ENTREVISTA | Roger Noguer President de PimeComerç Catalunya Central

Roger Noguer, president de PimeComerç Catalunya Central: «Segurament serà un fenomen que s’acabarà concentrant a les plataformes»

Noguer pensa que hi haurà un canvi de tendència amb el Black Friday, però no aquest any per la conjuntura econòmica

Roger Noguer  | ARXIU/PIMEC

Roger Noguer | ARXIU/PIMEC / G.P. Manresa

G.P. Manresa

Previsió per al Black Friday?

Hem de preveure i anticipar-nos que hi haurà un canvi de tendència amb el Black Friday, però potser no serà aquest any. Hi ha una inflació alta i s’ha encarit molt el cost de vida. És probable que el client busqui un bon preu en una campanya que al final li estàs regalant sobrevinguda d’una compra de Nadal anticipada amb descompte que ha vingut de la inèrcia americana de la gran distribució.

És un bon reclam?

Crec que ens vam equivocar enfocant que havíem de sumar-nos a aquest tipus de campanyes. Un cop dins vam obrir una caixa de pandora en posar descomptes a l’inici d’una campanya molt potent com la de Nadal quan després ja venen les rebaixes. El comerç s’hi ha vist arrossegat. Però n’hem de poder sortir. Sobretot el petit comerç, que pateix un desgast per aquesta campanya, perquè li condiciona els resultats de Nadal. El canvi de tendència suposo que serà en l’establiment físic. Segurament serà un fenomen que s’acabarà concentrant a les plataformes d’internet.

Com serà la campanya de Nadal?

Es preveu incerta. Segurament la de Black Friday serà forta i més potent justament perquè hi ha una inflació molt important. Com que al final la renda disponible per gastar serà la mateixa, és probable que això acabi condicionant la campanya de Nadal. Crec que el Black Friday aquest any perjudicarà més la de Nadal.

Hi ha anticipació de compres?

L’anticipació del Black Friday no es nota ni a Manresa, ni a Berga ni a Moià. Barcelona va marcada per les grans marques i cadenes, elles han desvirtuat més el Black Friday perllongant-lo en el temps. Això és desdibuixar-lo, perquè va començar sent un dia concret i acaba sent un novembre de descomptes i acció amb promoció. S’ha desvirtuat.

Com ho pot afrontar el comerç?

S’ha de relacionar amb el client d’una altra manera. No podem establir el vincle amb el client a través del preu, li hem de donar altes prestacions perquè el petit comerç sempre perdrà davant del preu de les grans superfícies o les grans plataformes d’internet. El relat del preu originalment i tradicionalment el teníem històricament dos cops l’any, que eren les rebaixes estacionals. Més enllà d’això és un tret al peu. Pots fer alguna promoció concreta, però més no. La venda presencial té una comunicació més efectiva, tens un compromís amb la qualitat perquè el comerciant hi està compromès, i hi ha una part d’economia circular. En contra del relat victimista de «compra’m perquè si no hauré de tancar» tens molts més arguments. «M’has de seduir i m’has d’atraure». El comerç té molts arguments per atreure el client: producte ben seleccionat, bon servei, experiència de clients, i ens hi hem de fer forts, i no posar un descompte molt gros a l’aparador.