L'Ajuntament de Berga atribueix a "una escletxa de seguretat de la plataforma" la desaparició d'un decret contra el càmping

La desaparició del document del llibre oficial de decrets digitals ha estat arreglat i ara ja es pot consultar l'expedient complet

Ple del dijous 14 de desembre a l'Ajuntament de Berga, amb la secretària revisant els decrets a l'ordinador

Ple del dijous 14 de desembre a l'Ajuntament de Berga, amb la secretària revisant els decrets a l'ordinador / Arxiu/Anna Costa

Un informe encarregat pel govern de Berga conclou que la desaparició d'un decret del llibre digital de decrets va ser un tema "totalment accidental", derivat d’"una escletxa de seguretat/integritat de la plataforma". I descarta "qualsevol manipulació intencionada del decret i de l’expedient". Aquesta és la principal conclusió de l'auditoria interna que va encarregar l’Ajuntament de Berga i que ha dut a terme el departament de Serveis TIC, que s'ha encarregat de recollir la informació i resseguir la traça de les actuacions realitzades sobre aquest document i l’expedient. El resultat s'ha donat a conèixer aquest dimecres. Es tractava d'un document que afectava unes obres suposadament il·legals del càmping de Berga.

El partit Berga Grup Independent (BeGI) va denunciar que faltava el document en el ple del 14 de desembre, tal com va informar Regió7. A la mateixa sessió plenària, la secretària va assegurar que ningú podia eliminar documents oficials digitals. Es va sol·licitar una auditoria per aclarir els fets.

El govern Berguedà va contactar amb l’empresa que s'ocupa del manteniment de la plataforma de gestió d’expedients i se li va demanar, d'una banda, com ha pogut passar que un document oficial signat i formant part d’un llibre oficial (llibre de decrets) hagi desaparegut? I, d'altra banda, la traçabilitat de totes les actuacions relacionades amb aquest document.

Concretament, el diagnòstic de Serveis TIC del consistori sobre la pèrdua del decret 1443 apunta que "la desaparició es produeix per accident, a causa d’una escletxa de seguretat/integritat que s’ha detectat a la plataforma de gestió d’expedients que utilitza l’Ajuntament, propietat de l’empresa Audifilm Consulting SL".

Segons el diagnòstic, "l’accident es produeix quan la plataforma permet enviar a signar un document ja signat, i amb especial gravetat, quan aquest document correspon a un document oficial que dona aval a un acte administratiu d’un òrgan, com pot ser un decret, un acord o una acta. Per error, aquest document devia quedar seleccionat quan s’enviaven a signar altres documents, com ara les notificacions, situacions que, a vegades, passen quan l’expedient conté molts documents i el document que queda seleccionat accidentalment queda fora del camp visual de l’instructor/a de l’expedient".

A causa d’aquesta situació, "el decret s’envia a signar una altra vegada (primera escletxa de seguretat/integritat de la plataforma). Quan aquest document que ja estava signat apareix a la safata de signatura, és rebutjat. En el moment de ser rebutjat perd la signatura original i el número de decret desapareix de l’expedient i del llibre oficial de decrets (segona escletxa de seguretat perquè mai s’haurien de perdre les signatures ja practicades en el document. I tercera escletxa de seguretat per què els documents rebutjats mai no haurien de desaparèixer de l’abast de l’instructor de l’expedient)".

Segons l'informe, "fa alguns mesos ja es va alertar el proveïdor que es podien tornar a signar documents ja signats", però la solució que els proposaven no resolia del tot el problema i en generava d'altres, "per això es va deixar tal com estava, sense pensar que podria afectar també a documents oficials, fet que la plataforma no hauria de permetre mai".

Amb aquest diagnòstic, es va demanar al proveïdor si es podia refer la situació inicial, prèvia a l’accident. Gràcies al fet que la plataforma treballa amb versions dels documents s’ha pogut rescatar la versió inicial i restaurar la situació tornant a penjar el decret al llibre digital de decrets.

L'Ajuntament de Berga informa que està treballant en la preparació dels plecs tècnics i administratius per poder licitar i adjudicar el nou servei de la plataforma de gestió d’expedients, registre i òrgans col·legiats.