Territori ha compromès prop de 60 milions d’euros a la C-55 en cinc obres fins al 2030

Des del febrer, s’han adjudicat les obres o les redaccions de projectes d’intervencions des de Castellbell fins a Sant Joan, les primeres de les quals s’haurien d’executar a partir d’enguany

Vial d'incorporació des de Sant Vicenç a la C-55 que es perllongarà com a tercer carril

Vial d'incorporació des de Sant Vicenç a la C-55 que es perllongarà com a tercer carril / ARXIU/OSCAR BAYONA

David Bricollé

David Bricollé

La Generalitat ha compromès en l’últim mig any prop de 60 milions d’euros d’inversió en fins a cinc projectes diferents a la carretera C-55 que s’haurien d’anar materialitzant a partir de l’any que ve i aproximadament fins al 2030, tot i que d’alguns no se n’ha concretat data d’execució. Són projectes que queden inclosos dins un recorregut de 20 quilòmetres, els que van des del túnel de Bogunyà (Castellbell) fins al polígon del Pla dels Vinyats (Sant Joan de Vilatorrada), que n’afectaran trams, i la majoria dels quals estan enfocats a afegir un segon carril en un dels dos sentits. Actuacions que, segons el departament, van enfocades principalment a donar més fluïdesa a la circulació, que reforçaran aquest criteri ara a l’alça del Departament de Territori, i que es va iniciar ja en aquesta carretera fa una dècada, de crear vies que anomena 2+1 (alternança de dos carrils a un dels costats i mitjana de separació), mentre continua quedant en un calaix un desdoblament complet.

Els projectes promesos

Els projectes promesos / EQUIP D'INFOGRAFIA

De sud a nord, aquest paquet d’intervencions compromeses s’inicia amb la que, a priori, hauria de ser l’actuació més immediata. Es tracta d’un nou carril d’avançament a l’alçada de Castellbell i el Vilar, que la Generalitat ja ha licitat i que es va comprometre a començar a materialitzar aquesta tardor, amb un termini d’execució de 14 mesos i una inversió de 5,7 milions d’euros. L’eix central d’aquest nou projecte és la creació d’un nou carril d’avançament en un tram d’1,5 quilòmetres, el que hi ha situat entre el pont de la riera de Marganell (després de l’entrada nord de Castellbell) i el túnel de Bogunyà. Actualment compta amb dos carrils en sentit Manresa i només un en sentit Barcelona.Els treballs inclouen actuacions per afavorir l’accessibilitat i la seguretat a Monistrol de Montserrat.

Tram de Castellbell on es crearà un tercer carril d'avançament en sentit sud

Tram de Castellbell on es crearà un tercer carril d'avançament en sentit sud / ARXIU/MIREIA ARSO

El que es farà, doncs, és construir un nou carril per facilitar els avançaments en sentit Barcelona, de manera que en una part d’aquest recorregut hi haurà un doble vial per sentit. Això fa que el projecte prevegi instal·lar una barrera de formigó de separació entre els dos sentits de la circulació per evitar xocs frontals, que s’afegirà als quilòmetres de recorregut d’aquest tram sud que ja tenen aquesta característica. Actualment, la separació està marcada només amb una franja doble i zebrada de pintura.

Seguint en sentit nord, el següent projecte compromès hauria de ser també, cronològicament, el segon a fer-se realitat. Es tracta de la construcció d’un tercer carril entre Sant Vicenç de Castellet i Castellgalí. Un projecte que té un pressupost de 2,2 milions d’euros. Territori presenta aquest, segons els seus registres, com el punt més crític d’un traçat globalment congestionat. Tram en el que té detectats retencions gairebé diàries a primera hora del matí, com a conseqüència de la incorporació de vehicles que surten de Sant Vicenç a una carretera que ja de per si va molt carregada.

A la pràctica, aquest projecte el que suposarà és el perllongament del vial d’incorporació de Sant Vicenç cap a Manresa, amb una longitud d’1,2 quilòmetres, fins arribar a l’entrada de la travessera de Castellgalí. Es preveu que els treballs comencin el primer trimestre de l’any vinent i tinguin una durada de cinc mesos. Per implantar el nou carril, s’ampliarà la plataforma de la carretera en sentit Manresa, el que comportarà la construcció d’una escullera per protegir el terraplè de la carretera de possibles erosions i l’adequació de diversos elements de drenatge.

El Govern presenta aquesta com una intervenció que ha de contribuir a millorar la fluïdesa del trànsit en el que es considera un dels punts més calents d’aquesta saturada via, i alhora suposarà la primera de les intervencions previstes al llarg d’aquest tram per acabar creant un doble carril continu en sentit nord fins a Manresa. I això ens porta al tercer dels projectes anunciats, el de més envergadura.

