L'eWoman de Regió7 insta les dones a aprendre de la diversitat per assolir l'èxit professional

Una seixantena de persones assisteixen a l'auditori Plana de l'Om a una nova edició de la jornada dedicada a motivar i inspirar les dones de la Catalunya central

Carles Blaya

Carles Blaya

Comprendre les necessitats de l'altre, entendre la diversitat en les organitzacions, adaptar-se a la multiplicitat de versions d'una mateixa i, especialment, sobreposar-se als aparents límits propis per assolir l'èxit van ser algunes de les lliçons que es van poder extreure, aquest dijous al matí, de la nova edició de la jornada eWoman, organitzada per Regió7 i Prensa Ibérica, amb l'impuls de CaixaBank i el patrocini d'ICL i l'Ajuntament de Manresa. 

La jornada, que tornava a la capital del Bages com ha anat fet any rere any des del 2018 per posar en valor l'emprenedoria i i la innovació com a eixos motivacionals per a les empresàries, professionals i directives de les comarques de la Catalunya central, ha aplegat una seixantena de persones a l'Auditori Plana de l'Om de Manresa, que han assistit a diverses ponències i a una sessió de coaching amb el lema de la diversitat com a fil conductor. Enguany el format de la jornada canviava, i no hi havia els habituals premis, amb l’objectiu de fer la sessió més àgil i dinàmica.

«Lideratge distribuït»

La jornada, que ha conduït la periodista de Regió7 Queralt Casals, s'ha iniciat amb una obertura institucional a càrrec de la regidora de Presidència i Drets Socials de l'Ajuntament de Manresa, Mariona Homs, que ha destacat la «importància» de la jornada eWoman per donar l’«impuls que encara necessiten les dones a les empreses». Homs ha recordat que el sostre de vidre encara és una realitat per a les professionals que volen excel·lir en la seva vocació, però alhora ha posat en valor aquells casos en què aquest se supera, «per escàs, i perquè són dones indiscutiblement excepcionals». Homs ha reclamat un «lideratge distribuït» a les organitzacions empresarials, i que conceptes com «sororitat, aliances, treball en xarxa» hi guanyin protagonisme, ja que les dones «en som especialistes». L'eWoman, ha insistit, és una jornada que atorga rellevància a experiències d'empresàries i directives que han arribat a llocs de responsabilitat i, sobretot, «s'hi han mantingut». Històries que la jornada vol que serveixin per motivar, reconèixer i inspirar les persones assistents, com ha recordat Queralt Casals en la presentació de l'acte.

Una jornada en dues parts

La jornada ha tingut dues parts. D'una banda, un bloc de ponències en què han intervingut la callussenca Núria Casé, directora de l'Àrea de Negoci de la Territorial Catalunya de CaixaBank; l'enòloga i i directora comercial de la Bodega Barcolobo, de Valladolid, Inma Ollero; i la surienca Natàlia Flores, consultora en resolució de conflictes i advocada. D'altra banda, la consultora barcelonina Cambyo, habitual a les sessions de l'eWoman, ha proposat una amena i dinàmica sessió de coaching per demostrar la rellevància de tenir present la diversitat a l'hora d'afrontar l'entorn tant personal com professional.

«No ens hem d'autolimitar»

Casé ha fet un detallat relat de les experiències que l'han ajudat a créixer en la seva llarga trajectòria (de vint-i-cinc anys) a CaixaBank i també com a persona. Així, ha destacat d'inici un consell que li va donar l'avi, abans de començar els estudis superiors: «podem fer el que ens proposem amb l'esforç i l'energia necessaris, sempre amb integritat». Un lema que, ha dit, li ha servit per desenvolupar-se i créixer al llarg de la seva vida. Casé ha rememorat els seus inicis a la Universitat, la seva coneixença d'una companya, avui farmacèutica, sord-muda de naixement «que em va fer entendre que no ens hem mai d'autolimitar» i els seus inicis a CaixaBank. En només un any, ja assumia una gran responsabilitat a l'entitat, amb tan sols 22 anys, llavors. Una posició professional que li va permetre, ha dit, «conèixer molts empresaris amb projectes i entendre que compartint-los podíem arribar més lluny».

Casé va ser traslladada més tard als serveis centrals del banc, on es va especialitzar en la gestió dels recursos de clients. El 2009, ha explicat, va intervenir en nou integracions bancàries, fet que, ha assegurat, li va permetre aprendre a gestionar el temps, en diversos sentits: quant a la durada dels projectes, però també sobre quan és millor prendre les decisions. Casé ha conclòs que la lliçó d'aquells anys, en plena reformulació del sector, va ser «la importància del lideratge transcendental», que, afegit a la diversitat, duen a l'èxit, ha afirmat. Perquè, ha afegit, «la diversitat en el lideratge garanteix un entorn inclusiu i creativitat. Resultats, en definitiva».

«És molt important el coneixement de tu mateixa», ha continuat la callussenca, i també envoltar-se de col·laboradors als quals cal «agrair els esforços i reconèixer els èxits». Casé, acostumada a treballar en equips directius plens d'homes, ha recordat els programes de promoció de les dones a CaixaBank, el 57,2% de la plantilla de la qual són dones (un percentatge que creix fins al 58,8% en el cas del Bages), i on les dones en posicions directives sumen el 42,5% del total.

