XUT A PALS

La nació espectacle

Adam Majó Garriga

Adam Majó Garriga

L’estat nació tal com el coneixem és un invent relativament modern. Idees que ara tenim molt interioritzades, com la sobirania dels estats o la inviolabilitat de les fronteres, neixen amb la pau de Westfàlia de 1648 i es consoliden a Europa al llarg del segle XVIII, fa quatre dies. Però perquè siguin viables, perquè les nacions polítiques funcionin, cal una certa identificació i adhesió del poble amb l’estat. Inicialment, això es fa a través de la monarquia i l’Església, que exerceixen d’autoritat paternal, protectora però severa, i de la unificació lingüística (Lluís XIV prohibeix el català al Rosselló l’any 1700!). Un sol rei, un sol deu i una sola llengua.

Amb les revolucions liberals del segle XIX, canvia també la cola que ha de mantenir la nació unida. Els encarregats de fer-ho són els exèrcits de lleva i la guerra, amb els seus morts, herois, himnes i banderes, que delimiten i reforcen un ells i un nosaltres. Però quan l’estat nació assoleix realment el màxim esplendor és durant el segle XX, amb l’aparició de l’administració pública moderna i les xarxes nacionals d’escoles, jutjats, policia o carreteres, els carnets d’identitat, les seleccions i lligues esportives, i les companyies estatals, postals, ferroviàries, aèries, radio-televisives, telegràfiques, telefòniques, de salut, de seguretat social... Tot nacional, nacionalista i en la llengua oficial, però també tangible i més o menys útil, capaç de traduir la idea de nació en fets concrets, palpables i distintius.

Finalment, amb la turboglobalització, la fi dels monopolis estatals, l’individualisme i l’eclosió de la societat de l’espectacle, tots aquestes estructures es desdibuixen i amb elles el sentit i legitimitat de l’estat nació. En l’era de la comunicació 24/7, la batalla per la significació es trasllada a l’àmbit de l’entreteniment i la memòria compartida. Al segle XXI, una nació és una gent que mira o ha mirat les mateixes teles, ràdios i webs. Ens ha marcat molt més, a la meva generació, el Mortadelo, l’123 responda otra vez, les imatges del Tejero entrant al Congrés o el super-pop que la monarquia, el catolicisme, l’exèrcit o Iberia. Per això la Generalitat va crear TV3, i per això ara ha llançat la plataforma digital 3cat. Per això els estats membres no aposten per un espai comunicatiu europeu i on encara tenen jurisdicció, a la TDT, no deixen entrar cap canal públic o privat extern. I per això la llengua, que determina què et mires o escoltes i amb qui compartiràs els records al cap dels anys, segueix sent un element decisiu de cohesió i identificació col·lectiva.

Però en aquest cas la llengua és el mitjà, no el fi. Fer televisió, ràdio o premsa en català però mantenir el marc referencial espanyol, donant prioritat sempre a allò que passa a Espanya i entrevistant experts i famosos espanyols tot el dia però només excepcionalment de qualsevol altre lloc d’Europa o del món, és fer nacionalisme, espanyol.