El Rec, una oportunitat per a les marques que busquen un canvi del model de consum de la moda

El festival de pop-up stores de moda de referència celebra la seva 25a edició amb una aposta clara pel consum sostenible i les marques emergents

L'espai del Rec per als nous dissenyadors

L'espai del Rec per als nous dissenyadors / Marc Vila

Miti Vendrell

Des del dimecres i fins aquest dissabte, el barri del Rec d'Igualada s’ha transformat en un gran circuit urbà de moda, amb més d’una seixantena de fàbriques d'adobats convertides en pop-up stores om s'hi poden trobar un centenar de marques de moda. Després de 25 edicions, el Rec.0 s’ha consolidat com un festival de moda de referència que transforma el laboral barri del Rec, durant quatre dies i dues vegades a l’any. En aquesta edició de tardor el Rec aglutina des de grans marques reconegudes i consolidades com Adidas, Levi’s, Munich, Nike o Puma fins a dissenyadors emergents, marques independents i Km0 com Alsedà, Boira o Cristina Ferrer Athelier. En total, un circuit d’un quilòmetre i mig de recorregut que es perd entre els carrers i carrerons del barri del Rec on es poden veure 63 antigues adoberies, reconvertides en pop-up stores de moda.

Com en darreres edicions, la moda sostenible és molt present dins del circuit del Rec amb diverses marques sostenibles i conscients amb el medi ambient i la societat. Enguany han continuat apostant per l’espai de moda sostenible que està situat a la primera planta del Museu de la Pell. La responsable de comunicació, Clara López, explica que tot i que no és la primera vegada que aposten per la sostenibilitat, enguany han volgut batejar aquest espai com ‘Rec Imperdible’ "el mercat ens porta cap aquí, som conscients que el residu tèxtil és molt gran a la nostra societat i suposa una problemàtica important, per això, el Rec també ha volgut transformar-se com ho estan fent les marques de moda".

Tot i que el Rec, en definitiva, ja és una oportunitat per no generar residu, sent un espai de venda d’estocs de temporades anteriors o estocs que acabarien sent residu, des de l’organització, Clara López, creu que és evident aquest canvi de model en el consum de la moda i ha valorat molt positivament l’acollida que està tenint l’espai, així com els tallers o xerrades que s’hi ha celebrat. “l’espai de moda sostenible al Rec té molt bona acollida perquè al final és una demanda del consumidor i el Rec també vol apostar per un nou model de consum”.

Alsedà és una de les marques que es pot trobar en aquest espai. Aquesta marca és sostenible perquè produeixen de manera ètica i sostenible a partir dels sobrants tèxtils d’altres grans maques reconegudes, com per exemple, Louis Vuitton. A més, Alsedà contracta persones amb risc d’exclusió social per als seus processos de confecció. La seva fundadora, Ariadna Massana, explica que el model de consum de la moda està canviant “cada vegada hi ha una narrativa més conscient”. “Si la roba és tant barata és que algú no està cobrant”, reflexiona.

Espais al Museu de la Pell d'Igualada

Espais al Museu de la Pell d'Igualada / Miti Vendrell

Massana considera que les noves generacions en són més conscients degut a l’internet o perquè tenen una visió “més oberta” per poder valorar la qualitat humana i l’impacte real de la indústria de la moda, però, moltes vegades, no tenen prou diners per ser-ne consumidors “hi ha molts consumidors que encara es pensen que això és una tendència, però no és així, comprar teixits que duren és una gran inversió”, explica. En aquest sentit, la dissenyadora creu que encara queda molta feina per fer “això és només l’inici perquè abans la moda sostenible estava enfocat a un públic concret, però d'aquí a pocs anys serà una cosa necessària i estarà molt més reglamentada”.

Una problemàtica que es troben els dissenyadors de moda sostenible és fer-se un lloc o un nom i visibilitzar-se com a marca i, sobre això, Ariadna Massana creu que el Rec és una oportunitat clau “és brutal, ja no només per la roba que venem, sinó perquè ens estem guanyant un lloc, la gent pot tocar, preguntar, descobrir, ... és la primera vegada que som aquí i volem repetir”.