El passat mes de febrer el llavors conseller de Territori Juli Fernández anunciava a Manresa que la C-55 tindrà dos carrils ininterromputs en sentit nord des de la sortida de Sant Vicenç de Castellet fins al nus del Guix, comptant que la variant de la capital del Bages ja és actualment desdoblada. Projecte que, entre les obres més destacades per la seva envergadura i visibilitat, tindrà la nova variant de Castellgalí i un segon viaducte abans de l’accés sud de Manresa (Sant Pau) en paral·lel a l’actual per salvar el riu Cardener i guanyar aquesta capacitat que el que hi ha ara per si sol no permet.

Presentació del projecte del segon carril de Castellgalí a Manresa, el febrer passat

Presentació del projecte del segon carril de Castellgalí a Manresa, el febrer passat / ARXIU/DAVID BRICOLLE

Aquest segon carril (sempre en sentit nord) començarà amb el perllongament ja explicat del carril d’incorporació de Sant Vicenç i, a partir del punt on acabi aquesta primera actuació, se li haurà de donar continuïtat amb el traçat nou, el de la variant de Castellgalí, que igualment es construirà amb un doble carril en sentit nord, i carril únic cap al sud. Està per concretar quin serà el seu traçat i per quina zona transcorrerà, però tot apunta que el que es planteja és fer-la passar entre el traçat actual (per darrera de les cases que hi ha a tocar) i el pas del Cardener. Perquè el que sí que va quedar clar és que en cap cas s’anirà cap a l’altra banda de riu.

La tercera peça (tot i que a nivell de projecte i execució anirà junt amb la variant) és convertir tot el traçat des de Castellgalí fins arribar a l’inici de la variant de Manresa (pujada de la Balconada) en un doble carril en aquest sentit nord. Aquest tram és ara majoritàriament d’un sol carril, tret del que hi ha d’avançament, d’aproximadament un quilòmetre, des de l’alçada del Golf la Roqueta fins a la gasolinera Sant Jordi i accés als Comtals. És aquesta part del projecte que haurà d’incloure el nou viaducte a Sant Pau per oferir una segona plataforma de circulació, ja que el que hi ha ara no permet disposar de l’espai suficient per guanyar aquest tercer carril global.

En aquest cas, la previsió és redactar l’estudi informatiu (de la variant de Castellgalí més l’ampliació del que s’anomena 2+1 fins a Manresa) entre aquest any i el vinent; el projecte constructiu entre el 2024 i el 2025, i licitar les obres per adjudicar-les el 2025. Més enllà, els representants del departament no es van aventurar a donar un termini d’obres i, per tant, de finalització, que vindrà determinat per aquests estudis.

El conjunt de les tres actuacions abastarà uns 7 quilòmetres (del 20 al 27) i suposarà una inversió global d’uns 50 milions d’euros.

La quarta de les actuacions és l’única que no va relacionada amb l’ampliació de la carretera, i implica la ronda de Manresa. Es tracta de la millora de l’enllaç amb la rotonda que va cap al polígon dels Trullols passant per davant de la comissaria dels Mossos i el Carrefour per un cantó, i la carretera del Pont de Vilomara, cal Gravat i l’Hospital de Sant Joan de Déu per l’altra.

És el primer pas que fa el departament de Territori per polir la connexió en aquest punt. Té previst invertir-hi un milió i mig d’euros amb l’objectiu d’endreçar un nus de comunicacions complicat, i a més a més generar un ramal en sentit nord. Ara no hi és.

Enllaç dels polígon dels Trullols de Manresa

Enllaç dels polígon dels Trullols de Manresa / MIREIA ARSO

De moment, però, aquest agost s’ha adjudicat la redacció del projecte per un valor de poc més de 73.000 euros. Ho farà la firma d’enginyeria barcelonina Parma, que a partir d’ara té mig any per proposar com es podria millorar l’enllaç. Un cop el projecte de millora estigui redactat, s’haurà d’iniciar el procediment per adjudicar les obres. De moment, no hi ha data.

Finalment, el Departament de Territori ha licitat aquest estiu la redacció del projecte per a la construcció d’un nou tram 2+1 entre Manresa i Sant Joan de Vilatorrada. El tram que recull el projecte té una longitud de 2,2 quilòmetres, entre l’enllaç amb la C-25 a Manresa, i l’inici de l’enllaç del vial d’accés al centre penitenciari Lledoners a Sant Joan de Vilatorrada. Per a la transformació d’aquest tram de la C-55 s’ha estimat una inversió prevista de 2,5 milions d’euros.

Subscriu-te per seguir llegint

TEMES