El Museu del Ciment visibilitza el patrimoni il·luminant-se a la nit

La col·laboració anual entre el Konvent i l’equipament ubicat al Clot del Moro reivindica el llegat físic de la comarca unint tecnologia i memòria

Mig centenar de fluorescents creen un esclat de llum a l’antiga fàbrica Asland a la nit

Mig centenar de fluorescents creen un esclat de llum a l’antiga fàbrica Asland a la nit / KONVENT

Toni Mata i Riu

Toni Mata i Riu

El color gris brut, fred i impersonal de la façana es transforma cada dia, de 7 del vespre a 11 de la nit, en un esclat de llum: el Museu del Ciment, al terme de Castellar de n’Hug, esdevé així un punt visible des de la llunyania enmig de la foscor solitària de l’Alt Berguedà. Una metàfora, un símbol. Una iniciativa que és la forma que pren la col·laboració entre l’equipament i el Konvent que els quatre primers anys es va concentrar en el circ i en aquesta ocasió fa un gir cap a la memòria i el record, per una banda, i la tecnologia i les músiques avançades de l’altra.

«Reclamem que es visibilitzi el patrimoni del Berguedà», apunta Pep Espelt, ideòleg del caràcter polifacètic del Konvent com a associació dinamitzadora de la vida cultural a la comarca. La nova edició del KonventCiment s’estructura en dos àmbits: l’exposició de Berni Puig titulada El Mur i la il·luminació de la façana. Dues propostes que conviuen amb les generoses dimensions d’un espai insòlit al cor del Prepirineu que va ser en el seu dia la potent fàbrica de producció de ciment Asland, inaugurada el 1901, convertida avui en dia en un museu que en conserva la memòria.

Situat en el paratge del Clot del Moro, el museu «és un espai dur, abrupte en l'àmbit arquitectònic», tal com anota Espelt. Tot el contrari del «far» que esdevé diàriament quan es fa fosc. «La llum és un crit, un punt d’atenció i ens ensenya allò que no es veu, la intervenció que hi hem fet, seguint el treball de l’artista Marc Vilanova, conté una simbologia potent», afegeix el responsable del Konvent, conscient de la necessitat que des de la política i la societat es presti una mirada global al patrimoni berguedà. Tot i que forma part del sistema territorial del Museu Nacional de la Ciència i la Tècnica de Catalunya, el Museu del Ciment encara no és prou conegut, en el parer d’Espelt, que forma part de l’equip impulsor del projecte juntament amb Maria Vera, Juli Gispert i l’esmentat Vilanova.

El mur de Berni Puig mostra el pas del temps

El mur de Berni Puig mostra el pas del temps / KONVENT

«Hem instal·lat cinquanta fluorescents que emeten una llum blanca molt dura, a la gran sala del dipòsit, i també n’hi ha que els hem col·locat de forma vertical a la façana, talment com un ganivet que es clava», explica el responsable del Konvent. L’ús de la tecnologia és «el camí» que vol seguir el col·lectiu i, en aquest sentit, avança que «farem coses amb el Mira Digital Arts Festival de Barcelona de l’any vinent».

KonventCiment arribarà al seu termini el dissabte 11 de novembre amb una festa on hi intervindran Carles Viarnés, Nour Kara & Juliette Capel i Shoeg.

Berni Puig crea un collage de colors arrencats en cases i fàbriques buides

L’artista de Castellbell i el Vilar Berni Puig, premi Tendències Regió7 del 2018, va guanyar la darrera edició del Premi Biennal d’art contemporani de la Taula de les Arts Visuals de la Catalunya Central i el Casino de Manresa amb el projecte Pintura interior, que rescata les pintures, els colors i les textures de les parets de cases i fàbriques abandonades de la part alta del Llobregat a partir de la tècnica strappo. Després d’exposar a la capital bagenca, Puig ha instal·lat a la gran nau del Museu del Ciment un mur elaborat com un collage de 24 peces.

L’strappo és el sistema que es va fer servir fa un segle en l’arrencament de les les pintures murals romàniques de les esglésies pirinenques. El treball de Puig s’erigeix així en un símbol de la pugna entre l’eternitat a la que aspira l’arquitectura i el caràcter efímer dels espais que acaben abandonats.