El Rec aixeca la persiana amb un crit als polítics perquè al barri hi hagi vida tot l'any

El festival de pop-up stores de moda de referència arriba a la seva 25a edició amb la moda sostenible i la pell d’Igualada com a protagonistes

Miti Vendrell

El barri del Rec es transforma, una vegada més, en un gran circuit urbà de moda, amb més d’una seixantena de fàbriques de curtits convertides en pop-up stores de més d’un centenar de marques de moda. En el seu 25è aniversari, l’organització ha volgut fer una crida, sota l’eslògan ‘Viu al Rec’, a seguir apostant pel futur del barri del Rec, mostrant el potencial de transformació que té, reivindicant un canvi d’usos amb un pla urbanístic que preservi i ompli de vida el barri durant tot l’any. Viu al Rec és un retorn a la idea que fa 25 anys va portar els organitzadors a muntar un certamen d'èxit. Ara que el fet comercial té molt més pes que la voluntat de mostrar el barri per transformar-lo, es recorda d'on neix tot plegat. La cofundadora del certamen, Marina Iglesias, ha explicat que després de vint-i-cinc anys d’edició “a banda del festival de moda i cultura, continuarem apostant com hem fet des d’un inici, perquè el Rec sigui alguna cosa més i que pugui tenir vida, s’hi pugui viure”.

El Rec.0 va néixer l’any 2009 amb la voluntat de donar a conèixer el barri, un gran espai urbà -un barri- amb un patrimoni arquitectònic industrial únic, declarat Patrimoni Industrial de Catalunya i considerat el conjunt arquitectònic adober en actiu més important d’Europa. Després de 25 edicions, el Rec.0 s’ha consolidat com un festival de moda de referència que transforma el barri del Rec, durant quatre dies i dues vegades a l’any, primavera i tardor.

El REC ha obert una seixantena d'adoberies que acullen un centenar de marques

El REC ha obert una seixantena d'adoberies que acullen un centenar de marques / Miti Vendrell

Dins de la vintena d’activitats paral·leles del Rec.0 s’han organitzat la tercera edició de les visites guiades ‘Rec portes obertes’ a antigues adoberies, adoberies en funcionament, espais reconvertits, com la mateixa seu del Rec Stores, o estudis creatius i espais de co-working que es troben al barri. En aquest sentit, Iglesias ha posat èmfasi en els canvis o novetats que ha viscut el barri des que van celebrar la primera edició del certamen, com la reconversió d’una antiga tintorera a un estudi de disseny o d’una antiga adoberia a un espai de co-working, però la co-fundadora també lamenta que hi ha molts espais buits al Rec “s’ha passat de 250 fàbriques a 25, i creiem que si no hi ha un canvi d’usos amb un pla urbanístic no es podrà omplir de vida el barri durant tot l’any”.

En aquesta edició de tardor el Rec aglutina des de grans marques reconegudes i consolidades com Adidas, Levi’s, Munich, Pepe Jeans, Nike, Converse o Puma fins a dissenyadors emergents, marques independents i Km0 com Alsedà, Boira o Cristina Ferrer Athelier. També completen el circuit marques esportives i de muntanya com Buff o Leone 1947. En total serà un circuit d’un quilòmetre i mig de recorregut que es perd entre els carrers i carrerons del barri del Rec on es poden veure 63 antigues adoberies, reconvertides en pop-up stores de moda.

El Rec estarà obert els dies 8, 9, 10 i 11 de novembre de 10h a 21h.

La pell del Rec d’Igualada i la moda sostenible, molt presents en aquesta edició

El barri del Rec reuneix les adoberies on es fabrica la millor pell del món i, en aquesta edició, l’organització del certamen ha volgut dedicar una de les pop-up stores del festival als artesans i dissenyadors de la pell provinent de les adoberies del barri del Rec. Aquesta es troba ubicada a l’Adoberia Bella, que actualment acull el Leather Cluster de Barcelona qui també ha col·laborat amb la iniciativa.

D’altra banda, i com en darreres edicions, la moda sostenible és molt present dins del circuit del Rec amb diverses marques sostenibles i conscients amb el medi ambient i la societat. Enguany han continuat apostant per l’espai de moda sostenible que està situat a la primera planta del Museu de la Pell amb el nom ‘Rec Imperdible’. La co-fundadora del Rec Stores, Marina Iglesias, ha explicat que “volem potenciar i donar visibilitat a la moda conscient, la moda sostenible i la de proximitat”.

Interior d'una de la seixantena de botigues del Rec

Interior d'una de la seixantena de botigues del Rec / Miti Vendrell

Una de les marques que hi és des de l’edició 0 és la manresana Miriam Ponsa. En aquest sentit, la mateixa dissenyadora explica que “el Rec té la mateixa ànima que tenia quan va començar, però és veritat que al llarg dels anys s’ha hagut d’anar adaptat al públic”. Un públic que sembla que cada vegada més és conscient de la problemàtica del residu tèxtil. Ponsa ha explicat que la seva marca només confecciona segons comanda i no genera estoc i ha posat èmfasi en el fet que “més enllà de la moda sostenible i dels processos de confeccionar-la, també s’ha de mirar de promoure la compra reflexiva i canviar el model de compra”.

Una altra marca que també fa molts anys que és present al certamen és la marca igualadina Punto Blanco. En clau de sostenibilitat el seu director general, Josep Ignasi Reixach, ha volgut reivindicar que s’ha d’apostar per la compra d’articles de qualitat i que tenen durabilitat. Reixach també ha destacat que el Rec és una molt bona finestra per donar a conèixer productes amb aquestes característiques “és una oportunitat molt gran perquè qualsevol marc pot escoltar directament el client final i el Rec compta amb un gran nombre de visitants que fa que puguem arribar a molta més gent”.

En aquest espai de moda sostenible s’hi poden trobar marques de moda sostenibles com Lois, Batech, Alsedà, Clara Niubó, entre d’altres. I comparteixen espai els guanyadors del concurs de 080 Barcelona Fashion amb les marques Crypta, Leneim, Somia i Ga Ga Ó Studio. A més, l’espai Rec Imperdible acollirà al llarg d’aquests quatre dies xerrades vinculades amb la sostenibilitat i tallers com la primera edició d’upcycling, on es podrà crear nova roba a través de peces que ja no s’utilitzen que es farà divendres a les 12h del migdia. També serà la seu del Mercat d’Intercanvi que se celebrarà en format de dos dies, divendres i dissabte. Amb el suport de l’Agència de Residus de Catalunya i Roba Amiga, al mercat s’hi podrà intercanviar roba d’adult i fins a un màxim de 10 peces per persona. La roba sobrant es donarà a Roba Amiga per a la seva recuperació