El consentiment puja a l'escenari

El Teatre de l'Aurora d'Igualada estrena el muntatge "Sí, Sí, Sí" protagonitzat per Ann Perelló i dirigit per Joan Arqué, en coproducció amb el Teatre Principal de Palma

Ann Perelló protagonitza la nova producció de l'Aurora

Ann Perelló protagonitza la nova producció de l'Aurora / MIREIA ARSO

Toni Mata i Riu

Toni Mata i Riu

Només sí és sí, però rere aquesta evidència hi ha perspectives, situacions i vivències que mereixen una reflexió serena. El Teatre de l'Aurora d'Igualada, en coproducció amb el Teatre Principal de Palma, estrena aquest divendres el muntatge Sí, Sí, Sí que "no vol culpabilitzar ningú sinó trobar un espai per parlar del consentiment", en paraules de l'actriu Ann Perelló. Divendres 1 i dissabte 2 de març, la funció -d'una hora de durada- se celebrarà a les 20 h i el diumenge 3 a les 19 h, amb entrades a 14 euros que es poden adquirir a taquilles i al web www.teatreaurora.cat.

"L'obra gira entorn del consentiment des de dues perspectives", explica el director Joan Arqué: "d'una banda, la possibilitat del sí, de l'altra la possibilitat del no o del no ho sé i la manera com s'interpreta". L'espectacle adapta al context català l'original de les dramaturgues neozelandeses Eleanor Bishop i Karin McCracken -Yes, Yes, Yes-, estrenat el 2019, i combina l'actuació de Perelló -de qui encara tenim recent Nua, radiografia d'un trastorn, sobre l'alimentació i la pressió estètica- amb les projeccions d'uns audiovisuals enregistrats durant els tallers de la doctora Raquel Tulleuda amb nois i noies d'institut de localitats com Esparreguera i Barcelona.

"Quan veus els vídeos, t'adones que hi ha una càrrega brutal, que ens va fer reconsiderar l'obra original", afirma Arqué: "fins i tot hi ha denúncies de casos i no pots fer més que agrair la valentia de tots els qui van donar el seu punt de vista". Sí, Sí, Sí arriba als escenaris pocs dies després de la sentència del cas d'agressió sexual de l'exfutbolista Dani Alves i és una baula més d'un moviment de discussió i crítica que va assolir un punt d'inflexió amb el moviment MeToo. L'obra, apunta Arqué, "no té un final perquè hi ha situacions que continuen passant".

El muntatge només té una actriu a escena que actua "de mestre de cerimònies", indica Perelló. L'obra arrenca amb el relat de dues relacions espontànies sorgides d'un context de festa i "dir que sí o no dir que sí propicia que els fets siguin radicalment diferents", afegeix el director badaloní. Alhora, reconeix que "un cas com el d'Alves fa que tot plegat ressoni d'una manera àmplia".

Arqué, però, també fa èmfasi en la part positiva del consentiment: "parlem de l'agressió sexual que es produeix quan no s'escolta la voluntat d'una persona, però també del fet que el sí aporta gaudi". En aquest sentit, l'obra vol donar veu a "un ventall ampli" d'opinions.

Ann Perelló, per la seva part, reconeix que la va sorprendre "la capacitat dels joves per explicar-se quan s'obren a parlar d'aquestes coses". Segons la intèrpret mallorquina, "busquem un espai per parlar de consentiment i de sexe, per a totes les edats perquè el sexe és amb nosaltres des que naixem" i "en un context en què tothom està tan polaritzat a les xarxes és interessant tenir un espai per reflexionar".

Sobre la implicació dels homes, Perelló admet que hi ha comentaris en els quals es veu "que els nois poden dubtar que és allò que han fet" i també parlen "de si han reparat els fets o han acompanyat l'altra persona".