La versió d''El Trencanous' de Txaikovski més màgica torna al Palau de la Música: narració i art amb sorra

Sota la direcció de Rubén Gimeno, l’Orquestra Simfònica del Vallès hi posa les notes musicals

El Palau de la Música torna ha acollir 'El Trencanous' més màgic amb narració i art amb sorra

El Palau de la Música torna ha acollir 'El Trencanous' més màgic amb narració i art amb sorra / Ariadna Comas

Ariadna Comas (ACN)

El Palau de la Música ha acollit aquest dissabte la primera de les representacions del clàssic nadalenc 'El Trencanous' de Txaikovski. Es tracta de la versió dirigida per Rubén Gimeno, que aposta per una durada més curta i també menys convencional i màgica amb narració i art amb sorra, uns elements per aconseguir el factor sorpresa entre el públic. L'Orquestra Simfònica del Vallès és l’encarregada de la musicalitat de la història del valent soldat de joguina i l'actor de doblatge Luis Posada, de narrar-la. Però una de les innovacions és la participació de la companyia Borja Ytuquepintas, que il·lustra en directe i amb sorra tot el que va succeint a l'escenari. El concert es tornarà a repetir el 25 de desembre i el 6 i 7 de gener.

El muntatge musical, narratiu i artístic 'El Trencanous' de l’Orquestra Simfònica del Vallès s’ha convertit en una tradició per aquestes festes al Palau de la Música. Tot i això, tan bon punt han arrencat els primers acords s’ha fet el silenci en un auditori amb les entrades completament exhaurides.

Pel seu director, Rubén Gimeno, l'obra té components que la fan molt especial "la música creativa i meravellosa", "el Borja fent dibuixos amb sorra que és molt singular" i "el Lluis Posada narrant el conte". A més, ha afegit, "no tenim el ballet, però tenim aquests elements que el fan molt diferencial".

Ja porta moltes funcions de l’obra a les seves espatlles, però Gimeno confessa que "cada any comences de nou". Per tant, "és sempre un repte", ha dit.

Pel narrador d’aquesta història, Lluis Posada, l’escenari del Palau és una mica diferent al seu espai de treball habitual, la sala de doblatge. “Sortir a l’escenari, del nostre hàbit, de la nostra gàbia”, ha comentat. “A la vegada és meravellós tenir aquesta sensació de com el públic segueix el que estàs dient. És meravellós”, ha afegit.

Posada creu que una de les claus de l’èxit d’aquesta versió és, precisament, que Nadal té un punt de nostàlgia i que "la narració és tornar a la màgia de l'oralitat, per algú que t'explica la història".

La cirereta del pastís la posada l’artista Borja González. Ell ha estat l’encarregat d’il·lustrar en directe la història de la Clara i del seu regal de Nadal, el Trencanous. Les il·lustracions, però, no les ha fet amb un pinzell sinó amb sorra.

González, de la companyia Borja Ytuquepintas, ha comentat que ha d'estar molt concentrat. Ha explicat que cada dibuix està vinculat a les notes musicals que van sonant, "si el primer el fas malament, el tercer ja no surt", ha dit.

Un clàssic de les festes arreu del món

El Trencanous és una obra de ballet de Txaikovski que es va estrenar l’any 1892 al Teare Mariinski de Sant Petesburg. La coreografia original dura una hora i mitja i es fruit de la relació que van tenir Txaikovski i Màrius Petipa.

La història està basada en l’obra d’Ernst Theodor Amadeus Hoffmann ‘El trencanous i el rei dels ratolins’. Una narració no apta per a tots els públics, amb elements de l’horror i el terror psicològic. Va ser Alexandre Dumas qui va revisar i endolcir el relat per convertir-lo en una fantasia que fa les delícies de grans i petits.