Aena adjudica a Aviapartner, Menzies i Groundforce els serveis de 'handling' a l'aeroport del Prat

Iberia n'ha quedat fora però podria operar 'l'autohandling' de Vueling i companyies d'IAG

Avions de Vueling a la terminal 1 de l'aeroport del Prat

Avions de Vueling a la terminal 1 de l'aeroport del Prat / ARXIU/ACN

Lluís Sibils/ACN

Aena ha anunciat el final de la licitació dels serveis de terra a les aerolínies que operen als aeroports d'Aena, i en el cas del Josep Tarradellas Barcelona-El Prat l'ha adjudicat a Aviapartner, Menzies i Groundforce. Aquesta darrera és l'única que repeteix respecte l'actualitat, mentre que Iberia i Swissport n'han quedat fora. Fonts d'Aena han recordat que una de les condicions d'aquest concurs, que té una vigència de set anys, és que si hi ha canvi d'empresa s'han de subrogar els treballadors en les condicions vigents i d'acord amb el conveni col·lectiu. Tot i que Iberia no consta entre les tres seleccionades, podria prestar el servei d'autohandling a Vueling, que concentra el 40% de les operacions al Prat, o a altres companyies d'IAG.

Aquest concurs licitava serveis a terra a tercers en la categoria de 'handling' de rampa i agrupa, entre d'altres tasques, l'assistència d'equipatges, operacions en pista i assistència en càrrega i correu entre la terminal i l'avió. En canvi, el subministrament de combustible es licita en un altre procés.

En total, s'han designat 41 llicències per a 43 aeroports per a un període de set anys i, segons Aena, suposarà millores "molt significatives" respecte a la situació actual. En tota, es van presentar 168 ofertes per a 15 lots. Està previst que les empreses guanyadores d'aquest concurs comencin a operar durant els primers mesos del 2024 i sempre abans de la temporada d'estiu, excepte a les Canàries ja que la temporada d'hivern és temporada alta a l'arxipèlag.

Així per exemple, el 80% de la flota d'operadors de 'handling' serà elèctrica el 2024 i el 88% el 2030, i que suposa quasi doblar el 34% i 49%, respectivament, que constava en els plecs de la concessió que ara finalitza. A més, la flota sostenible està previst que arribi fins al 99,23% al 2024 i que al 2030 sigui del 100%.

Un altre dels requisits que s'han tingut en compte és el temps d'entrega de l'equipatge, des de la primera fins a l'última maleta, i que les operadores de 'handling' s'han compromès a reduir en un 20%.

Amb tot, les companyies licitadores han ofert una reducció addicional de mitjana del 6% sobre els tarifes màximes actuals, segons Aena. D'altra banda, la companyia gestora d'aeroports recorda que un altre dels requisits és que les companyies que passin a prestar un servei en substitució d'un altre hauran de subrogar els treballadors, fins a 11.290, segons constava en el llistat quan es va treure el concurs, al juliol de l'any passat.

Aena havia previst fins a tres serveis de rampa en els aeroports de més afluència i amb un trànsit superior al milió de passatgers, com Madrid, Barcelona, Palma de Mallorca, Màlaga i Alacant; mentre que en la resta se n'han assignat dos o un en funció del tràfic de passatgers.

Pel que fa a l'aeroport de Girona, Iberia repetirà set anys més mentre que la segona llicència es licitarà en un procés de selecció independent i de moment Aviapartner en queda fora. A Reus, Iberia també repetirà i Swissport també ha quedat exclosa.

La companyia presidida per Maurici Lucena ha defensat que el procés s'ha dut a terme amb uns criteris "100% objectius, transparents i no discriminatoris" i que el resultat garantirà "l'operativitat, la seguretat, la sostenibilitat i la competitivitat dels serveis del 'handling' dels aeroports espanyols de la xarxa d'Aena". D'altra banda, abans de convocar el concurs va recollir les observacions, en dues ocasions, dels principals agents del sector, com operadors, fabricants de l'equipament i sindicats.

A partir d'ara i un cop coneguts les empreses que es faran càrrec del servei en els pròxims set anys a partir del 2024, comença un procés de transició en aquells aeroports on es produiran canvis. Un dels passos més serà l'establiment de la relació comercial entre aquestes empreses i les aerolínies a qui prestaran servei, excepte si aquestes darreres opten per gestionar-se el servei a si mateixes mitjançant 'l'autohandling'.

És el cas per exemple d'Iberia que podria prestar els serveis de terra a les companyies d'IAG com la mateixa Vueling, British Airways, Iberia Express, Level o Air Lingus, d'acord amb els temes i condicions establertes. A Barcelona, ha quedat en quarta posició en el concurs tot i presentar una "bona oferta econòmica", que en el càlcul de la puntuació final computava un 35% davant un 65% dels criteris tècnics, segons han detallat fonts d'Aena.