L'escalfament del sòl està activant bacteris adormits durant milers d'anys

Podrien augmentar la pèrdua de carboni del sòl i agreujar el canvi climàtic

Praderies subàrtiques sotmeses a un escalfament geotèrmic natural a Islàndia.

Praderies subàrtiques sotmeses a un escalfament geotèrmic natural a Islàndia. / CHRISTINA KAISER.

Redacció

Bacteris que han estat inactius durant milers d'anys s'estan despertant a causa de l'augment de les temperatures, fet que podria tenir conseqüències per al clima i el cicle del carboni de la Terra.

Sota els nostres peus hi ha un món invisible, ple d'organismes que poques vegades són vistos pels ulls humans. Ara, els investigadors han descobert que, a mesura que les temperatures globals augmenten, els bacteris que estaven inactius s'estan despertant. Un dels grans reptes de la investigació sobre el canvi climàtic és entendre com afecta el microbioma del sòl, que és clau per a les projeccions climàtiques globals.

Reguladors del clima

Els microorganismes del sòl són importants reguladors del clima, perquè precisament al sòl és on hi ha la reserva de carboni més gran de la Terra. Els microbis que l'habiten regeixen el cicle global del carboni: en descompondre'l, alliberen a l'atmosfera diòxid de carboni (CO2). Si l'escalfament accelera les activitats, podria augmentar la pèrdua de carboni del sòl i agreujar el canvi climàtic.

Les reserves de carboni dels sòls de latituds altes són especialment vulnerables a la descomposició microbiana, perquè els microbis que hi habiten solen estar limitats per la temperatura i tendeixen a ser més sensibles a l'escalfament.

Els resultats d'aquest treball són el fruit d'un nou estudi realitzat per investigadors del Centre de Microbiologia i Ciències Ambientals de la Universitat de Viena (CeMESS).

Activitat microbiana a terra

Segons l'equip que va realitzar l'estudi, les troballes representen un canvi potencialment important en la manera com els científics veuen l'activitat microbiana a terra, i el paper que aquests organismes tenen en el cicle global del carboni, així com la seva relació amb el clima de la Terra.

Fins ara, s'havia suposat que l'augment de la temperatura del terra accelerava el creixement dels microbis, augmentant així l'alliberament de carboni a l'atmosfera. No obstant això, aquest major alliberament de carboni es deu en realitat a l'activació dels bacteris que abans estaven adormits.

Andreas Richter, autor principal de l'estudi i professor del Centre de Microbiologia i Ciències Ambientals de la Universitat, explica que el creixement és el component central de la fisiologia d'un microorganisme i està estretament vinculat als fluxos de carboni del sòl.

Retroalimentació

Una de les preocupacions dels investigadors és el que s'anomena retroalimentació del carboni del sòl i el clima, que és el cicle que sorgeix de l'emissió proporcional de diòxid de carboni per part dels microorganismes que es desperten a mesura que augmenten les temperatures, contribuint així a les tendències generals de l'escalfament global.

Com a part de la seva investigació, Richter i els seus col·legues van viatjar a una regió d'Islàndia on les temperatures del sòl eren especialment elevades en comparació de les zones properes.

Dennis Metze, doctor i autor principal de l'estudi, va dir que l'augment del creixement microbià era evident a les zones que havien experimentat més de mig segle d'escalfament constant del terra.

Diferència clau

"Però, curiosament, les taxes de creixement dels microbis als sòls més càlids eren indistingibles de les temperatures normals", va afegir Metze, assenyalant que la diferència clau que van trobar els investigadors va ser la diversitat bacteriana, ja que els sòls més càlids tenien una varietat molt més gran de microbis actius diferents.

L'estudi, publicat a la revista Science Advances, suggereix que els bacteris que han estat inactius durant milers d'anys s'estan despertant a causa de l'augment de les temperatures, i que això podria tenir implicacions importants per al futur del clima i la vida a la Terra.