La màquina de tren cedida a Guardiola de Berguedà s’exposarà a mig restaurar

L’alcalde considera que la inversió per acabar el projecte iniciat amb el govern anterior «és excessiva»

La locomotora pesa 48 tones i fa 12,5 metres

La locomotora pesa 48 tones i fa 12,5 metres / Ajuntament de Guardiola

La restauració de la màquina de tren que Ferrocarrils de la Generalitat va cedir el gener d’enguany a l’Ajuntament de Guardiola de Berguedà està aturada i no es reprendrà. Està pendent de treballs de xapa, pintura i acabats que «de moment no es faran», segons ha confirmat a Regió7 l’alcalde, Ferran Sayes. «Fa falta una inversió que considerem excessiva», argumenta l’alcalde. Tot i això, s’exposarà a mig restaurar.

Els independents, que van entrar a governar després de les eleccions del maig, asseguren que s’han trobat amb un projecte «que no s’ajusta a les promeses que va fer l’equip de govern anterior (Junts)». Segons Sayes, «enteníem que la restauració estava pràcticament enllestida i que tindria un cost d’uns 18.000 euros entre la restauració i el transport». Aquestes són les xifres que va posar sobre la taula l’alcalde anterior, Josep Lara, fa pràcticament un any.

«Fins ara s’han invertit uns 40.000 euros en la locomotora Alstom 705, i faria falta destinar-hi encara el doble de diners o més. Una xifra econòmica que trobem molt elevada, lluny del que s’havia anunciat; per això, després de valorar-ho, de moment no assumirem», comenta l’alcalde, Ferran Sayes. I afegeix: «Amb aquests diners se’ns acudeixen bastants homenatges al tren».

Abans de les eleccions del maig es va fer una primera fase de restauració i, després, els treballs es van aturar. «Fa mesos que no es fa res en aquesta locomotora, que es troba en uns terrenys al nord de Gironella». Està aparcada en un espai a l’aire lliure propietat d’una empresa que, tal com ha explicat Ferran Sayes, «fins al setembre cobrava una custòdia d’aparcament de 12 euros al dia i, d’aleshores ençà, cobra 35 euros diaris». Aquest augment de preu, més la previsió de cost prevista per a la segona fase de restauració han fet prendre la decisió a l’equip de govern de no enllestir els treballs de restauració de la màquina i exposar-la sense que estigui acabada.

Així s’ha anunciat recentment als veïns de Guardiola de Berguedà que van assistir a una reunió convocada per l’Ajuntament per comunicar la decisió i exposar «la problemàtica». En aquest sentit, l’alcalde s’ha mostrat comprensiu amb la població «més sentimentalment lligada al tren». Entén i comparteix la voluntat de retre homenatge al carrilet i ha dit que l’equip de govern té sobre la taula rehabilitar l’edifici de l’antiga estació de tren de Guardiola de Berguedà: «És un edifici que podria tenir moltes possibilitats i està en desús».

Per la seva banda, l’exalcalde de Guardiola de Berguedà Josep Lara ha reconegut en declaracions a aquest diari que li sap greu que la màquina de tren no es pugui lluir restaurada del tot: «Era una aposta del nostre govern i lamentem que el projecte no encaixi amb el nou equip de govern, que al·lega falta de recursos econòmics. És una quantitat que es podria assumir, estem parlant d’una màquina de tren que desperta moltes passions i que pensem que caldria fer un esforç. No hem d’oblidar que la història de Guardiola està estretament lligada al carrilet des dels seus orígens, amb el creixement urbà al voltant de l’edifici de l’estació a partir de l’arribada del ferrocarril».

La locomotora pesa 48 tones i fa 12,5 metres

La màquina de tren Alstom 705 del carrilet que s’exposarà a Guardiola (tindrà la imatge de la foto) va ser construïda per Alstom el 1965, juntament amb 10 locomotores més construïdes entre els anys 50 i 60. Pesa 48 tones i fa 12,5 metres de longitud. Va entrar en servei el 1966 dins la sèrie 700.