El comerç local preveu un tímid Black Friday i una bona campanya de Nadal

Botiguers de Manresa es mostren escèptics davant el reclam de la tradició americana malgrat el revulsiu que pot significar per a les vendes. A la capital del Bages coincideix amb la Fira de Sant Andreu, en què tradicionalment ja es fan descomptes

Sabateria al carrer Guimerà de Manresa amb cartells anunciant descomptes pel Black Friday

Sabateria al carrer Guimerà de Manresa amb cartells anunciant descomptes pel Black Friday / OSCAR BAYONA

G.P.

Falten tres dies per a divendres, 24 de novembre, quan se celebra el Black Friday, la tradició americana que s’ha convertit en el tret de sortida de la campanya de Nadal per al sector del comerç a escala global. Però no tots els botiguers consideren que sigui una bona estratègia per als seus negocis arrencar amb descomptes una de les millors campanyes de vendes de l’any. Per altra banda, preveuen una bona campanya nadalenca, malgrat una certa prevenció per la situació política del país i la internacional, i la conjuntura econòmica.

La majoria de comerciants de Manresa amb qui ha parlat aquest diari afirmen que la cita del Divendres Negre no encaixa amb el seu negoci perquè es basa en la promoció de descomptes just quan s’és a les portes de la campanya de Nadal, que és un moment fort de vendes. Una idea generalitzada és que quan va arribar el Black Friday s’hi van veure empesos per la seva força, però no els acaba de funcionar. A més, a la capital del Bages es dona la particularitat que coincideix amb la celebració de la Fira de Sant Andreu, en què tradicionalment ja es fan descomptes. Consideren que el revulsiu que podrien significar les promocions agressives no les pot assumir el petit comerç. Sí que ha arrelat amb força en les compres per internet durant els dies previs i posteriors i en les grans cadenes, especialment les de productes tecnològics.

A Manresa, des de començament de novembre ja es podien veure cartells de descomptes per Black Friday al centre comercial, com a l’establiment de venda de matalassos i sistemes de descans Dormity. A mitjans de la setmana passada la presència del Divendres Negre ja va augmentar. La sabateria Nails lluïa a l’aparador cartells de promoció, com l’establiment Montse Interiors, de roba per a la llar i homewear. I aquesta setmana les promocions i descomptes s’han anat estenent per diferents comerços en format de Black Friday o de Black Week.

Per la seva banda, les grans cadenes de moda també s’afegeixen a les promocions especials d’aquest dia, i a la capital del Bages en fan establiments com ara Zara i Stradivarius, com els de les altres marques del grup tèxtil Inditex, que el dia abans ja en comença a fer a partir del vespre a la web i l’app, i els dies de la Fira de Sant Andreu ofereixen els descomptes habituals. Mango ha arrancat la setmana amb promocions, així com la cadena de roba interior Tezenis i Intimissimi, entre d’altres.

Les botigues locals de roba i calçat

Pel que fa a les botigues locals de roba i calçat, per la Fira de Sant Andreu, que se celebra a finals de novembre, han fet tradicionalment descomptes, però des de la irrupció del Black Friday al calendari comercial català hi ha incorporat una dia més, el Divendres Negre: «Has de pujar al carro, i fer algun descompte», diu Neus Suàrez, de NeusSuàrez-Moda Íntima, que afirma que «al principi ens hi vam agafar fort, però no podem distingir el Black Friday de la fira, i no ens surt a compte, la feina comença al desembre, i a més nosaltres quedem una mica fora del circuit de la fira».

Carme Barranco, de la camiseria Joan Soler, també destaca que «el Black Friday no arrela, no pots començar la campanya amb descomptes perquè se’t mengen el marge, però vivim en aquesta roda que ens arrossega». Comparteix l’opinió Judit Riera, propietària de Maite Llenceria, «no fem res d’específic pel Black Friday, no hi poso productes d’aquesta campanya, només algun producte de temporades passades, res d’actual i per fira ens limitem a fer un descompte».

Llorenç Juanola, d’Expert Manresa-Juanola Photomaton, explica que «no tenim gaires expectatives, el Black Friday avança les vendes de Nadal. No té cap efecte perquè no fem descomptes enganyosos. L’origen del Black Friday era treure les restes de l’any, i ara s’ha anat desvirtuant. Fem descompte com a cadena, uns preus especials, es fa un catàleg específic per a tot el mes». Afegeix que el diumenge de fira no obren, «abans ho aprofitàvem per fer aparadors, però la fira se situa més al centre i al carrer Carrió quedem apartats». De Calçats Torra, Laura Ramírez diu que no fan descomptes pel Black Friday, «no n’hem fet mai. Tampoc per la fira, només en fem per les rebaixes».

En canvi, David Augé, de La Creadora, pensa que, com que la temporada en el sector de la moda ha començat més tard perquè la baixada de temperatures no ha arribat fins a la segona setmana de novembre, «pel Black Friday hi pot haver descomptes més importants. Hi pot haver més provocació. Ara amb el Black Friday es poden allargar 3 dies i s’aprofita força. La gent jove ho entén més. Jo crec que el Black Friday és bo».

Malgrat les baixes expectatives generals pel Divendres Negre i la Fira, les previsió per a la campanya de Nadal és que serà bona, més o menys com la de l’any passat, que ja ho va ser. «Nadal i Reis són bones campanyes. Amb el fred s’ha animat i la gent comença a proveir-se per por de no tenir talles», diu Suàrez. Riera destaca que malgrat que «la gent no està animada per la guerra d’Israel, per la política... aquesta campanya crec que serà igual que la de l’any passat, que va anar bé, i la il·lusió és que vagi millor, tot i que els darrers dies tot són corredisses».

«Fa por avançar la previsió, però esperem una bona campanya. La situació actual és molt difícil, l’ànim és baix perquè les notícies són depriments i perds la il·lusió. Però per Nadal tothom vol celebrar i fa il·lusió compartir amb la família. Passat Reis, ja veurem com va», explica Barranco.

Ramírez assenyala que les vendes «estan molt rares, per la meteorologia i per la situació política. A principi de novembre s’ha aixecat una mica la venda».

[object Object]

El Black Friday, el 24 de novembre aquest any, tornarà a ser una de les campanyes clau per a l’arrencada de les compres nadalenques. El sondeig que ha fet l’Associació de Fabricants i distribuïdors (Aecoc) Shopperview indica que el 57% dels consumidors té la intenció de comprar algun producte durant el Black Friday, una xifra lleugerament inferior a la de 2022 (64%).

L’enquesta també mostra que el 68% dels consumidors adquirirà algun producte de la secció de roba, calçat i accessoris. Les següents categories amb més intenció de compra són la d’informàtica, telefonia i electrodomèstics (61%) i la de gran consum, que inclou els productes de drogueria, perfumeria i cura personal (60%).

Les dades d’Aecoc Shopperview també exposen que els consumidors veuen el Black Friday com una oportunitat per a l’estalvi, amb un 46% dels compradors que asseguren que enguany aprofitaran més les ofertes i descomptes de la campanya.

Així mateix, el sondeig indica que el 47% dels consumidors comprarà joguines i regals en general durant el Black Friday, amb la intenció d’aprofitar les ofertes per a anticipar les seves compres de Nadal.

Subscriu-te per seguir llegint