La meitat dels espanyols estava subscrit a plataformes digitals de vídeo el 2022

Les subscripcions van augmentar un 20% respecte a les últimes xifres disponibles

Una imatge promocional de Netflix

Una imatge promocional de Netflix

Redacció

Les subscripcions de pagament a plataformes digitals de vídeo per a veure cinema o sèries va augmentar un 20% el 2022 en comparació amb les dades registrades el 2018 a Espanya. Així, ara ja arriben al 49% dels espanyols. Així es mostra al Llibre Blanc del Consum Audiovisual publicat per l’Escola universitària de Disseny i Arts Visuals LCI de Barcelona, on es comparen dades procedents del Ministeri de Cultura i Esport en les seves enquestes d’hàbits, de l’Institut de Cinematografia i de les Arts Audiovisuals (ICAA) i de Comscore, companyia de mesura que analitza les xifres diàries sobre el comportament de l’audiència i de la taquilla.

Segons el Llibre Blanc, en el període 2018-19, un 28’8% de famílies espanyoles estaven subscrits a plataformes digitals de pagament per a veure vídeos, pelis o sèries, i el 4’2% a alguna de caràcter gratuït. Les xifres van augmentar i l’any 2022 un 49% de famílies comptava amb una subscripció de pagament, i un 5’3% la tenia gratuïta. Tot i l’increment, les diferents plataformes estan estudiant i aplicant noves mesures per a reforçar els seus ingressos, com la limitació de comptes compartits, l’increment de quotes o la inclusió de publicitat, assenyala el document de LCI.

Justament aquesta mateixa font indica que incloure publicitat a les plataformes és una mesura controvertida perquè suposa «una de les grans diferències respecte a un canal habitual com la televisió». A més a més, s’explica en el text, els espanyols segueixen interessant-se pel cinema i el món audiovisual, ja que, el 2022, un 28’7% de gent va situar entre el 9 i el 10 la seva curiositat pel cine. Són els màxims valors possibles, i reflecteixen un augment respecte a xifres anteriors. El 2018-19 era un 2% més baix, i, a més el 2022 també es va reduir el percentatge d’enquestats responent amb un grau d’interès ínfim, d’entre 0 i 2, fins al 8’4% (anteriorment, el 2014-15, era del 10’54%). Tot, segons el Llibre Blanc de LCI. D’altra banda, hi ha una lleugera recuperació en la recaptació de les sales, tot i que «encara s’està lluny de les dades prepandèmiques».