Alimentar el que importa

Queralt Casals

Queralt Casals

Aquests darrers dies han coincidit diferents esdeveniments que vistos en conjunt ens haurien de fer reflexionar. D’una banda, els fenòmens comercials d’importació americana del Black Friday i el Ciber Monday, que ens bombardegen per totes bandes per despertar-nos la febre consumidora amb grans ofertes, que al final ni són grans, ni són ofertes. De l’altra, s’ha celebrat la quinzena edició del Gran Recapte d’Aliments, la campanya solidària anual per recollir productes a diferents punts distribuïts per tot Catalunya per aconseguir fer front a la creixent demanda d’alimentació de persones amb situació de pobresa. Els luxes enfront de les primeres necessitats.

Aquests esdeveniments són la cara i la creu d’una societat immersa en una greu crisi econòmica, però també de valors. No dubto que les ofertes del divendres negre i el dilluns cibernètic (que ara ja s’allarguen durant una setmana o un mes) existeixen, però hauríem de ser capaços d’analitzar-les bé abans de llançar-nos a comprar un producte que segurament no necessitem. A més, estarem de sort si al final no resulta ser un engany perquè darrere de tota aquesta allau de descomptes s’amaguen també moltes estafes. La mateixa Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) alerta que molts comerços pugen els preus abans de l’arribada del Black Friday per poder oferir-los durant aquests dies a un preu molt rebaixat. Ens avisen per totes bandes, però encara piquem l’esquer.

Vist en aquest context, el lema Alimenta el que importa que ha escollit enguany el Banc dels Aliments, que va mobilitzar per al Gran Recapte més de 18.000 voluntaris en algun dels 2.100 punts de recollida de tot Catalunya, em sembla del tot escaient i tota una declaració d’intencions si l’apliquem a aquesta febre consumista. Per saber el que importa no fa falta gaire res més que sentit comú. Consumim el just i necessari, comprem amb criteri i reflexionem abans sobre la necessitat de fer-ho i així evitem compres impulsives induïdes per ofertes enganyoses. Apostem pel comerç local i de proximitat, així com per les opcions de comerç just o d’economia social i solidària.

Aquest cap de setmana tot plegat s’ha posat en evidència. Mentre en una cantonada de l’establiment de torn grans cartells t’anunciaven descomptes suculents per fer-te comprar el que no necessites o no importa, a l’altra es recollien paquets d’arròs, pasta, farina, llet o tonyina per cobrir una necessitat tan bàsica com és l’alimentació. El gran engany i el gran recapte.