Una de les marques que hi és des de l’edició 0 és Miriam Ponsa. En aquest sentit, la mateixa dissenyadora explica que “el Rec té la mateixa ànima que tenia quan va començar, però és veritat que al llarg dels anys s’ha hagut d’anar adaptat al públic”. Un públic que sembla que cada vegada més és conscient de la problemàtica del residu tèxtil. Ponsa ha explicat que la seva marca només confecciona segons comanda i no genera estoc i ha posat èmfasi en el fet que “més enllà de la moda sostenible i dels processos de confeccionar-la, també s’ha de mirar de promoure la compra reflexiva i canviar el model de compra”.

Una altra marca que també fa molts anys que és present al certamen és la marca igualadina Punto Blanco. En clau de sostenibilitat el seu director general, Josep Ignasi Reixach, ha volgut reivindicar que s’ha d’apostar per la compra d’articles de qualitat i que tenen durabilitat. Reixach també ha destacat que el Rec és una molt bona finestra per donar a conèixer productes amb aquestes característiques “és una oportunitat molt gran perquè qualsevol marc pot escoltar directament el client final i el Rec compta amb un gran nombre de visitants que fa que puguem arribar a molta més gent”.

A més, el barri del Rec reuneix les adoberies on es fabrica la millor pell del món i, en aquesta edició, l’organització del certamen també ha volgut dedicar una de les pop-up stores del festival als artesans i dissenyadors de la pell provinent de les adoberies del barri del Rec. Aquesta es troba ubicada a l’Adoberia Bella, que actualment acull el Leather Cluster de Barcelona qui també ha col·laborat amb la iniciativa.

Un gran aparador, també, per les marques emergents

Al mateix espai anomenat ‘Rec Imperdible’, s’hi troba un l’ espai 080 Barcelona Fashion, on s’hi ubiquen els guanyadors del concurs Rec.0 / 080 Barcelona Fashion, que són Crypta, Leneim, Somia i Ga Go Ó Studio. Aquest certamen és una col·laboració entre 080 Barcelona Fashion -la plataforma de moda que organitza el Departament d’Empresa i Treball, a través del Consorci de Comerç, Artesania i Moda- i el festival Rec.0 amb l’objectiu de donar suport i visibilitat al talent emergent.

Xènia Banús és la fundadora d’una de les marques guanyadores, la marca de moda sostenible Leneim i explica que la principal dificultat de les marques emergents és l’accés al públic real “el nostre client valora el disseny, la diferenciació i la qualitat i no al preu, i és difícil arribar-hi”. Les marques guanyadores del concurs del 080 Fashion/Rec.0 són les afortunades per poder disposar d’un punt de venda dins del certamen del Rec.0 després d’haver guanyat el concurs, que busca promoure el talent creatiu en un marc de sostenibilitat. En aquest sentit, Banús, valora com una molt bona oportunitat poder tenir la seva pròpia pop-up store dins del Rec.0 “és una manera de visibilitat la marca i, sobretot, humanitzar-la, també una bona oportunitat per vendre les nostres peces en un canal totalment diferent al que fem habitualment – que és online–“.

En aquest espai de moda sostenible s’hi poden trobar marques de moda sostenibles com Iois, Batech, Alsedà, Clara Niubó, entre d’altres. I comparteixen espai els guanyadors del concurs de 080 Barcelona Fashion amb les marques Crypta, Leneim, Somia i Ga Ga Ó Studio. A més, l’espai Rec Imperdible acollirà al llarg d’aquests quatre dies xerrades vinculades amb la sostenibilitat i tallers com la primera edició d’upcycling, on es podrà crear nova roba a través de peces que ja no s’utilitzen. També serà la seu del Mercat d’Intercanvi que se celebrarà en format de dos dies, divendres i dissabte. Amb el suport de l’Agència de Residus de Catalunya i Roba Amiga, al mercat s’hi podrà intercanviar roba d’adult i fins a un màxim de 10 peces per persona. La roba sobrant es donarà a Roba Amiga per a la seva recuperació.

L’edició de tardor d’enguany d’el Rec es pot visitar, per últim dia, aquest dissabte de 10h a 21h.