En la recta final de la seva intervenció, Casé ha explicat els «projectes d'innovació» que ha dirigit, els cursos sobre lideratge transformador (on va practicar «la meditació i la concentració, la presa de consciència «del que és important a la vida») i l'assumpció, el 2017, de la responsabilitat de la xarxa d'oficines de la territorial Catalunya.

Un hobby esdevingut professió

La segona en intervenir ha estat l'enòloga Inma Ollero, que ha explicat que el que s'ha convertit en una professió vinculada a l'èxit no va néixer en ella d’inici com una vocació. Enfocada a la informàtica en els seus primers anys d'estudiant, la passió encomanada pel pare del món del vi, que per a ella era llavors «un hobby», va anar guanyant espai en la seva vida acadèmica. Amb el naixement de la seva primera filla, però, va decidir-se a fer el pas i encaminar la seva trajectòria professional a la viticultura. «Ho vaig fer perquè s'ha d'educar els fills en l'exemple, i en aquest cas el volia donar del fet que no s'ha de tenir por als canvis i que s'ha de treballar en aquells projectes en què una creu». I el que l'apassionava, en el fons, era la cultura del vi.

Ollero ha rememorat els seus anys de vida a Anglaterra, on va iniciar-se en l'estudi del vi a la universitat de Brighton. Uns anys, ha insistit, «plens de dificultats», en què es feia complicat compaginar la seva vida de mare amb la d'estudiant del món del vi. «Però els obstacles se superen amb força, amb treball i amb decisió», ha argumentat.

El seu treball de final de carrera, dedicat a com millorar la qualitat del vi negre al sud d'Anglaterra a partir dels Borgonya, li va merèixer el premi al millor projecte de l'any al Regne Unit, fet que li va obrir les portes, va explicar, d'una de les millors bodegues del sud de l'illa.

De la seva feina a Barcolobo ha destacat la passió implícita per una professió que transcorre en un espai amb una llarga tradició agrària i ramadera, i va explicar que allò que més li agrada de la seva professió, avui, «és l'organització de fires».

Refutació de la sort

La surienca Natàlia Flores ha tancat el bloc de ponències amb una refutació de la sort com un element fonamental en les trajectòries vitals i professionals de les persones. Per a Flores, que ha posat alguns exemples quotidians, el que guia l'acció de les persones no és la sort, sinó la manera com ens enfrontem a les decisions que ens veiem abocats a prendre. Allò que anomenem «un mal dia» pot ser només una concatenació de conseqüències de decisions mal preses. O preses amb poca atenció. S'ha abonat a l'anomenat principi 90-10, argumentat per Stephen Covey, que assegura que només el 10% de les coses que ens passen no depenen de nosaltres. 

En aquest context, Flores ha desenvolupat a grans trets la seva trajectòria professional: com una decisió encertada la va encaminar a l'aventura d'obrir un despatx amb una companya de carrera, «començant de zero», i com més tard va adonar-se que el sistema judicial «és eficaç, està fet per resoldre qüestions jurídiques, sí, però no per resoldre els problemes relacionals». En aquest sentit, va indagar en els processos de mediació, especialment rellevants al món anglosaxó, per aplicar a l'empresa. Al llarg de la seva carrera ha desenvolupat aplicacions per a l'alerta de problemes en adolescents o en estructures empresarials, i ha impulsat una empresa com Gira ADR, la consultoria que, tot i l'escàs èxit inicial, ha apuntat, ha trobat «la fórmula màgica» per merèixer fins i tot un reconeixement de l'Associació Madrilenya de Mediadors.

Flores ha destacat, finalment, el seu agraïment al seu entorn familiar, i els valors que n'emanen, ha dit, abans d'insistir a les persones assistents que «tot depèn de la nostra actitud».

Aprendre a conèixer-se

El segon bloc de la jornada ha estat protagonitzat per una sessió de coaching a càrrec dels responsables de la consultora Cambyo, en què han proposat a l'auditori associar-se a alguns dels models de comportament que han descrit com paradigmàtics de qualsevol personalitat. Uns models definibles en dos eixos: el de les decisions (emocionals o racionals) i el del ritme vital (reflexiu o actiu), que dona lloc a quatre tipus de personalitat associables a imatges arquetípiques, com la terra (persones distants i crítiques, però també exactes i sistemàtiques), el foc (ràpides i eficaces però també brusques i rotundes), l'aigua (empàtiques i amb facilitat per escoltar, però també tossudes i insegures), i al foc (dinàmiques i obertes, però també caòtiques i disperses). 

A partir d'unes cartolines que reflectien aquests eixos i d'uns gomets on les persones podien situar-se en alguna posició entre els eixos, els coaches de Cambyo (Usoa Arregui, Ignacio Alonso i Alfredo Juliá) han convidat les assistents a relacionar-se per parelles, sense coneixença prèvia, per valorar la importància de «la primera impressió». Amb el pretext de preguntes personals del tipus «com us relaxeu?» o «quina és la vostra activitat preferida?», les participants al joc de coaching han pogut conèixer-se més a si mateixes i a la resta d'assistents. «Hem d'aprendre quins són els components predominants del nostre comportament i dels altres, i quins complementaris», han dit els responsables de Cambyo, la sessió dels quals ha tancat la jornada i ha donat pas a un distès espai de networking.