L'associació berguedana Ginkgo engega una campanya per denunciar la censura del càncer de mama a les xarxes

'No és contingut sexual, és càncer' pretén donar visibilitat a la malaltia amb fotos de 32 dones

Anna Costa / ACN

L'Anna té 43 anys i ha tingut càncer de mama. Quan li van diagnosticar, una de les seves preocupacions era saber com li canviaria el cos i com li quedaria el pit si li havien d'extirpar. L'hauria ajudat, ha dit, veure-ho a les xarxes socials per normalitzar-ho. Això és el que intenta fer Ginkgo, l'associació del Berguedà de pacients oncològics i familiars, però se'ls censuren les imatges.

La presidenta de Ginkgo, Aurora Fernández, ha explicat que fa tres anys que intenten penjar fotos de pits nus femenins amb cicatrius, però ni Instagram ni Facebook els ho permeten perquè ho consideren contingut sexual. Cansades d'aquesta situació, han decidit engegar una campanya de denúncia, amb el lema 'No és contingut sexual, és càncer'. Estan en contra de la censura. Segons Fernández, "les xarxes també haurien de ser pedagògiques. Molta gent que no sap què és patir un càncer, ni les seqüeles que queden després del tractament".

33 dones han fet pinya per aquesta campanya. 32 d'elles s'han despullat per fer-se fotos amb el tors nu, però amb una pissarra tapant els pits on es pot llegir #noéscontingutsexualéscàncer, i Alba Martínez s'hi ha unit com a fotògrafa. Són imatges en blanc i negre, fetes com si es tractés d'un reconeixement policial, per tal de denunciar la manera com les fan sentir cada cop que els censuren fotografies.

Tenen un missatge i una mirada contundent, tal com remarca l'autora, Alba Martínez: "Són unes fotos reivindicatives, amb la voluntat de transmetre a la societat que ensenyar els pits no és delicte. La prevenció del càncer també passa per mostrar què és el càncer de mama i com el viuen les dones que el pateixen i que han aconseguit autoacceptar-se exposant-se a les xarxes".

Aquestes imatges es poden veure a l’aparador del local de Ginkgo, al carrer Major de Berga. I aquest octubre, coincidint amb el Dia Mundial del Càncer de Mama que se celebra el dia 19, en penjaran cada dia una a les xarxes socials amb una explicació que ha fet cadascuna d’elles de la seva experiència amb el càncer. A més, el diumenge 15, amb la celebració de la Cursa de la Dona,s’exposaran a la Font del Ros. I el dia 19 d’octubre a la plaça de Sant Pere de Berga. Aquell dijous, Ginkgo fa una crida a penjar no només un llaç rosa a les xarxes sinó una foto similar a la que s’hna fet membres de l’entitat i penjar-les amb l’etiqueta #noéscontingutsexualéscàncer. Amb aquest hashtag també s’han fet samarretes que es poden encarregar a Ginkgo, al preu de 15 euros.

L’objectiu, segons Aurora Fernández, que el càncer no sigui un tabú: «Donar visibilitat i normalitzar una malaltia que cada cop afecta més gent. No podem censurar imatges que donen a conèixer la realitat». Les fotos que se’ls van censurar eren de mastectomies de persones de l’associació, «i ens va doldre molt» perquè «són imatges que nosaltres considerem terapèutiques». Adarrere hi ha una tasca d’acceptació molt gran d’aquestes dones «i també una tasca de generositat, perquè no tothom està disposat a mostrar la crua realitat del càncer de mama». Ha assegurat que el càncer de mama només té de color de rosa el llaç, perquè «hi ha moments que són molt durs i molt negres».

Algunes de les protagonsites de la campanya de Ginkgo

Algunes de les protagonsites de la campanya de Ginkgo / Anna Costa

Aurora Fernández també ha agraït la feina de la fotògrafa: «Ens vam poder despullar amb llibertat i naturalitat davant la càmera perquè l’Alba va aconseguir crear l’ambient idoni per fer les fotos». Les 32 dones són afectades de càncer, filles o familiars de malaltes de càncer que ja no hi són, i personal sanitari.