunciat la posada en marxa de la primera oficina dels drets, la igualtat i la no discriminació.

Simplificar els tràmits de la ciutadania i empreses al consistori, reduir l’abandonament escolar, dibuixar un pla director de comerç, impulsar la construcció d’un recinte firal i materialitzar el Pacte de Salut amb la Generalitat per fer possibles els dos nous CAPS i un CUAP són altres dels compromisos recollits al pla de mandat.

Pel que fa al pla d’inversions d’aquesta legislatura, Ballart ha admès que la previsió era enllestir-lo durant els primers 100 dies de mandat i ha lamentat no haver acomplert el calendari. Ho ha atribuït a la complexitat de les negociacions entre els tres socis de govern i ha assegurat que les inversions seran continuïstes amb els projectes del mandat anterior, mentre ha assenyalat els equipaments esportius i les biblioteques com àmbits prioritaris on focalitzar els esforços econòmics.