Moià restringeix l’accés rodat a una part del nucli antic i n’elimina aparcament

El tancament es fa tot el cap de setmana i les tardes dels dies laborables al sector de l’ajuntament i l’església

Un dels vials del nucli antic on s'aplica la restricció

Un dels vials del nucli antic on s'aplica la restricció / AJUNTAMENT DE MOIÀ

David Bricollé

David Bricollé

L'Ajuntament de Moià farà efectiva a partir del 17 de novembre la posada en funcionament de la primera fase del que anomena Pla de Centre, un seguit de mesures que pretenen fer més restrictiu el pas de vehicles per una part del nucli antic i, en conseqüència, convertir-la parcialment en illa de vianants (de moment el sector de carrers que connecten amb l'ajuntament i la plaça Major, on hi ha l'església), i del que, de fet, ja se n'ha posat en pràctica una part des de mitjan setembre, tot i que ara quedaran formalitzats i ampliats. Els principals canvis que s'aplicaran a mitjans de mes seran el canvi de sentit circulació del carrer Rafael Casanova, exclusivament per a l'accés de veïns i comerciants, la prohibició de circulació al carrer de Francesc Moragas i l'eliminació dels aparcaments (són de zona blava) en aquest sector.

Xavi Bach, regidor de Mobilitat, ha explicat que aquestes primeres mesures formen part d’un projecte més ampli «amb el que estem repensant la mobilitat a tot el centre de Moià, sobretot a partir del fet que a final de l’any passat es va posar en servei el pàrquing de sota la plaça del CAP i això ens ha donat una carta molt important i ens ha obert una nova perspectiva, perquè ens ha permès posar més de 140 places d'aparcament en ple centre, que ara com ara són gratuïtes».

Bach recorda que a l’agost, aprofitant que és un dels pics de població i que alhora es fan activitats al carrer, sobretot per la festa major, ja es va fer un tancament d’alguns carrers com a prova pilot. Mesura que a mitjan setembre es va introduir amb caràcter permanent amb la col·locació d’una tanca que evita el pas de vehicles cap als carrers Sant Antoni, Rafael Casanova i plaça Major. El tancament no és total, sinó que, de moment, es fa tot el cap de setmana (des de dissabte a les 7 del matí fins a diumenge a les 9 del vespre), mentre que entre setmana es deixa obert al matí, pensant sobretot facilitar les operacions de vehicles de càrrega i descàrrega que han de subministrar als comerços. En aquestes jornades laborables el tancament es fa de 3 de la tarda a 9 del vespre.

Un dels espais on s'aplica la restricció

Un dels espais on s'aplica la restricció / AJUNTAMENT DE MOIÀ

Bach exposa que aquests canvis s’han portat a terme parlant amb els veïns i el comerç i assegura que, ja des de l’experiència de l’estiu, «han tingut una bona rebuda» i només ha calgut fer alguns ajustaments. De fet, Bach assegura que tant a l’estiu, quan es va començar a provar, com en aquesta fase ja testada «s’ha convertit en un espai molt viu perquè la gent hi passeja i hi fa vida amb molta tranquil·litat».

El que s’ha aprovat aplicar a partir del 17 de novembre és aquesta nova fase ja més formal que el que es farà és que el carrer de Rafael Casanova es canviarà de sentit de circulació, «bàsicament perquè els veïns que hi tenen garatge i els comerciants que han de fer càrrega i descàrrega puguin accedir-hi amb més comoditat», s’eliminaran les places d'aparcament de zona blava que hi ha i només es mantindrà una zona de càrrega i descàrrega i una plaça de mobilitat reduïda. També es preveu instal·lar pilones mòbils al carrer Francesc Moragas.

S'estudia fer modificacions a l'avinguda de la Vila

A curt i mitjà termini es voldrien emprendre altres mesures, però Xavier Bach detalla que primer cal actualitzar aquest Pla de Mobilitat, al llarg de l’any que ve, «i aquest serà un espai de reflexió veient quins resultats s’estan donant, valorant si es vol anar més enllà, si es vol acabar de repensar aquest centre i dotar-lo d'altres elements...».

De fet, un dels reptes que el consistori té per endavant és el de fer modificacions a la que és una de les principals artèries circulatòries, l’avinguda de la Vila (tram urbà de la carretera C-59), per a les quals s’han obert converses amb el Secretari de Mobilitat, Marc Sanglas, ja que aquest vial és titularitat de la Generalitat. «Aquest és un vial clau en la circulació, i per tant també ho és en aquest camí de la redistribució de l'espai públic. Aquí igualment la idea que s'ha recomanat és la de treure les places d'aparcament de zona blava que hi ha, també pel fet que ara ja disposem d’un pàrquing molt proper, el del CAP, i mantenir-hi l'espai de càrrega i descàrrega pels comerciants. I així poder fer una avinguda més amable, més apta per als vianants tot i que s’hi pugui circular, ja que és un eix viari clau. Però qualsevol modificació que s’hi vulgui fer ha de tenir el vistiplau de la Generalitat, que t’ho ha d’autoritzar, i hi volem emprendre altres actuacions, com ara ampliar el nombre de passos de vianants, fer algunes modificacions a les voreres...».

Subscriu-te per seguir llegint